וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

7,000 הרוגים, קריסת מבנים ומחסור בדלק: כשהאדמה תרעד באמת - כך זה ייראה

18.7.2018 / 16:00

רצף רעידות האדמה הביא את מבקר המדינה להשלים את הדוח על מוכנות המדינה לרעידה משמעותית. הבדיקה מעלה סכנה ברורה לתשתיות משמעותיות, כישלון ביישום תמ"א 38 ובתי חולים שחשופים לנזק. "אף כי יש ספק לגבי מקומה, עוצמתה והעיתוי שלה - ברור כי בוא תבוא"

צילום: חדשות בזמן וחדר הבקרה רשות הכינרת, עריכה: ניר חן ויאיר דניאל

מבקר המדינה השופט בדימוס יוסף שפירא פרסם היום (רביעי) דוח נוקב בעניין "מוכנות המדינה לרעידת אדמה - תשתיות לאומיות ומבנים". המבקר הנחה לזרז את השלמת הדוח שהיה בהכנה ולהקדים בכמה חדשים את פרסומו, נוכח רצף רעידות האדמה שאירעו לאחרונה באזור הכנרת.

במרכז דוח המבקר מופנית ביקורת רבה על היערכות המדינה לרעידות אדמה ואזהרה לגבי הנזק החמור שעתיד להתרחש כשתפקוד את ישראל רעידה עוצמתית. לפי המבקר, יש להיערך ל-7,000 חללים, 8,600 פצועים קשה, 37 אלף פצועים קל, 9,500 לכודים בהריסות בניינים ו-170 אלף חסרי קורת גג.

עוד בוואלה! NEWS:
קשישים ערומים במיטות וריח של שתן: בית האבות שנסגר בשל הזנחה
טרגדיה בים המלח: באה עם אביה לעבודה במלון וטבעה למוות בבריכה
"בושה": נתניהו הצביע נגד פונדקאות לגברים - ועורר סערה במליאה

נזקי רעידת האדמה בטבריה. דוברות עיריית טבריה,
נזקי רעידת האדמה בטבריה/דוברות עיריית טבריה

לאחר יותר מעשור מאז אושרה תוכנית תמ"א 38, היא לא השיגה את מטרתה העיקרית - לקדם משמעותית את חיזוקם של מבני מגורים מפני רעידות אדמה. פעילות משרד השיכון באזורי הפריפריה שבסיכון גבוה היא טיפה בים, 1,550 בתי ספר טרם חוזקו, בתי החולים חוזקו חלקית, צפויים שיבושים כבדים באספקת החשמל ואין פיקוח על מבני תעשייה וחומרים מסוכנים. הממשלה הקימה ועדת שרים, ועדת השרים הקימה וועדת היגוי אבל הותירה אותו חסר סמכויות לחייב להיערך לרעידת אדמה.

עוד באותו נושא

האזורים המסוכנים בישראל: האם גם אתם חשופים לרעידת אדמה?

לכתבה המלאה

ממשרד החינוך נמסר בתגובה לדו"ח המבקר כי "הטיפול בחיזוק מוסדות חינוך מפני רעידות אדמה מתבצע בכפוף להחלטת ממשלה והנחיות של ועדת היגוי בין-משרדית. במהלך השנים האחרונות הקצו משרדי החינוך והאוצר כ- 360 מיליון שקל לחיזוק מבנים. לקראת שנת הלימודים הקרובה יוקצו עוד 80 מיליון שקלים לטובת הנושא".

עוד ציינו במשרד החינוך כי "המשרד בשיתוף עם הרשויות המקומיות מטפל כיום בחיזוקם של 256 בתי ספר שהוגדרו בעדיפות גבוהה. המשרד ממשיך לצרף בתי ספר לתהליך החיזוק, בכפוף לרשימה שנקבעה על ידי ועדת ההיגוי הבין-משרדית".

כמו כן הוסיפו כי משרד החינוך "מקיים בכל תחילת שנת לימודים תרגיל להתמודדות עם רעידת אדמה בכל במוסדות החינוך. וכן, נערכות הכשרות לתלמידי כיתות י' בכל רחבי הארץ בנושא חילוץ קל בעת רעידת אדמה ועד כה הוכשרו 75 אלף תלמידים. בנוסף, כחלק מהיערכות מערכת החינוך לרעידת אדמה, הותקנו עד כה 3,073 מערכות התראה לרעידות אדמה, ובשנים הקרובות מדי שנה יותקנו עוד כ-250 מערכות עד להשלמת כל מוסדות החינוך בארץ".

מחברת תשתיות נפט ואנרגיה בע"מ (תש"ן) מפעילת מסוף הדלקים בנמל חיפה נמסר כי "כפי שתואר בדו"ח בהרחבה רציף הדלק הינו בבעלות ואחריות חנ"י ומופעל על ידי תש"ן בהתאם לדין ולהוראות הרגולציה באופן מלא; תש"ן תומכת בהקמת רציף דלק מודרני במסגרת הנמל החדש וקוראת לגורמי הממשלה לקדם את הקמתו".

ממשרד התיירות נמסר כי למשרד התיירות אין את הידע והמומחיות בנושא רעידות אדמה, ואף לא את הסמכות החוקית, לכפות על בתי מלון ומתקנים תיירותיים לבצע חיזוק ולהתאים עצמם לרעידות אדמה, ולכן למשרד לא יכולה להיות אחריות לנושאים אלו. המשרד משתף פעולה עם הגורמים האחראים לנושא ומבצע סקר מצב המבנים. כשיתקבלו תוצאותיו במהלך שנת 2019 יפעל המשרד על פי הנחיות שיקבל.

מרשות המים נמסר כי רשות המים מנחה ומכינה את כלל הגורמים במשק המים להתמודדות עם אסונות טבע תקלות ותרחישי מלחמה במטרה להבטיח אספקה של מים לשתייה בעת אירוע מכל תרחיש. הקמת מערכות מים נדרשים לביצוע על פי תקנים בינ"ל המתאימים להתמודדות עם רעידת אדמה, כשמערכות ישנות יותר מחוזקים על פי סדרי עדיפות ובהתאם למגבלות המשאבים.

"רשות נערכת וערוכה כל העת לתת פתרון לכלל תושבי המדינה ולחלוקת מים במגוון אמצעים חלופיים, בעת אירוע בסדר גודל לאומי, תוך שיתוף פעולה מלא ומוגדר עם זרועות רלוונטיות כגון צה"ל, פקע"ר, משרד הביטחון והבריאות, חברת מקורות, הרשויות המקומיות ותאגידי וספקי המים.
בביקורות שבוצעו בנושא ע"י רשות החרום הלאומית צוין כי רשות המים ערוכה ברמה טובה מאוד.

"רשות המים משמשת דוגמה בארץ ובעולם בהכנת המשק להתנהלות בשעת חרום ויחד עם זאת מגבירה ומתרגלת את ספקי המים השונים לכלל התרחישים ובהם גם רעידת אדמה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully