וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חייל מתעמר בזקן פלסטיני: כך מלמד תיכון בת"א על פעילות צה"ל בשטחים

23.3.2017 / 17:40

תלמידי הגימנסיה הרצליה התבקשו להשתתף במיצג המדמה את המחסומים בגדה, ובמסגרתו הוצבו "מחסומים" בכניסה לכיתות. לטענת המורה, "המיצג נועד להסביר מה עוברים הפלסטינים בשגרה". משרד החינוך: "מעשה חמור". יו"ר "מילואימנקים בחזית": "חשבתי שזו מתיחה"

עריכה: יאיר דניאל

תלמידי הגימנסיה העברית הרצליה בתל אביב התבקשו אתמול (רביעי) להשתתף במיצג המדמה כביכול את פעילותם של המחסומים הישראליים בגדה המערבית. בימים האחרונים רוססו ברחבי בית הספר כתובות גרפיטי, שלשונן "כמה זמן לוקח לך להגיע לבית החולים?" ו"כמה זמן לוקח לך להגיע לבית הספר?", ואילו אתמול הופתעו תלמידי כיתות י"א וי"ב לגלות את ה"מחסומים" שהוצבו בכניסה לקומה שלהם.

בשתי הכניסות לקומה הוצבו שולחנות וביניהם סרט סימון אדום, ושלטים "מחסום". במחסום עמדו כמה תלמידים שדימו חיילים, ושאר תלמידי המגמה ליחסים בינלאומיים בשכבה י"א עמדו בתורות ארוכים לפני המחסומים, כדי להיכנס לשכבה. ה"חיילים" התעמרו ב"פלסטינים" ואף סירבו להכניס את חלקה. לדברי התלמידים, הם חויבו להשתתף במיצג על מנת לקבל ציון במגמה.

עוד בוואלה! NEWS:
רגב פנתה לראש עיריית קריית אונו: בטל אירוע של "שוברים שתיקה"
התלמידים במזרח ירושלים חוייבו לצאת לחופשת הפסח - ובתי ספר יושבתו
הענקת פרס ישראל לדוד בארי מעוררת זעם: "הוכחה שמי שמסית הוא גיבור"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אין פה מסר פוליטי, יש העברת ידע". אחד ה"מחסומים" בגימנסיה הרצליה, אתמול/מערכת וואלה!, צילום מסך

המיצג, שנועד "ללמוד את הנרטיב הפלסטיני ולחוות את מה שהפלסטינים חווים ביומיום", כפי שהסבירה אחת המורות לתלמידים, הוא חלק משיעורי יחסים בינלאומיים, שעליו אחראית המורה אדווה זלצר. זלצר היא היסטוריונית הפעילה בארגון השמאל "זוכרות", שמטרתו "קידום אחריות של הציבור היהודי בישראל לנכבה הפלסטינית ומימוש זכות השיבה של הפליטים הפלסטינים".

במסגרת הפעילות, זלצר חילקה לתלמידים שדימו פלסטינים תעודות זהות ואישורי מעבר מנומקים, כמו למשל אב לחמישה ילדים שצריך להגיע ליום עבודתו או אדם מבוגר שזקוק לעבור לבית החולים בירושלים. אחד מהתלמידים סיפר: "ילדה אחת הייתה פלסטינית, החייל אומר לה 'האישור מזויף' וקורע אותו. היא צורחת והיא אומרת 'הוא קרע לי את האישור'".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"התלמידים אמרו שזה חובה". אחד ה"מחסומים" בבית הספר/מערכת וואלה!, צילום מסך

"בסוף המדרגות בכניסה לשכבה היו שתי שולחנות, וסרט אדום באמצע שמדמה את המחסום, ושלט", תיאר בשיחה עם וואלה! NEWS אחד התלמידים. "בצד השני של השכבה יש עוד כניסה, ואותו דבר – גם שם, שתי שולחנות, ומחסום ותלמידים מהמגמה". לדבריו, "התלמידים אמרו שזה חובה להשתתף וזה חלק מהציון של המגמה".

עשרות תלמידים השתתפו במיצג, ואחד מהם סיפר כי מורה במגמה אמרה שמטרת המיצג הוא ללמוד על צדק מעברי, אחרי שלמדו על רצח העם ברואנדה. לדבריו, "המורה אמרה שזו דרך ללמוד את הנרטיב הפלסטיני ולהיכנס לראש של הפלסטינים, שאם אתה יוצא ב-3:00 לפנות בוקר אתה מגיע אולי ב-8:00-7:00 בבוקר".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"כמה זמן לוקח לכם להגיע לבית הספר?". הגרפיטי בגימנסיה הרצליה, אתמול/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"לא היה דיון אם כיבוש זה טוב או לא טוב". גרפיטי בבית הספר/מערכת וואלה!, צילום מסך

בסרטונים שהגיעו לידי וואלה! NEWS נראה המיצג בפעולה. "זה ציון שלי, אם אני לא עושה את זה אני נכשל בשני מקצועות. אני חייב לעשות את זה", הבהיר אחד מהתלמידים. אחת מהמורות הסבירה בסרטון: "עושים פעילות צדק מעברי, מה קורה במחסומים ומה עוברים האנשים במחסומים. אם נכיר יותר את החוויות של הצד השני תהיה לנו יותר אמפתיה ונדע לפתור סכסוכים לא מתוך אלימות". במקביל, תלמידה שדימתה פלסטיני קראה, "אני זקן ויש לי אישור לעבור לטיפול בבית חולים", ואילו אחרת צעקה: "הוא קרע לי את האישור!".

"כשקיבלתי את הסרטון, בו רואים נער בכיתה י"א אומר שפשוט הכריחו אותו לעשות את זה 'אחרת זה יפגע לי בציון', חשבתי שמדובר במתיחה", טען עמית דרי, יו"ר ארגון "מילואימניקים בחזית". לטענתו, "האם זה מה שאמורים לעשות תלמידי י"א באמצע שיעור בבית הספר?".

הוא הוסיף כי הפרקטיקה של הקמת מחסום מדומה לקוחה, לדבריו, מיוזמות "שבוע האפרטהייד" באוניברסיטאות בארצות הברית. "הסיבה ברורה", הבהיר, "להציג את לוחמי צה"ל כקלגסים אכזריים שלא נותנים לאישה הרה לעבור במחסום". דרי אמר כי "אנחנו, חברי 'מילואימניקים בחזית', לוחמי ולוחמות המשרתים במילואים, מתביישים ב'דרך החינוכית' שבחרו במקרה הזה בגימנסיה. יש משרד חינוך ושר חינוך בישראל, אנחנו מקווים מאוד לשמוע מהם אמירה ברורה נוכח התמונות הללו".

המורה: "לא חייבנו אף אחד, ולא היה ציון"

זלצר הבהירה בשיחה עם וואלה! NEWS כי "במסגרת קורס יישוב סכסוכים אנחנו עוסקים גם בסכסוך הישראלי-פלסטיני, במסגרת חשיבה על צדק מעברי. התלמידים יוזמים פרויקט שמנסה ליישם את אחד העקרונות, והם בחרו עיקרון של חשיפת הציבור לידע". היא הוסיפה כי "הם בחרו הכול, אני ועוד מורה רק ליווינו, והם החליטו שהתלמידים צריכים לדעת קצת יותר מה קורה בשטחים מבחינת החוויה. הם בחרו את המחסומים, כי הם חשבו שזה יהיה הכי קל להעביר את זה מבחינת שגרת היום יום של הפלסטינים ומבחינת השגרה של החיילים במחסומים".

"המטרה היא להבין בעיקר אחד את השני כדי שיהיה אפשר לקיים פיוס", הוסיפה זלצר. "הם רצו שהתלמידים יבינו מה זה להיות חייל במחסום, מה הדילמות שעומדות בפניו. מה התחושות וכמה זה קשה, ומצד שני מה הפלסטינים צריכים לעבור כשהם צריכים ללכת לרופא, לבית ספר או לעבודה, מבחינת חופש התנועה שלהם".

המורה ציינה כי בניגוד לטענות, "מי שלא רצה לא השתתף. מי שסירב לשחק לא השתתף. אין ציון. תלמידי המגמה בחרו, והם כולם השתתפו בזה". לדבריה, "אנחנו לא יכולים להכריח להשתתף, כי זו יוזמה של תלמידים. הייתה הנחייה שלנו שרק מי שירצה ישתתף, והרוב השתתפו". היא הוסיפה: "אין פה מסר פוליטי, יש פה העברת ידע. דנו במשמעות של המחסומים, למה הם מוקמים, לא היה דיון אם כיבוש זה טוב או לא טוב".

ביה"ס הגימנסיה הרצליה, תל אביב. ינואר 2014. יותם רונן
"אני גאה בתלמידיי". גימנסיה הרצליה/יותם רונן

מנהל בית הספר, ד"ר זאב דגני, הסביר כי "התלמידים סיכמו שנת לימודים בנושא צדק חלוקתי ומעברי, למדו מודלים של סכסוכים בעולם והציעו סימולציה". לדבריו, "הם עשו את התרגיל ואחר כך היו דיונים מעניינים, ששני הצדדים הציגו את הדילמות שלהם". הוא הבהיר כי תלמידים שביקשו לא להשתתף שוחררו מהתרגיל, והוסיף: "אני חייב להגיד שזה היה שיעור לתפארת שהציג את שני הצדדים, אני גאה בתלמידיי".

דגני עמד לאחרונה במרכזן של כמה סערות פוליטיות. האחרונה בהם, נחשפה לפני כמה חודשים בוואלה! NEWS, אז אפשר המנהל לנציגי ארגון "שוברים שתיקה" להופיע בפני התלמידים, חרף דרישת שר החינוך נפתלי בנט להימנע מכך. הוא אף זומן לשימוע במשרד החינוך בעקבות כך.

דגני, שמונה לנהל את בית הספר בשנת 2008, אסר בעבר על תלמידים להניף את דגל ישראל בשער בית הספר, אמר כי הוא תומך בסרבנות ואף ביטל את המסעות לפולין. "אני רואה בזה מעשה לאומני וכוחני שקושר בין שואה לתקומה באופן מעוות", אמר אז בראיון לעיתון "הארץ".

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "הנושא ייבדק מיידית. על פניו נראה שבית הספר עשה מעשה חמור ובלתי חינוכי בעליל. התנהלות זו סותרת את מדיניות המשרד אשר רואה בצה"ל צבא מוסרי ובעל משמעות אדירה למדינת ישראל".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אישורי המעבר" שניתנו לתלמידים/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אישורי המעבר" שניתנו לתלמידים/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully