וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא ניתן להתעלם מהמלצת המשטרה"

עדי שמחוביץ

7.9.2008 / 22:07

בעקבות המלצת המשטרה להעמיד לדין את רה"מ, מציגים שני מומחים למשפט, השופטת בדימוס שרה פריש ועו"ד ציון אמיר, גישות שונות

השופטת בדימוס שרה פריש, מסבירה הערב (ראשון) כי המלצת המשטרה להעמיד לדין את ראש הממשלה אהוד אולמרט, בין היתר בחשד לעבירות של שוחד והפרת אמונים, ניתנת על בסיס חומר הראיות, אך לא מחייבת את הפרקליטות. בשיחה עם וואלה! חדשות מסבירה פריש, כי "המלצת המשטרה אינה בעלת משקל, אלא חוות דעת. הפרקליטות מחויבת לעבור על חומר הראיות, לשקול, לבחון ולקבל החלטה. הפרקליטות אף יכולה להחזיר את התיק למשטרה להמשך החקירה".

עם זאת, השופטת פריש מדגישה כי גם אם המלצת המשטרה אינה מחייבת, אי אפשר להתעלם ממנה, שהרי הפרקליטות ליוותה את החקירה בפרשה זו, ואף חקרה את העד המרכזי. לעניין המלצת המשטרה להגשת כתב אישום אחד בשתי הפרשות, אומרת השופטת פריש, כי בידי הפרקליטות ההחלטה אם האישומים יבואו לידי ביטוי בכתב אישום אחד או במספר כתבי אישום. "המשטרה אינה נכנסת למבנה כתב האישום, אלא מציגה את חומר הראיות שיש בידה כבסיס לכתב אישום", אמרה.

"הנוהג בו המשטרה ממליצה להעמיד לדין - בעייתי"

עו"ד ציון אמיר אמר הערב בשיחה עם וואלה! חדשות, כי "הנוהג הקיים בו המשטרה ממליצה על הגשת כתב אישום הוא עניין בעייתי". אמיר מסביר, כי עניין סמכותה של המשטרה להגשת המלצות לכתב אישום הוא ויכוח שמנוהל כבר שנים רבות. "אין מעמד משפטי חוקי שמסמיך את המשטרה לכך. תפקיד המשטרה הוא בקיום חקירה ואיסוף ראיות והעברת החומר לגורם המחליט – לפרקליטות", אמר עו"ד אמיר. לדבריו, "המצב שנוצר בשנים האחרונות הוא בעייתי. המלצת המשטרה מעוררת קשיים לפרקליטות ויוצרת ציפיות ולחץ ציבורי".

לטענת אמיר, "אם יוגש כתב אישום יאשימו את הפרקליטות כי הגשתו היא תוצאה של לחץ ציבורי ואם לא יוגש, יאמר הציבור כי לא יתכן שהמשטרה המליצה והפרקליטות לא הגישה. על כן, יש להימנע מפרסום המלצות המשטרה ולהשאיר את הדיון בעניין לפרקליטות". עו"ד אמיר גם מסביר כי החלטה על הגשת כתב אישום כפופה לשימוע. הפרקליטות יכולה להחליט אם יש מקום, על סמך הראיות, להעמיד לדין. אולם הגשת כתב האישום תהיה רק לאחר הליך השימוע.

לעניין העבירות המיוחסות לראש הממשלה, אומר עו"ד אמיר, כי עבירות אלו הן עבירות חמורות שיש עימן קלון. עם זאת ציין, כי עניין הקלון הוא מושג שבית המשפט צריך לבחון לאו דווקא בהגדרה של החוק הפלילי, אלה כל מקרה ונסיבותיו: "המבחנים הם מבחנים כלליים. ככל שהעבירה חמורה יותר, יש נטייה לקבוע שיש עימה קלון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully