וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבוע להחזרת המנדט: ראשי בלוק הימין חתמו על עוד התחייבות לנתניהו

רה"מ החתים את כל ראשי הבלוק על מסמך נוסף לפיו לא יצטרפו לממשלת מיעוט בתמיכת הרשימה המשותפת, או לאף ממשלה שבראשה הוא לא עומד. הליכוד: "האפשרות היחידה הייתה ונשארה אחדות לאומית רחבה על פי מתווה הנשיא". בנט ושקד סירבו לחתום: "התחייבות מיותרת"

אתר רשמי

ברקע החשש בליכוד מהאפשרות שכחול לבן תקים ממשלת מיעוט עם העבודה והמחנה הדמוקרטי, בתמיכת הרשימה המשותפת מבחוץ והימנעות של יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, ראש הממשלה בנימין נתניהו החתים היום (רביעי) את ראשי הבלוק על מסמך התחייבות נוסף - לפיו הם מתחייבים לא להצטרף לממשלה שכזו גם לאחר הקמתה ולא להצטרף לאף ממשלה שבראשה לא עומד נתניהו.

בליכוד מסרו כי "ראשי סיעות המחנה הלאומי (למעט בנט שנמצא בחו"ל) חתמו היום על נוסח ההתחייבות המצורף מטה. התחייבות זו מייצרת מצב שאם גנץ יקים ממשלת מיעוט של השמאל בתמיכת המפלגות הערביות ובהימנעות של ליברמן, היא לא תוכל להתרחב ולכן תיפול תוך זמן קצר". עוד הוסיפו במפלגה כי "הממשלה האפשרית היחידה הייתה ונשארה ממשלת אחדות לאומית רחבה על פי מתווה הנשיא. ראש הממשלה חוזר וקורא ליו"ר כחול לבן, ח"כ בני גנץ, להגיע להסכמה מידית כדי להקים ממשלה זו".

על ההתחייבות חתמו ראשי מפלגות ש"ס, יהדות התורה והבית היהודי-האיחוד הלאומי. לפי נוסח המסמך: "אם חלילה תושבע ממשלת מיעוט בתמיכת הרשימה המשותפת או חלק ממנה, אנו לא נצטרף לממשלה זו בשום שלב, נצביע נגדה בכל הצבעה ונפעל בכל דרך להפלתה". על פי סעיף נוסף התחייבו כי "נצטרף רק לממשלה בראשות נתניהו הכוללת את כל החתומים מטה, בין אם במסגרת ממשלת ימין ובין אם במסגרת ממשלת אחדות לאומית רחבה עם רוטציה".

התכנסות ראשי סיעות הימין, לשכת רה"מ, ירושלים  18 בספטמבר 2019. אתר רשמי, אתר רשמי
מתחייבים לא להצטרף לאף ממשלה שבראשה לא עומד נתניהו. ראש הממשלה וראשי סיעות הימין/אתר רשמי, אתר רשמי

ראשי הימין החדש, נפתלי בנט ואיילת שקד סירבו לחתום על מסמך ההתחייבות בטענה כי מדובר ב"התחייבות מיותרת". השניים ציינו כי זוהי עמדתם, הם אומרים אותה מעל כל במה אפשרית וסיעתם הינה חלק מבלוק הימין.

בנט, היחיד מראשי הסיעות בימין שלא חתם על ההתחייבות שכן הוא נמצא בחופשה בחו"ל, תקף במהלך היום בחריפות בטוויטר את הכוונה להקים ממשלת מיעוט. בנט צייץ כי "אם תוקם ממשלת מיעוט, בקולות הרשימה המשותפת האנטי ציונית, בתמיכת כחול לבן, ובהימנעות של ליברמן, שיהיה ברור: לא נצטרף אליה בשום מצב. היא פסולה מיסודה. ממשלה זו תשרוד מספר שבועות, אך אות הקלון של מקימיה (גנץ, ליברמן, בוגי, הנדל, האוזר) יתקבע לצמיתות".

עוד בוואלה!

סנגורה של נעמה נערך לקרב המשפטי: "ערעור יכול לקחת חודשים"

לכתבה המלאה

נתניהו אמור בעוד שבוע להחזיר את המנדט לנשיא, ואז, לפי ההערכה, המנדט יעבור לגנץ. נתניהו מתמהמה עם החזרת המנדט למרות שלא מתנהלים בכלל מגעים קואליציוניים ולמרות לחץ של חלק ממקורביו להחזיר את המנדט בהקדם. בימים האחרונים בכירים בליכוד מעלים חשש מכך שגנץ יקים תחילה ממשלת מיעוט בתמיכה חיצונית של הרשימה המשותפת, ודורשים מליברמן להתחייב שלא יימנע מהצבעה בכנסת על הקמת ממשלה כזו. החשש בליכוד הוא שגנץ יצליח להקים ממשלת מיעוט בשלב ראשון, ובהמשך ינסה לצרף מפלגות אחרות מבלוק הימין-חרדים. במסמך ההתחייבות עליו חתמו ראשי המפלגות הם מרגיעים לכאורה את החשש הזה.

יו"ר ישראל ביתנו מסרב עד כה להיענות לדרישת הליכוד ולהצהיר שיצביע נגד הקמת ממשלת מיעוט. "באשר לספין האחרון מבית היוצר של הליכוד - אין לנו שום כוונה להתייחס לא לספין הזה ולא לספינים אחרים. רוצים לשבת איתנו למו"מ קואליציוני רציני, קודם שיפרקו את הגוש החרדי-משיחי ואז נדבר על הכול. המתווה שלנו עדיין בתוקף ומונח על השולחן", ליברמן כתב היום בפייסבוק.

אביגדור ליברמן בישיבת סיעת ישראל ביתנו במלון יד השמונה, 22 בספטמבר 2019. רויטרס
"רוצים לשבת איתנו למו"מ קואליציוני רציני, קודם שיפרקו את הגוש החרדי-משיחי". ליברמן/רויטרס

מאז הבחירות נתניהו החתים את ראשי המפלגות בבלוק הימין-חרדים על מספר הצהרות תמיכה והתחייבויות לתמוך רק בממשלה בראשותו. ההתחייבויות נועדו לחסום לכאורה כל נתיב שיאפשר לגנץ להקים ממשלה.

בשבוע שעבר מרכז הליכוד אישר גם כן הצעת החלטה שקובעת כי נתניהו הוא המועמד היחיד של הליכוד לתפקיד ראש הממשלה בכנסת ה-22. יצוין כי להצהרות ולהתחייבויות אין תוקף או מעמד חוקי, אך הן מחזקות את נתניהו פוליטית בליכוד ובגוש הימין לפני שהוא מחזיר את המנדט לנשיא ומודיע כי לא עלה בידו להרכיב ממשלה.

(עדכון ראשון: 19:37)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully