וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמישה מפעלים במפרץ חיפה נבדקו - ובכולם נמצאו חריגות זיהום

9.10.2016 / 17:46

בשבוע שעבר ערך המשרד להגנת הסביבה ביקורת בארובות של חמישה מפעלים, בהם חיפה כימיקלים וכרמל אולפינים. בתום הבדיקה התברר כי כל המפעלים חורגים מתנאי היתר הפליטה. השר אלקין: "נמצה את הדין"

צילום: ערן גילברג עריכה: ניר חן

(בווידאו: הזיהום במפרץ חיפה: דיון עם ליאורה אמיתי ועו"ד ג'מילה הרדל ואכים מנהלת המחלקה המשפטית בעמותת אזרחים למען הסביבה)

המשרד להגנת הסביבה בדק בשבוע שעבר (חמישי) ארובות של חמישה מפעלים בחיפה ובכולם נמצאו ליקויים. פקחי המשרד ערכו ביקורת ב-27 ארובות השייכות לחמישה מפעלים - חיפה כימיקלים, כרמל אולפינים, גדיב, גדות מסופים וש.ח. אלחלד. המפעלים נבחרו מתוך רשימה של יותר מ-200 ארובות באזור מפרץ חיפה, משום שלגביהן קיים חשד של אי עמידה בהוראות.

בתום ניתוח ראשוני של הביקורות שבוצעו, נמצאו ליקויים רבים ברוב הארובות שמופו כחשודות ונבדקו. כמו כן, נמצא כי כל חמשת המפעלים מפרים את תנאי היתר הפליטה, או תנאים אחרים לרישיון העסק, תנאים הנוגעים להתאמת הארובות שלהם לנוהל המותר. המשרד להגנת הסביבה הודיע כי יפתח בהליכי אכיפה נגד המפעלים המפרים, לרבות הטלת קנסות כספיים וידרוש את תיקונם המיידי של הליקויים.

השר להגנת הסביבה, זאב אלקין, אמר כי הוא רואה בחומרה רבה את החריגות שנתגלו במפעלים. "בעלי המפעלים יבינו שלא משתלם לא לעמוד בדרישות שנקבעו על ידי החוק", אמר השר אלקין, "מרגע שנכנסתי לתפקיד הבהרתי שלא נגלה סובלנות כלפי מזהמים ולכן נמצה את הדין עם מפרי החוק שממשיכים לסכן את התושבים באזור חיפה".

עוד בוואלה! NEWS:
"רצח נתעב": עובדי הכנסת נפרדים מלבנה; יוסי התחתן רק לפני 4 חודשים
"למען אל-אקצא": המחבל מי-ם הקליט צוואה לפני הפיגוע
לאחר המרד בקואליציה: קבוצה של בני הפלשמורה עושה דרכה לישראל

הזיהום במפרץ חיפה - IFB עם ליאורה  אמיתי ועורכת הדין ועו"ד ג'מילה הרדל ואכים מנהלת המחלקה המשפטית בעמותת אזרחים. מערכת וואלה!
התגלו ליקויים בכל המפעלים שנבדקו. מפרץ חיפה/מערכת וואלה!

מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, ישראל דנציגר, אמר כי פעילויות הפיקוח והאכיפה נמשכות כדי לאתר ולמנוע זיהומים וסיכונים לציבור. "כל הפרה שנמצא תטופל מיידית באופן החמור ביותר. העלייה בכמות הבדיקות בארובות שביצענו בשנת 2015 נובעת מהגברת הפיקוח על מפעלי מפרץ חיפה". דנציגר הוסיף כי האכיפה המוגברת ממשיכה בכל הארץ.

אל מול הדברים הנחושים של אלקין ושל דנציגר, תושבי האזור נותרים בעיקר מבולבלים וחסרי אונים בשל הזיהום במפרץ חיפה. עמותת אזרחים למען הסביבה הגיבה להודעת המשרד להגנת הסביבה על הביקורת. בהודעת העמותה נכתב כי ההודעה, בצירוף האירוע שהיה במפעל כרמל אולפינים בסוף השבוע "רק מחזקים את תחושת הבלבול וחוסר הביטחון של התושבים מול אוזלת היד של המשרד להגנת הסביבה בהגנה על תושבי האזור מפני הזיהום התעשייתי".

העמותה התלוננה כי "מצד אחד טוען המשרד שהמפעלים מפוקחים באופן צמוד ושהם פועלים לפי תקנים מחמירים, ומצד שני תקלות קורות כל הזמן במפעלים וגם כאשר ננקטים הליכי אכיפה אז הם לא ממוצים עד הסוף ולכן אין פלא שהם לא מרתיעים. בפועל לא מדובר בתקלות. אירועים כאלה הם לא תקלה. זאת השגרה. שגרה שכתוצאה ממנה האוויר באזור מופצץ בחומרים רעילים בבת אחת, כמעט רק בלילות וכאשר מצלמות הניטור לא עובדות".

עמותת אזרחים למען הסביבה הזכירה את ועדת דב חנין שקבעה לפני כשנתיים כי "האירועים המסוכנים התדירים באזור מפרץ חיפה אינם חריגים, אלא הם מציאות רווחת ושגרתית, והסכנה הרבה הגלומה בכך לאוכלוסיה מחייבת להדק את האכיפה ולהחמיר את הענישה". בהודעה תהו חברי העמותה "האם לא הגיע הזמן ליישם את ההמלצות? גם אם הרשויות השלימו עם השגרה - התושבים לא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully