וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוותיקן הורה לבישוף מכחיש השואה להתנצל

טלי גולדשטין

4.2.2009 / 17:51

לפי הוותיקן, האפיפיור בנדיקטוס ה-16 לא היה מודע לדעותיו האנטישמיות של הבישוף וויליאמסון כשטיהר את שמו, ואינו תומך בדעות אלו

הוותיקן הורה היום (רביעי) לבישוף מכחיש השואה ריצ'רד וויליאמסון לפרסם התנצלות פומבית ולחזור בו מאמירותיו, לרבות טענתו כי הנאצים לא השתמשו בתאי גזים וכי 300 אלף יהודים בלבד מתו בשואה. לדברי הוותיקן, האפיפיור בנדיקטוס ה-16 לא היה מודע לדעות הבישוף כשטיהר את שמו בחודש שעבר. האפיפיור מחל לוויליאמסון ולשלושה בישופים נוספים, למעלה מעשרים שנה אחרי שסולקו מהכנסייה מכיוון שהוסמכו ללא אישור הוותיקן.

הקרדינל וולטר קספר, האחראי מטעם הוותיקן על קשרי הכנסייה עם היהודים, אמר אתמול כי האפיפיור בנדיקטוס ה-16 עשה "טעויות ניהוליות" כשהחליט להשיב את הבישוף ריצ'רד וויליאמסון לשורות הכנסייה. החלטת האפיפיור למחול לבישוף מבלי להיוועץ תחילה ביועציו עוררה סערה ברחבי העולם ואילצה את הוותיקן ליישם בקרת נזקים. "המחלוקת מדאיגה מאד", אמר הקרדינל קספר. לדבריו, "היו אי הבנה וטעויות בניהול מצד הכס הקדוש. האפיפיור רוצה לפתוח בהידברות בגלל שהוא רוצה אחדות בפנים ובחוץ". הוותיקן טען להגנתו כי טיהור שמו של וויליאמסון, המנהל את הכנסייה הקתולית בארגנטינה, אינה מעידה על כך שהאפיפיור תומך בדעותיו על השואה.

הפרשה גרמה למתיחות בין הכנסייה לקהילה היהודית ברחבי העולם, והותירה את הרושם כי הוותיקן מקבל החלטות בפזיזות. המבקרים האשימו את האפיפיור בן ה-81, הידוע בשמרנותו ובכינוי "הרוטוויילר של אלוהים", בכך שהוא אינו מחובר להשקפות הכנסייה הקתולית הפרוגרסיבית. הביקורת נגד האפיפיור החריפה השבוע לאחר שהתיאולוג הליברלי הרמן הרינג קרא להתפטרותו של בנדיקטוס ה-16 מתפקידו. גם בגרמניה - בה הכחשת השואה היא פשע הגורר עונש מאסר - נשמעה ביקורת קשה על החלטת האפיפיור.

ז'יל ברנהיים, הרב הראשי של צרפת, בה מתגוררת הקהילה היהודית הגדולה באירופה, הוקיע את דברי וויליאמסון כ"מעוררי שאט נפש". היומון הבלגי "לה ליברה בלז'יק", כינה את הוותיקן "עיוור וחירש" והשווה בין וויליאמסון לנשיא אירן מחמוד אחמדינג'ד. מוזיאון "יד ושם" גינה את החלטת האפיפיור וכינה אותה "שערורייתית". בשבוע שעבר, הבישוף וויליאמסון הביע חרטה על הבעיות שגרם לאפיפיור בגלל הערותיו הבלתי הולמות, אך סירב לחזור בו מהן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully