וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הירוק של ארדן נגד הירוק של צה"ל

אייל דץ

18.8.2009 / 9:44

צה"ל עושה הכל כדי להציג את העשייה הסביבתית שלו, אך לשר להגנת הסביבה יש האשמות רבות כלפי "אחד המזהמים הגדולים". בינתיים, עובדים על שיתוף פעולה

שבוע איכות הסביבה של צה"ל, סוף חודש יוני. הבסיסים נצבעים בירוק, החיילים עוברים הסברות בנושאים סביבתיים וההתחממות הגלובלית מחליפה, לפחות לכמה ימים, את חיזבאללה וחמאס ומוצגת כאיום האסטרטגי הגדול ביותר על עתיד ילדנו. רק איש אחד מרשה לעצמו לקלקל לכולם את החגיגה: "צה"ל הוא אחד המזהמים הגדולים", מטיל השר להגנת הסביבה גלעד ארדן פצצה בנאום לכבוד השבוע החגיגי. ארדן לא מסתפק בהצהרות נגד צה"ל ואף דורש משר הביטחון אהוד ברק להקצות משאבים ניכרים לתיקון המפגעים הסביבתיים הקיימים בצה"ל.

בצה"ל היו רגילים מאז ומתמיד לגורמים יותר ידידותיים במשרד להגנת הסביבה. השר הקודם להגנת הסביבה, גדעון עזרא, נשמע אומר בשבוע איכות הסביבה בצה"ל בשנת 2006, כי "צה"ל הוא מופת ומודל לחיקוי בתחומי איכות הסביבה – ואני מציע לכולנו לבוא וללמוד מקרוב את העשייה הירוקה והקשב שצה"ל נותן לתחום חשוב זה". אך האמירות של השר הנוכחי ארדן היו רק יריית הפתיחה של מתקפה חזיתית שלו על צה"ל, והצגתו בתקשורת כגוף מזהם שמסרב לשתף פעולה עם המשרד להגנת הסביבה.

ביקורת מבקר המדינה והשלכותיה

ארדן לא הראשון שמעביר ביקורת על התנהלות צה"ל בנושאי הסביבה. כבר ב-2004 פרסם מבקר המדינה דאז, השופט אליעזר גולדברג, דו"ח חמור הקובע כי צה"ל ומשרד הביטחון כושלים בטיפול באיכות הסביבה. על פי הדו"ח, צה"ל, בעל השליטה והמשתמש העיקרי בשטחים נרחבים במדינה, הוא גם אחד המזהמים הראשיים. משרד הביטחון, נקבע בדו"ח, טיפל באופן כושל בשני זיהומים נרחבים שנבעו מהשלכת תחמושת - באקוויפר בחצור ובקרקעית הים בחוף תל אביב. המבקר גילה ליקויים יסודיים ומדאיגים בטיפול הצבאי באיכות הסביבה.

מאז אותה ביקורת נוקבת של המבקר נעשו בצה"ל לא מעט פעולות על מנת לשפר את המצב, המודעות הצבאית לחשיבותה של השמירה על הסביבה גדלה ובעיקר נעשו פעולות להטמעת ערכים סביבתיים בקרב החיילים. אולם, צה"ל המשיך להוות גורם מזהם. ארדן, לפחות כך עולה מהביקורת הפומבית שהוא מפנה כלפי הצבא, החליט לעשות לזה סוף.

מערכה שנייה - אסבסט

אותו חומר ארור שחשיפה אליו עלול לגרום לסרטן המזותליומה, הוא אחת המחלוקות שעומדות בימים אלו במרכזו של העימות בן ארדן לצה"ל. בשבוע שעבר פנה ארדן לשר הביטחון אהוד ברק בדרישה כי משרד הביטחון יעביר לאלתר את נתוני סקר מיפוי האסבסט במחנות צה"ל לגורמי המקצוע שבמשרדו. בפנייתו ציין השר ארדן "שכבר למעלה משנתיים וחצי לאחר קבלת החלטת ועדת שרים לביקורת המדינה בנושא, טרם הועברו למשרד להגנת הסביבה תוצאות הסקר למיפוי מפגעי אסבסט בצה"ל ותוכנית העבודה לסילוק המפגעים". לטענתו של ארדן, ממידע אמין שאליו הוא נחשף לאחרונה ממקור מוסמך, הסקר שערך צה"ל מצביע על עשרות בסיסים בהם קיימים מפגעי אסבסט, והמשמעות היא כי בחלק מהמקרים חיילים השוהים בבסיסים השונים ואזרחים הנמצאים בסמוך אליהם, חשופים מידי יום לסיבי אסבסט ללא ידיעתם.

בצה"ל הגיבו בזעם לטענותיו של ארדן וכינו אותן "תמוהות ובלתי ברורות". לטענתם, הטיפול בלוחות הוצג למשרד להגנת הסביבה בשנת 2007. והמיפוי שעשה צה"ל במהלך שנת 2008 אמור להיות מועבר למשרד להגנת הסביבה בקרוב. "יש להדגיש כי כלל לוחות האזבסט הקיימים מטופלים ומתוחזקים באופן שוטף ואינם מהווים נזק בריאותי או סביבתי", נמסר מדובר צה"ל בשילוב עקיצה קטנה לארדן לפיה "השר יודע היטב כי צה"ל מטפל ברצינות גמורה בנושא איכות הסביבה הן במישור החינוכי הסברתי והן במישור התקצוב, התוכניות והאכיפה. עידודם ותמיכתם של השר ומשרדו הם חשובים".

מערכה שלישית - מה עם המים?

יום למחרת עימות האסבסט התייצב ארדן על דוכן העדים בוועדת החקירה הממלכתית לניהול משק המים. גם כאן לא חסך ארדן את הביקורת הקשה על צה"ל והוא אף ביקש את התערבותה של הועדה בנושא זיהום הקרקעות והמים הנגרם על ידי הצבא, ודרש שהוועדה תזמן את נציגי מערכת הביטחון להיחקר על כך. לטענת ארדן, כ-150 בסיסי צה"ל אינם מחוברים למערכת הביוב ומזרימים שפכיהם באופן מזהם. לדבריו, הערכת עלות הטיפול בחיבורם למערכות הביוב היא כ-400 מליון שקלים המהווים פחות מפרומיל מתקציב הביטחון השנתי.

ארדן אמר בפני הוועדה כי "על משרד הביטחון להקצות לטיפול בחיבור בסיסי צה"ל למערכת הביוב את המשאבים ולקחת על עצמו את האחריות לטיפול בנושא בלוחות זמנים ריאלים וקצרים ולא במסגרת תוכנית רב שנתית ל-1000 שנה". הוא הוסיף ואמר כי נדרשת התערבות הועדה גם לעניין נגישותם של בסיסי צה"ל לפקחי המשרד "אשר עקב מניעתם מלהיכנס לשטחי צה"ל אינם יכולים לבצע מלאכתם נאמנה".

בעקבות דבריו של ארדן בוועדה פרסם צה"ל תגובה מקיפה הסוקרת את הפעילות שנעשתה בשנים האחרונות בנושא, החל מתוכנית החיסכון במים, שלטענתם הביאה לירידה של מעל ל-10% בשיעור צריכת המים בצה"ל לעומת הרבעון הראשון של השנה הקודמת, ועד חיבור בסיסיים רבים מזרועות האוויר הים והיבשה בעלות של עשרות מיליוני שקלים למט"שים אזוריים.

ומה לגבי הפקחים? בצה"ל דוחים את טענות ארדן לפיהן פקחי המשרד להגנת הסביבה הינם מורשים להיכנס לבסיסי צה"ל. לטענתם, כן הונפקו תעודות כניסה למחנות צה"ל עבור מפקחי המשרד להגנת הסביבה, זאת על פי פקודות מטכ"ל וחובת חידוש התעודות פעם בשנה. בצה"ל דווקא מספרים על שיתוף פעולה שנרקם עם המשרד בנושא וסיפרו כי בימים אלה, הם מגבשים יחדיו נוהל עדכני משותף לאכיפת חוקי הגנת הסביבה בצה"ל, שכולל בין היתר הסדרת כניסת פקחי המשטרה הירוקה לבסיסי צה"ל. האם אותו "שיתוף פעולה" יביא לקץ המתיחות בין ארדן לצה"ל? גם בצה"ל וגם במשרד להגנת הסביבה אי אפשר למצוא גורם שמתחייב על כך. כנראה שאת מערכת היחסים העכורה הזאת יהיה קשה מאוד לנקות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully