וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משפט הלינץ' בב"ש חשף: רק שני כתבי אישום נגד תוקפי מחבלים מנוטרלים

10.10.2016 / 6:30

במסגרת הדיונים בלינץ' באזרח האריתראי הבטום זרהום, שזוהה בשוגג כמחבל, התבקשה הפרקליטות להציג מקרים שבהם אזרחים התנהגו באופן דומה. מ"פיגוע המספריים" ועד לזיהוי השגוי בקריית גת – חרף ריבוי המקרים, מעטים מתוכם אכן עומדים לדין

צילום: בני בן סימון, עריכה: אוהד פיטר

(ריאיון עם קצין השב"ס הנאשם בלינץ', לפני כשנה)

המשפט המתנהל בעקבות הלינץ' באזרח האריתראי הבטום זרהום, שנחשד כמחבל בפיגוע בתחנה המרכזית בבאר שבע לפני שנה, הביא היום (ראשון) לפתחו של בית המשפט רשימה של אירועים שבהם אזרחים ואנשי כוחות הביטחון תקפו מחבלים אף שכבר לא היוו סכנה לאיש. לטענת עורכי הדין ציון אמיר, שלום פיניאה, איל הדר, איתמר ברקאי ומשה סרוגוביץ, שמייצגים ארבעה מהנאשמים, קיים דמיון רב בין המקרים לבין האירוע שמרשיהם היו מעורבים בו, מאחר שהיו בטוחים כי מדובר במחבל.

בין היתר, מהנתונים עולה תמונת מצב מורכבת שבה המדינה ממעטת להגיש כתבי אישום באירועים מהסוג הזה – אך מעמידה את החשודים לדין משמעתי או שנפתחת חקירה בנושא. מתגובת הפרקליטות עלו הפרמטרים שבהם היא מתחשבת בטרם הגשת כתב אישום בסוגיות שכאלה, וכן פירוט של 16 מקרים שבהם הכו לכאורה אזרחים ואנשי ביטחון מחבלים מנוטרלים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
זרהום מוטל על הקרקע ללא רוח חיים לאחר הלינץ'/מערכת וואלה!, צילום מסך

אולם רק בתיק אחד נמצאו קווי דמיון ללינץ' בתחנה המרכזית בבאר שבע. "על רקע המצב הביטחוני בארץ, קיימים תיקים שעניינם דומה, בהם הופעל כוח כלפי מבצע פיגוע או מי שמתחזה להיות כזה, אולם לאחר בחינת כלל התיקים עולה כי חלק מנסיבותיו של תיק אחד בלבד (אירוע בקריית גת, י"י) דומה לתיק זה", נכתב בתגובה.

במקרה בקריית גת, שאירע בנובמבר 2015 ובו נפצעו ארבעה בני אדם, זוהה צעיר בדואי בשוגג כמי שביצע את הפיגוע והותקף בידי כמה אזרחים. מהפרקליטות נמסר כי "חלק מהמעשים תועדו במצלמות, התיק נחקר בחשד לאלימות ותקיפה על רקע גזעני, אך בשל העובדה כי לא נמצאו ראיות על מניע גזעני הועבר התיק ליחידת התביעות של המשטרה. שם, הוחלט על סגירת התיק מחוסר ראיות". ואולם, הוסיפו בפרקליטות כי "בשיחה שניהלה הפרקליטות עם ראש השלוחה עולה בכוונתו לשקול שוב את חומר הראיות ולבחון הגשת כתב אישום".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בפרקליטות הוסיפו כי "זו אינה רשימה סגורה"/מערכת וואלה!, צילום מסך

לאחר מכן, טענו בפרקליטות כי ישנם מספר פרמטרים במקרים כאלה, שנבדקים לפני ההכרעה אם להגיש כתב אישום נגד החשודים בהכאת מחבל. "הימצאות כוחות הביטחון במקום בעת האירוע, חלוף הזמן מאז האירוע, המעשה – עוצמת האלימות שהופעלה, מיקום הפגיעה במפגע או מי שנחשד שכזה, סוג האלימות, מצב המותקף – היותו חסר אונים בעת התקיפה, התנהלות החשוד במהלך האירוע". כמו כן, ציינו כי זאת אינה "רשימה סגורה".

מתוך כלל האירועים שנבחנו, כמה נוספים מלבד הפיגוע בקריית גת אכן הוצגו כשנויים במחלוקת. אחד מהאירועים הוא הפיגוע ברחוב יפו בירושלים בנובמבר 2015, שבו נורתה נערה פלסטינית שניסתה לדקור אזרחים באזור השוק באמצעות מספריים יחד עם בת דודתה. "מח"ש בודקים את ההצדקה בירי לעברה ועדיין לא התקבלה החלטה בתיק", נמסר מהפרקליטות.

פיגוע דקירה בשוק מחנה יהודה בירושלים: שתי מחבלות דקרו פלסטיני - ונורו. ספק 500
"פיגוע המספריים". תיעוד ממצלמות האבטחה באזור/ספק 500

בפיגוע בנתניה שבו נפצע קשיש באורח קשה באותו החודש, עלה כי הוגש כתב אישום נגד אזרח שתקף את המחבל ואת אחד השוטרים שהיו בזירה. "אזרח ניסה לתקוף אותו באמצעות קרש עץ ותוך כדי כך תקף את השוטר בקרש. הוגש נגדו כתב אישום המייחס לו עבירות של תקיפת שוטר וניסיון תקיפה על המפגע. הוא הורשע במסגרת הסדר טיעון", נכתב.

עוד עלה כי בפיגוע שאירע בבניין פנורמה בתל אביב באותו החודש, ובו נרצחו שני בני אדם, הועמד שוטר שבעט בראש של המחבל לדין משמעתי. "הוחלט עקב כך שהבעיטות היו בעוצמה נמוכה וכי לא ניתן להוכיח כי נגרמה חבלה", נמסר.

בפיגוע בראשון לציון, גם הוא בנובמבר, שבו נפצעו שלושה בני אדם, עלה כי ההשתלטות הראשונית הייתה על ידי אזרח ובהמשך על ידי שוטר שאינו במדים. לפי הפרקליטות, לאחר שהתנגד למעצר הופעל נגדו כוח וההשתלטות נעשתה בתוך חנות, ובעת ההובלה של החשוד לעבר הניידת תקפו אזרחים את החשוד ואף שוטרים נפגעו. "מתיק החקירה עולה כי לא נעצרו אנשים במקום ולא נגבו עדויות, וגם בסרטים לא ניתן להבחין בסוג האלימות ולא בזהות המבצעים ועל כן לא ניתן להצביע על דמיון בין האירועים. המחבל נפצע באורח קל", נכתב.

זירת פיגוע הדקירה, תל אביב, 19 בנובמבר 2015. ראובן קסטרו
זירת האירוע בפיגוע בסמוך לבניין פנורמה בתל אביב/ראובן קסטרו

הפרקליטות התייחסה גם לפיגוע ביפו במרץ האחרון, שבו נהרג תייר ונפצעו עשרה בני אדם. המחבל נורה ונהרג על ידי כוחות הביטחון במקום. לפי הפרקליטות, "התיק הועבר למח"ש לצורך בחינת צידוק הירי ועדיין לא התקבלה החלטה".

בפיגוע בשער שכם בירושלים, שאירע בפברואר האחרון, שני שוטרים נפצעו באורח קל והמחבל נורה וחוסל. לפי הפרקליטות, "לאחר שנבחנו הסרטונים, נקבע כי הירי התרחש תשע שניות לאחר האירוע. הוחלט לסגור את התיק ולהעבירו לבדיקה פנימית של משטרת ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully