וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תבוסה קשה למיי: הפרלמנט הבריטי דחה את הסכם הברקזיט

ברוב של 432 מתנגדים מול 202 תומכים, המחוקקים העניקו לממשלה הפסד צורם, והממלכה תנסה לגבש הסכם חדש עם האיחוד. מנהיג מפלגת הלייבור קורבין יגיש מחר הצעת אי-אמון בממשלה. "עליכם להקשיב לרצון העם", אמרה מיי והתחייבה לעזוב את האיחוד עד לסוף מרץ

צילום: רויטרס

הפרלמנט הבריטי דחה אמש (שלישי) את הצעת הסכם הברקזיט של ראשת הממשלה תרזה מיי. 432 חברי פרלמנט הצביעו נגד הצעתה של ראש הממשלה מול 202 תומכים. ההפסד מעמיק עוד יותר את המשבר הפוליטי החריף ביותר שחווה הממלכה זה עשרות שנים. מדובר בתבוסה הגדולה ביותר של הממשלה מאז 1924, והמשך קיומה נתון כעת בסכנה ממשית.

"הפרלמנט הבהיר הערב כי הוא איננו תומך בהסכם, אך הוא לא אמר במה הוא כן תומך", אמרה מיי לאחר ההצבעה. "אנחנו צריכים אישור מחדש לאמון שנותן הפרלמנט לממשלה. עליכם להקשיב לרצון העם שרוצה בפרישה מהאיחוד ותומך בהשלמת המהלך", הפצירה. מיי התחייבה שנית לעזוב את האיחוד אירופי עד תאריך היעד ב-29 במרץ.

למרות זאת, ברויטרס דווח כי שרים בממשלתה של מיי סיפרו לבעלי עסקים בבריטניה על יוזמה של חלק מהמחוקקים לדחיית מועד היציאה מהאיחוד. "הם עשו עבודה טובה בלהישמע כאילו הם יודעים מה יקרה מעכשיו", אמר גורם שהשתתף בשיחות. "אבל אף אחד לא יודע. נצטרך לחכות ולראות מה יוחלט בפרלמנט".

לקריאה נוספת
מיי במאמץ נואש לפני ההצבעה: ברקזיט בסכנה אם ההסכם יידחה
מיי: אם הסכם הברקזיט יידחה - ניכנס לטריטוריה לא מוכרת
בריטניה נערכת לברקזיט ללא הסכם: "3,500 חיילים הועמדו בכוננות"

ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי במהלך הצבעה על הסכם הברקזיט 15 בינואר 2019. רויטרס
מיי לאחר ההצבעה, הערב/רויטרס

מנהיג מפלגת הלייבור ג'רמי קורבין יגיש הצבעת אי-אמון בממשלה היום. למרות התבוסה היום, הסיכוי להפלת הממשלה נמוך, מאחר והשמרנים שהצביעו נגד ההסכם לא ירצו להפיל את הממשלה שבראשה עומדת מיי ולתת לקורבין הזדמנות להרכיב אותה.

נשיא מועצת האיחוד האירופי דונלד טוסק אמר לאחר ההצבעה כי הפתרון החיובי היחיד לאחר הצבעת הפרלמנט הבריטי הוא השארותה של בריטניה באיחוד. "אם ההסכם הוא בלתי אפשרי, ואף אחד לא רוצה בו, יש לגלות אומץ ולומר כי הישארות באיחוד היא הפתרון היחידי".

לפני ההצבעה הדרמטית, המנהיגה החלשה ביותר שידעה בריטניה זה דור, דחקה במחוקקים לשקול מחדש את עמדתם. בנאום שנשאה אתמול בפני הפרלמנט אמרה כי "אין הסכם חלופי ליציאה מהאיחוד האירופי. הפרלמנט לא יכול להציע מסגרת זמנים חלופית שתפגע בהסכמות הקיימות. זו ההחלטה החשובה ביותר בחיינו הפוליטיים, שתקבע את עתיד ילדינו". מיי הוסיפה כי "הצבעה נגד ההסכם היא הצבעה בעד חוסר יציבות, פילוג וביטול האפשרות להגיע להסכם. אנחנו יכולים לבחור לבצע את רצון העם הבריטי".

עוד באותו נושא

מיי אחרי הניסיון להדיחה: לא אתמודד בבחירות הבאות

לכתבה המלאה
חגיגות מחוץ לפרלמנט הבריטי אודות תוצאות הבגזיט 15 בינואר 2019. רויטרס
מתנגדי הצעתה של מיי חוגגים לאחר ההצבעה בלונדון, היום/רויטרס

מנהיג הלייבור קורבין, שמפלגתו מנהיגה את האופוזיציה בפרלמנט, אמר כי בריטניה יכולה לפתוח מחדש במשא ומתן עם האיחוד האירופי. הוא הוסיף כי על האיחוד לדעת שהאפשרות של משא ומתן נוסף על פרישה מהאיחוד נמצאת על הפרק. קורבין קרא להצביע נגד ההסכם.

פחות מחודשיים נותרו עד לתאריך העזיבה הרשמי - 29 במרץ - ולא ברור מה יעלה בגורל התהליך כולו בעקבות דחיית ההסכם של מיי. ההתנגדות להסכם שגובש בין לונדון לבין בריסל במשך שנה וחצי חוצה מפלגות, וגם רבים ממפלגת השלטון השמרנית הצביעו נגדו. מתנגדי ההסכם הגיעו מכל רחבי הקשת הפוליטית. תומכיו חוששים שיותיר את הממלכה משועבדת לאיחוד גם אחרי הפרישה והם מכנים זאת "בגידה" במצביעים. מנגד, אלו בעלי העמדות הפרו-אירופיות טוענים כי זה יותיר את בריטניה חצי בפנים וחצי בחוץ. חלקם מקדמים את הקמפיין לקיום משאל עם נוסף, תוך שהם סופגים איומים מחוץ לפרלמנט.

אחד הסעיפים השנויים במחלוקת בהסכם נועד למנוע את החזרת הגבול הפיזי בין אירלנד, החברה באיחוד, לבין צפון אירלנד, שהיא חלק מהממלכה, אך מבקרי ההסכם חוששים כי הוא יותיר את לונדון כפופה לבריסל מבלי יכולת לצאת ממצב זה.

מנהיג מפלגת הלייבור, ג'רמי קורבין במהלך הצבעה על הסכם הברקזיט 15 בינואר 2019. רויטרס
יגיש הצעת אי-אמון בממשלה. מנהיג הלייבור קורבין/רויטרס

מיי הציעה לפרלמנט יכולת פיקוח רבה יותר על אותו סעיף, וגם מנהיגי האיחוד העניקו הבטחות כתובות בעלות תוקף משפטי שמבהירות כי כל הסדר כזה יהיה זמני ולא קבוע, ויוסר עם חתימה על הסכם סחר חדש.

עם זאת, ההבהרות האלו לא שכנעו די מתלבטים והמפלגה הצפון אירית, שעל עשרת חבריה נשענת ממשלתה של מיי, הודיעה כי תצביע נגד. "זה יהיה לילה היסטורי, אבל מסיבות לא נכונות", אמר מנהיגת המפלגה היוניוניסטית הדמוקרטית (DUP). "אנחנו נתנגד לסעיף הרעיל ונצביע נגד", כתבה בחשבון הטוויטר שלה.

אחת האפשרויות שרבים חוששים ממנה היא פרישה ללא הסכם, שאמור להסדיר את תקופת הביניים ביחסים בין בריטניה לבין האיחוד, שבו היייתה חברה במשך 46 שנים. ללא דחיית תאריך הפרישה - שלא יהיה אפשרי מעבר לסוף יוני, עם כניסת הפרלמנט האירופי החדש לתוקף - העזיבה תהיה חד-צדדית. חברי פרלמנט החוששים מתרחיש זה הבטיחו להשתמש בכל האמצעים העומדים לרשותם כדי לאלץ את הממשלה לבחון תכנית חלופים שבה הם יוכלו לתמוך. לממשלה יהיה עד יום שני להחליט על הצעד הבא שלה.

(עדכון ראשון: 12:24)

ההצבעה על הסכם הברקזיט שגיבשה ראשת הממשלה תרזה מיי, הפרלמנט בבריטניה, 15 ינואר 2019. רויטרס
"חוסר יציבות". מיי בפרלמנט במהלך ההצבעה, הערב/רויטרס
ההצבעה על הסכם הברקזיט שגיבשה ראשת הממשלה תרזה מיי, הפרלמנט בבריטניה, 15 ינואר 2019. רויטרס
"לא תומך בהסכם, אך הוא לא אמר במה הוא כן תומך". הפרלמנט הבריטי במהלך ההצבעה, הערב/רויטרס
ההצבעה על הסכם הברקזיט שגיבשה ראשת הממשלה תרזה מיי, הפרלמנט בבריטניה, 15 ינואר 2019. רויטרס
המשך קיום הממשלה נתונן בסכנה ממשית. מיי בפרלמנט, הערב/רויטרס
ההצבעה על הסכם הברקזיט שגיבשה ראשת הממשלה תרזה מיי, הפרלמנט בבריטניה, 15 ינואר 2019. רויטרס
הפרלמנט, הערב/רויטרס
דובר בית המחוקקים ג'ון ברקאו בהצבעה על הסכם הברקזיט שגיבשה ראשת הממשלה תרזה מיי, הפרלמנט בבריטניה, 15 ינואר 2019. רויטרס
דובר בית המחוקקים, הערב/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully