וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דמיאניוק מבקש למנוע את הסגרתו לגרמניה

אופק עיני

2.4.2009 / 9:52

מי שנחשד בהיותו 'איוון האיום' הבהיר לרשויות ארה"ב כי הוא חולה מכדי להיות מועבר. בגרמניה יעמוד לדין על סיוע לרצח 29 אלף איש

ג'ון דמיאניוק שנחשד בהיותו "איוון האיום", הגיש אתמול (רביעי) בקשה לרשויות בארה"ב למנוע את גירושו לגרמניה לצורך העמדתו לדין באשמת פשעי מלחמה בתקופת השואה.
דמיאניוק, שמחר יהיה בן 89, טען כי הוא נמצא במצב פיזי בעייתי וכי העברתו לגרמניה הינה טיפול לא ראוי במצבו. בנו של דמיאיניוק הסביר כי אביו סובל ממחלה כרונית בקיבה ומחוליים אחרים.

רשויות התביעה בגרמניה הודיעו לפני כשלושה שבועות על הגשת כתב אישום נגד דמיאניוק, הכולל 29 אלף סעיפי אישום בסיוע ברצח. כתב האישום מתייחס לתקופה בה שימש דמיאניוק שומר במחנה סוביבור בין מארס לספטמבר 1943. דמיאניוק המתגורר בקליוולנד, אוהיו, מכחיש כל קשר למעורבות ברצח יהודים בשואה.

המשרד לחקירת פשעי הנאצים, גוף פדרלי האחראי על חקירת פשעים שנעשו בתקופת המשטר הנאצי, קבע בשנה שעברה כי הוא "משוכנע" שדמיאניוק שימש כשומר במחנה סוביבור מ-27 במארס 43' עד 16 בספטמבר באותה השנה, והיה שותף לרצח של לפחות 29 אלף יהודים. המשרד הכין רשימה של הקורבנות במחנה, וציין כי "המבוגר שבהם היה קשיש יהודי בן 99 מהולנד, ובין הקורבנות היו גם תינוקות רבים".

דמיאיניוק כבר הורשע בפשעי מלחמה בחשד כי היה "איוון האיום" מטרבלינקה ב-1988 בישראל ואף נידון לעונש מוות, אך בשנת 1993 ביהמ"ש העליון הפך את ההחלטה וזיכה את דמיאניוק מחמת הספק. לאחר המשפט, גורש דמיאניוק בחזרה לארה"ב, שם הושבה לו אזרחותו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully