וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: "הסכם סודי יאפשר לאיראן להרחיב את תכנית הגרעין בתוך כעשור"

18.7.2016 / 22:02

מפרטי המסמך, הנחשב לנספח סודי של הסכם הגרעין, תוך כעשור תזכה איראן בהקלות על ייצור הנשק הגרעיני ותוכל להשמיש 3,500 צנטריפוגות מתקדמות, שיאפשרו לטהראן לייצר ראש נפץ גרעיני בתוך חצי שנה בלבד

צילום: AP, עריכה: יאיר דניאל

(בווידאו: נשיא איראן רוחאני מאשים את המעצמות בהפרת הסכם הגרעין, בשבוע שעבר)

זמן הכנתה של פצצה גרעינית בידי איראן צפוי להתקצר בחצי בזכות הקלות בהגבלות על ייצור הנשק הגרעיני ברפובליקה האסלאמית - כך עולה ממסמך שפורסם היום (שני) על ידי סוכנות הידיעות אי-פי. המסמך, על פי הדיווח בסוכנות הידיעות, הוא הנספח הסודי היחיד הקשור להסכם הגרעין שנחתם בין טהראן והמעצמות לפני שנה.

מפרטי המסמך הסודי עולה כי תוך תקופה של 11 עד 13 שנים יותר לאיראן להחליף את 5,060 הצנטריפוגות הלא יעילות שלה בעד 3,500 צנטריפוגות חדשות ומתקדמות. מאחר שהמכשור החדש יהיה יעיל פי חמישה, הזמן שייקח לטהראן להגיע לפצצה גרעינית יתקצר משנה לשישה חודשים בלבד. זאת בניגוד לפרטי ההסכם שפורסמו לפיהם ההגבלות על השימוש בצנטריפוגות מהדור החדש היו אמורות להימשך 15 שנה.

עוד בנושא:
דיווח: "איראן ערכה ניסוי בטיל בליסטי חדש מדגם צפון-קוריאני"
עסקת הענק בסכנה: בית הנבחרים בארה"ב אסר על מכירת מטוסי בואינג לאיראן
היועץ הבכיר של אובמה חושף: כך "מכרנו" את הסכם הגרעין לעולם

צנטריפוגות להעשרת אורניום במתקן ליד נתנז, אירן, מרץ 2005. Vahid Salemi, AP
צנטריפוגות במתקן להעשרת אורניום בנתנז, איראן/AP, Vahid Salemi

המידע נמסר בידי שני דיפלומטים שלא הורשו לפרסם מידע מהמסמך, ועל כן ביקשו שלא להיחשף. לטענת איראן, העשרת האורניום שהיא מבצעת היא "למטרות שלום", אך בסופו של דבר תוכל התכנית גם לשמש אותה כדי לייצר ראשי נפץ גרעיניים.

בשבוע שעבר ציינו ברפובליקה האסלאמית את יום השנה הראשון לחתימת הסכם הגרעין עם ארצות הברית, רוסיה, סין, בריטניה, צרפת וגרמניה. נשיא איראן חסן רוחאני איים כי "אם, בשלב כלשהו, המעצמות יסרבו למלא את התחייבויותיהן" ארצו תשוב לפתח גרעין, זאת בטענה כי המדינה לא נהנתה מהפיתוח הכלכלי שהובטח לה במסגרת המגעים.

"אנחנו עומדים במילה שלנו", הבהיר הנשיא בנאום שנשא בישיבת ממשלה חגיגית לציון ההסכם, "אבל אם הם רוצים להפר את התחייבותם, היכולות הגרעיניות שלנו ברמה כזו שנוכל להגיע לשלב שאנחנו רוצים בתוך זמן קצר". רוחאני הציע לכנות את יום החתימה על ההסכם, 14 ביולי, "יום הקשר עם העולם" והוסיף כי הסכם הגרעין "מועיל לכל המדינות, לשלום העולמי, לביטחון, ליציבות ולפיתוח, והפרה שלו תזיק לכולם".

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully