וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל בוחנת הקלות בעזה – בתנאי שחמאס יחזיר את האזרחים והחיילים

6.2.2017 / 7:28

פרסום ראשון: הצעדים להקלה על המצב ברצועה, שהוצגו לחמאס על ידי גורמים זרים, כוללים הקמת אזור תעשייה ובחינה של הכנסת עובדים לישראל. גורם ישראלי: "שום פרויקט לא יקודם בלי פתרון לשבויים"

ספק 500

(בצל משבר החשמל: הפגנות ענק ברצועה, לפני כחודש)

ממשלת ישראל עדכנה לאחרונה גורמים בינלאומיים בדבר כוונותיה להוציא לפועל שורת צעדים, שנועדו להביא לשיפור המצב הכלכלי ברצועת עזה. לוואלה! NEWS נודע כי גורמים אלה עדכנו את צמרת חמאס ברצועה בהצעה, ובכירי הארגון נתנו את ברכתם לצעדים השונים שהוצגו בפניהם, בין היתר משום שלדבריהם, חמאס לא נדרש לצעדים מצדו מלבד השמירה על השקט.

עם זאת, בצד הישראלי הבהירו כי קידומם של הפרויקטים השונים ייבחן רק לאחר שיוסכם על פתרון בנושא השבת האזרחים הישראלים וגופות חיילי צה"ל המוחזקים ברצועת עזה. גורם ביטחוני ישראלי הבהיר לוואלה! NEWS כי אין בירושלים כל כוונה לקדם את הצעדים, כל עוד חמאס מחזיק באברה מנגיסטו ובשני אזרחים ישראלים נוספים, כמו גם בגופות החיילים אורון שאול והדר גולדין. הגורם הוסיף כי מסרים ברוח זו הועברו לחמאס.

עוד בוואלה! NEWS:
דיווח: חמאס דחה הצעה ישראלית להחליף נעדר ישראלי באסיר מהארגון
חשד לתקיפה מתואמת: שני אסירי חמאס דקרו סוהרים בשני בתי כלא שונים
מצוקת דיור או אינתיפאדת נדל"ן? בניינים חדשים לאורך גבול עזה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
אין תמונה/מערכת וואלה, צילום מסך

על פי הגורמים הזרים, הצעדים שישראל הציגה כוללים הקמת אזור תעשייה בשטח הפלסטיני בצמוד לגדר הגבול בין עזה לישראל, שכל עובדיו יהיו פלסטינים מהרצועה. על פי ההצעה, המתחם כולו יהיה מנוטר מבחינה ביטחונית על ידי ישראל. הרעיון הוצג גם בפני המדינות השונות התורמות לשיקום רצועת עזה, בניסיון לשכנע אותן להשקיע במיזם.

בנוסף לכך, ישראל בוחנת הכנסה של פועלים עזתים לעבודה בישראל דרך מעבר ארז. בסך הכול, אמורים שני הפרויקטים האלה לספק מקומות עבודה לאלפי אזרחים בעזה, שיקבלו אישורים ביטחוניים מתאימים. עוד מסתמן כי בעקבות שיחות בין ישראל למצרים ולחמאס, הצד הישראלי לא רק שלא יתנגד, אלא אף יסייע ככל שניתן בהקמת אזור סחר חופשי בצפון חצי האי סיני, בשטח מצרים, מתוך הנחה שפרויקט כזה יביא לשיפור המצב הכלכלי לא רק בעזה אלא גם בסיני.

פלסטינים במעבר רפיח, רצועת עזה, 28 בינואר 2016. רויטרס
ישראל עשויה לתמוך באזור סחר חופשי בצפון סיני. מעבר רפיח, בשבוע שעבר/רויטרס

הגורם שמרכז את הפרויקטים השונים הללו הוא מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב מרדכי, שנמצא בקשר עם הארגונים הבינלאומיים השונים, בהם סוכנויות האו"ם, וכן עם נציגים של מדינות ערביות ומוסלמיות שמעוניינות לסייע בשיקום הרצועה. בתוך כך, אלוף מרדכי נמצא בקשר עם השליח הקטארי המיוחד לרצועת עזה, מוחמד אל-עמאדי, וביקר לאחרונה, ככל הנראה, בכמה ממדינות המפרץ.

בישראל שוקלים זה תקופה ארוכה מהלכים דרמטיים לשיפור המצב הכלכלי בעזה, נוכח החשש מהתלקחות השטח והתפרצות סבב לחימה חדש, כתוצאה מהמצוקה הגוברת ברצועה. בין היתר, בישראל מבקשים לפתור את משבר החשמל בעזה, ונעשים מאמצים לפתרון בעיית מי השתייה המידלדלים בקצב מהיר. כך, למשל, בסוף השבוע נכנסה לרצועה משלחת מטורקיה שבאה לסייע בנושא משבר החשמל.

גבול ישראל-רצועת עזה, 25 בינואר 2017. רויטרס
ישראל תהיה אחראית לאבטחת אזור התעשייה בגבול, אם יוקם. גבול ישראל-עזה/רויטרס

צעדים נוספים שנשקלים כבר באופן מעשי וכבר נעשו להם הכנות שונות הם הרחבת פעילותם של מעברי הגבול בין ישראל לרצועת עזה. במסגרת זאת, נבחנת הרחבת פעילותו של מעבר כרם שלום, המיועד להכנסת סחורות לרצועה, ושל מעבר ארז, שדרכו עוברים בעיקר בני אדם, ולאחרונה גם סחורות.

בתוך כך, בחודשיים האחרונים מצרים הרחיבה את שעות הפתיחה של מעבר רפיח, במסגרת הידוק היחסים בין קהיר לחמאס, ובכלל זה הצמרת של הזרוע הצבאית של הארגון, גדודי עז א-דין אל-קסאם. מרוואן עיסא, שנחשב למפקד הזרוע בפועל ומספר שתיים אחרי מוחמד דף, ביקר בקהיר, על פי דיווחים בתקשורת המצרית, בשבוע שעבר, ונועד עם ראשי המודיעין המצרי.

:
ילדים ממלאים מיכלי מים במחנה בפליטים ג'בליה, רצועת עזה, 26 בינואר 2017. רויטרס
חשש להתלקחות השטח אם משבר המים יימשך. ילדה נושאת מיכל מים במחנה הפליטים ג'בליה/רויטרס
ילדים ממלאים מיכלי מים במחנה בפליטים ג'בליה, רצועת עזה, 26 בינואר 2017. רויטרס
ילדים ממלאים מיכלי מים במחנה הפליטים ג'בליה, בשבוע שעבר/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully