וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ לאבו מאזן: "זו העסקה הקשה מכולן? בוא נוכיח שזו טעות"

יו"ר הרשות הפלסטינית הגיע לביקור ראשון בוושינגטון מאז נכנס הנשיא האמריקני לתפקיד, ודגל פלסטיני נתלה בבית הלבן. טראמפ: "שני הצדדים חייבים לעבוד יחד כדי להגיע להסכם, אי אפשר לכפות עליהם". אבו מאזן: "מצפים להסכם המבוסס על פתרון שתי המדינות"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

יו"ר הרשות הפלסטינית הגיע הערב (רביעי) לבית הלבן, לפגישתו הראשונה עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. בתום פגישת השניים, שארכה כ-20 דקות, הכריז טראמפ: "ישראל והפלסטינים חייבים לעבוד במשותף על מנת להגיע להסכם. אעשה כל מה שניתן כדי לסייע, לתווך, כל מה שהם ירצו. אני אשמח לתווך. התחייבתי לפעול עם ישראל והפלסטינים לקראת הסכם, אבל אי אפשר לכפות עליהם פתרון".

טראמפ סיכם כי "נתחיל את התהליך". לדבריו, "דיברנו עם נתניהו, עם רבים מהמנהיגים הישראלים. נתחיל תהליך, שבתקווה יוביל לשלום. בימי חיי תמיד שמעתי שזו העסקה אולי הקשה מכולם. בואו נראה אם אפשר להוכיח שכולם טעו".

הנשיא האמריקני ציין כי אבו מאזן היה שותף לחתימת הסכמי אוסלו בבית הלבן בשנות ה-90, והוסיף בפנייה ליו"ר הרשות: "אני מקווה לקדם אותך בברכה שוב בבית הלבן, לחתימת הסכם שלום עם ישראל". הוא קרא לשמור על התיאום הביטחוני בין ישראל למנגנונים הפלסטינים, ודרש מאבו מאזן "לדבר בקול ברור נגד הסתה ושנאה".

עוד בוואלה! NEWS:
דיווח: טראמפ ידרוש מאבו מאזן להפסיק לממן משפחות מחבלים
אבו מאזן יפגוש את טראמפ עם גיבוי ערבי - אך עם ציפיות נמוכות
בדרך לדיל הגדול, טראמפ עוצר לביקור קטן בישראל עם מסר: "אני לא אובמה"

פגישת נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ונשיא הרש"פ אבו מאבן, הבית הלבן, וושינגטון, ארה"ב. רויטרס
"אנחנו רוצים להביא ביטחון וחופש לילדינו". טראמפ ואבו מאזן, היום/רויטרס
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, הבית הלבן, 3 במאי 2017. רויטרס
"בדרך להסכם שלום". טראמפ ואבו מאזן, היום/רויטרס

אבו מאזן אמר כי הוא "מצפה לעבוד יחד" עם הנשיא טראמפ, "בדרך להסכם שלום". הוא ציין כי הרשות הפלסטינית נותרה מחויבת לעקרון שתי המדינות, והוסיף: "אנחנו מאמינים שהמאמצים יכולים להצליח, כי לך יש נחישות. אני מאמין שנגיע לפתרונות. אדוני הנשיא, אני מאמין שאנחנו מסוגלים, בהנהגתך ועם כישורי המשא ומתן שלך, להביא הסכם שלום היסטורי".

"הגיע הזמן שישראל תסיים את הכיבוש של אנשינו ושל אדמותינו, אחרי 50 שנים", הוסיף יו"ר הרשות. "אנחנו העם האחרון בעולם שעדיין חי תחת כיבוש. אנחנו רוצים להשיג חירות, וזכות להגדרה עצמית, ורוצים שישראל תכיר במדינת פלסטין כפי שאנחנו מכירים במדינת ישראל". כמו כן, הוא הבהיר כי "אנחנו רוצים להביא ביטחון וחופש לילדינו, שיחיו לצדם של הילדים הישראלים בחירות ובביטחון".

פגישת נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ונשיא הרש"פ אבו מאבן, הבית הלבן, וושינגטון, ארה"ב. רויטרס
"לדבר בקול ברור נגד הסתה ושנאה". טראמפ ואבו מאזן/רויטרס

לפני הפגישה, שני המנהיגים ואנשיהם נפגשו לארוחת צהריים. מהצד האמריקני השתתפו סגן הנשיא מייק פנס, שר החוץ רקס טילרסון, היועץ לביטחון לאומי אייץ'-אר מקמאסטר, ראש מטה הבית הלבן ריינס פריבוס, חתנו של טראמפ ג'ארד קושנר, היועץ הכלכלי גארי כהן וסגנית היועץ לביטחון לאומי דינה פאוול.

טילרסון אמר במהלך ארוחת הצהריים כי "זאת הזדמנות היסטורית, מכיוון שיש כמה תנאים מתאימים, ואני יודע שתחת מנהיגותך, אנחנו מקווים שדברים יקרו". במהלך הארוחה, טראמפ נשאל בידי כתב NBC פיטר אלכסנדר אם הוא מאשר את הדיווחים על ביקורו המתוכנן בישראל, אך הנשיא סירב להשיב.

פגישת נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ונשיא הרש"פ אבו מאבן, הבית הלבן, וושינגטון, ארה"ב. AP
לא הזכירו מדינה אחת. טראמפ ואבו מאזן/AP

דובר חמאס סאמי אבו זוהרי הגיב בהודעה שפרסם בחשבון הטוויטר שלו לפגישה, וטען כי "אף אחד לא הסמיך את אבו מאזן לייצג את העם הפלסטיני, ועמדותיו לא מחייבות אף אחד". לדבריו, "אנו מגנים את טענתו כי כל הסוגיות הנוגעות להסכם הסופי ניתנות לפתרון, מכיוון שמדובר בזכויות לאומיות שלא ניתן לשלול אותן". גם מארגון החזית העממית נמסרה הודעת גינוי דומה.

ביקורו של אבו מאזן מגיע על רקע מתיחות פנימית בחברה הפלסטינית, ומוקדם יותר היום טען אבו זוהרי כי הרשות "מנצלת את שביתת האסירים" על מנת להשיג תמיכה נרחבת יותר לפגישת טראמפ-אבו מאזן. בימים האחרונים נועד אבו מאזן עם כמה מנהיגים ערבים, בהם מלך ירדן עבדאללה השני ונשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי, לקראת המראתו לוושינגטון.

"האופוזיציה תתן רשת ביטחון למהלך מדיני"

בתגובה לפגישה, טענה ח"כ שולי מועלם רפאלי (הבית היהודי) כי "פתרון שתי המדינות מת מזמן, אך האובססיה כלפיו עדיין לא". לטענתה, "טראמפ לא יצליח להשיג דבר מלבד שיחות קוקטייל משותפות עם בכירים בישראל וברשות הפלסטינית. כפי שהוכח במשך השנים, ההנהגה הפלסטינית איננה רוצה לא הסדר ולא שלום".

המועמד לראשות מפלגת העבודה עמיר פרץ קרא, מנגד, לראש הממשלה לקדם תהליך שלום. "אנו מבטיחים רשת ביטחון למהלך מדיני לקראת הסדר, בלי תנאים ובלי תיקים", הבהיר. "אנו מקווים שפגישת הנשיא טראמפ ואבו מאזן תניב פירות ותקדם את הסיכוי להסדר מדיני של שתי מדינות לשני עמים, הסדר שהנו אינטרס ישראלי ממעלה ראשונה".

ח"כ עמר בר לב (המחנה הציוני) אמר: "אני קורא לנתניהו שלא להמשיך לעבוד אצל אבו מאזן ולא לחכות להצהרה המשותפת שלו עם נשיא ארצות הברית טראמפ, אלא להקדים אותו בהצהרה לפיה מדינת ישראל הרשמית מוכנה להפגש איתו ללא דחייה בנוכחות הנשיא טראמפ". גם הוא הבהיר כי "האופוזיציה בראשות המחנה הציוני תאפשר לנתניהו רשת ביטחון בכל מהלך מדיני שיחתור לסיום הסכסוך".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, הבית הלבן, 3 במאי 2017. רויטרס
טראמפ ואבו מאזן/רויטרס

מוקדם יותר היום מסרו גורמים בבית הלבן כי טראמפ ידרוש מאבו מאזן לנקוט שורה של צעדים שיכולו לסייע בחידוש תהליך השלום. לדבריהם, הצעדים כוללים הפסקת תשלום למשפחות מחבלים הכלואים בבתי כלא בישראל והפסקת השימוש ברטוריקה אנטי-ישראלית. מנגד, הגורמים הוסיפו כי טראמפ ידגיש בפגישה הראשונה שלו עם אבו מאזן כי הוא סבור שהבנייה של ישראל בשטחים שאמורים להיות חלק מהמדינה הפלסטינית לא מסייעת בתהליך השלום.

סגן השר מייקל אורן הגיב לדיווחים האמריקניים, והבהיר כי "השימוש בכספי סיוע אמריקני לקצבאות למחבלים ולמשפחותיהם מתנגש עם חזונו של הנשיא טראמפ לחתור להסכם ישראלי-פלסטיני". לדברי אורן, "מדובר בטרוריסטים לא רק עם דם ישראלי על הידיים, אלא גם לא מעט דם אמריקני".

טראמפ נועד מאז שנכנס לבית הלבן בינואר עם מרבית מנהיגי האזור, בהם ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי, עבדאללה מלך ירדן וסגן יורש העצר של ערב הסעודית הנסיך מוחמד. הוא עשוי להגיע בהמשך החודש לביקור בישראל, וטרם נודע אם הוא מתכנן לבקר גם ברמאללה.

(עדכון ראשון: 19:01)

פגישת נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ונשיא הרש"פ אבו מאבן, הבית הלבן, וושינגטון, ארה"ב. AP
טראמפ ואבו מאזן, הערב/AP
פגישת נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ונשיא הרש"פ אבו מאבן, הבית הלבן, וושינגטון, ארה"ב. AP
טראמפ מברך את יו"ר הרשות עם הגעתו לבית הלבן/AP
פגישת נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ונשיא הרש"פ אבו מאבן, הבית הלבן, וושינגטון, ארה"ב. רויטרס
טראמפ ואבו מאזן, היום בבית הלבן/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully