וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ללא מכרז, ב-8 מיליון שקל: 712 בני המנשה יעלו מהודו ויתגיירו

22.5.2016 / 16:45

על פי החלטת משרד הקליטה, חברי הקהילה יועלו לישראל ויתגיירו עד סוף השנה באמצעות ארגון "שבי ישראל", שזכה בפטור ממכרז. בכיר המעורה בפרטים: "זו המרת דת מיסיונרית"

עריכה: ניר חן

(מיליון בני אדם מסביב לעולם מזדהים כיהודים. ריאיון באולפן וואלה! NEWS)

מדינת ישראל תשקיע 8.1 מיליון שקלים בהעלאת 712 חברי קהילת בני המנשה מצפון-מזרח הודו וגיורם עד לקבלת תעודת עולה - כך ממסמך פטור ממכרז שנתן משרד העלייה והקליטה בחודש אפריל האחרון לארגון "שבי ישראל" הפועל להעלאת בני הקהילה לארץ. זאת, בעקבות החלטת ממשלה מחודש ינואר האחרון להעלאת בני המנשה. במסמך הפטור נכתב כי העלאתם "תיעשה בהקדם האפשרי ובקצב מתואם מראש עם משרד העלייה והקליטה ובלבד שההליך יסתיים לא יאוחר מדצמבר 2016".

הנימוקים שנתן המשרד למתן הפטור ממכרז לארגון "שבי ישראל" עסקו בהיכרותו עם הקהילה, היכולת להוציא לפועל את העלאתם בטווח זמן קצר וכן היותו "הגוף היחיד למיטב ידיעתנו המטפל בקהילת בני המנשה עוד בארץ המוצא". במסמך צוין כי לטענת "שבי ישראל", לארגון ישנה "התמחות מיוחדת בהליכי ההכנה לגיור והבאת העולים לישראל".

עוד בוואלה! NEWS:
לוין נגד יעלון: "העדיף את הכיסא והתפקיד על פני טובת המדינה"
"סיוט מתמשך": שכנה תובעת את מסעדת "המוציא" של זוכה "מאסטר שף"
נתניהו: התיקים לא יחולקו; "כולנו" נגד עונש מוות למחבלים

קהילת בני מנשה בצפון מזרח הודו בעיר מניפור ביום של קריאת תהילים למען שחרורם שלושת הנערים חטופים. David Vaiphei, תמונות גולשים
בני מנשה בצפון-מזרח הודו בעצרת למען שלושת הנערים החטופים, יוני 2014/תמונות גולשים, David Vaiphei

במסמך הפטור ממכרז מצוין כי הארגון ידאג להטסתם של בני הקהילה מהודו לישראל וכן לקליטתם בארץ - כולל גיור, לימודי עברית והכוונה לקליטה ברשויות המקומיות. בנוסף, מתוארת פעילות הארגון בקרב הקהילה במדינת מוצאם. בין היתר, קיום סמינר שנתי, הוצאת עלון קהילתי, הוראת עברית ולימודי יהדות.

מי שעומד בראש הארגון הוא מיכאל פרוינד, שהיה חבר בצוות ההסברה של ראש הממשלה בנימין נתניהו בשנים 1997-1996. בשנת 2002 הקים פרוינד את "שבי ישראל", שפועל להעלאת קהילות שאינן מוגדרות כיהודיות על פי חוק השבות אך על פי תחושתן יש להן שורשים בעם היהודי. הארגון מחפש אחר צאצאי שבטים אבודים וקהילות אנוסים ברחבי העולם, ובין השאר גם בקרב בני המנשה בהודו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"שבי ישראל" יפעלו להעלאת בני המנשה עד לקבלת תעודת עולה. מתוך מסמך הפטור ממכרז/מערכת וואלה!, צילום מסך

"הודו רואה בעין רעה מאמצים מיסיונריים להמרת דת של אוכלוסיות שונות", אמר בכיר בתחום העלייה והקליטה, והוסיף כי לא ניתן לגייר את חברי הקהילה כבר בתחומי שטחה של הודו, אלא רק לאחר עלייתם לארץ. "אם אדם רוצה לעשות את זה ברמה האישית זה בסדר גמור, אבל בגלל היחסים העדינים בין הדתות השונות במדינה, הם מתייחסים למאמצים להמרת דתן של אוכלוסיות שונות, כאל דבר שלילי", מסביר הבכיר.

לדבריו, בני המנשה אינם זכאים לאשרת עולה כל עוד לא יתגיירו, ולכן "שבי ישראל" מצליח להסדיר את כניסתם לארץ כלא יהודים ואת הכנסתם להליך גיור כבר בשלבי הקליטה. "רק לאחר שמושלם התהליך, הם מקבלים סל קליטה", אומר הבכיר ומסביר כי אותם עולים הופכים להיות תלויים בארגון באופן מוחלט עד תום הליך הגיור, כיוון שהם מוצאים את עצמם ללא סל קליטה וללא עזרה במשך תקופה שיכולה לקחת בין חודשים ספורים לשנה שלמה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הארגון מקיים סמינר שנתי לבני המנשה בהודו. מתוך מסמך הפטור ממכרז/מערכת וואלה!, צילום מסך

הבכיר מתח ביקורת נרחבת על פרויקט הבאתם לארץ וגיורם של בני המנשה. לדבריו, זו המרת דת מיסיונרית לכל דבר. "מה היה קורה אם, למשל, משרד ממשלתי של אוקראינה היה שולח לארץ כמרים שימירו את דתם של מי שעלו מהמדינה לישראל ולהחזיר אותם חזרה לנצרות בארץ?", שאל. לדבריו, ישנו ארגון נוסף בשם "קונקטר" שקם בשנה שעברה, ופועל בעיקר מול צאצאי אנוסים. כך, הסביר הבכיר, יצר "שבי ישראל" נישה ספציפית להעלאת בני המנשה. לטענת הבכיר, בעזרת קשריו של פרוינד עם ראש הממשלה נתניהו הוא השיג תקצוב ותנאי כניסה ייחודיים לישראל שיוצרים תלות מוחלטת של הקהילה בו ובארגונו.

"חיבור חזק לעם היהודי"

תולדות בני המנשה נעוצים בכיבוש ממלכת ישראל על ידי ממלכת אשור בשנת 722 לפנה"ס, אז גורשו עשרת השבטים. הם נדדו לכיוון אפגניסטן ומשם לסין, כאשר בהמשך הגיעו לאזור הררי בשולי הרי ההימלאיה, שם השתדלו לשמור על מורשתם. בחודש שעבר הופיעה אסתר קולני, בת 28, בפני הוועדה הציבורית לבחינת בעלי זיקה לעם היהודי, הפועלת תחת משרד התפוצות בשנה האחרונה.

"אני מניחה שהיום קהילת בני המנשה מונה כ-7,000 אנשים שמגיעים ממדינות מניפור ומיזורם בהודו. יש לנו חיבור מאוד חזק לישראל ולעם היהודי", סיפרה לחברי הוועדה קולני, שעלתה לארץ יחד עם משפחתה כשהייתה בת 15. על פי מחקר שערך הארגון, יותר מאלף מחברי קהילת בני מנשה בהודו השלימו תהליך גיור מלא, ואלו מהם שעלו לישראל התיישבו בעיקר בצפון הארץ - הנחלה ההיסטורית של שבט המנשה.

"לא התקבלו פניות של גופים אחרים"

ממשרד העלייה והקליטה נמסר בתגובה: "עמותת 'שבי ישראל' היא הגוף היחיד המטפל ב'בני המנשה' עוד בהיותם בארץ המוצא, הודו, ובעל היכרות רבת שנים ומעמיקה עם בני הקהילה ומאפייניה הייחודיים. העמותה פועלת ברצף הקליטה הראשוני ובקליטת הקבע על מנת לסייע לבני המנשה, כולל הקצאת תקציבים ממקורותיה. בנוסף, העמותה מפעילה זה שנים רבות מרכזים פעילים בחו"ל, המהווים מוקד לעריכת סמינרים ביהדות, בשפה העברית ובהכשרת מנהיגות מקרב הקהילה.

"העמותה הייתה זו שהפעילה מתחמי קליטה ראשוניים בישראל ל'בני המנשה' שהגיעו החל מ-2011 ובהם היא ממשיכה את רצף הלימוד בו החלו 'בני המנשה' במרכזים בחו"ל המופעלים על ידה. כמו כן, העמותה מממנת מכספיה את הפעלת המרכזים בחו"ל ואת הבאתם לישראל של אותה אוכלוסייה ובעבר אף השתתפה בעלויות מתחם הקליטה הראשוני בישראל. קודם להגשת הבקשה ובהתאם לתקנות חובת המכרזים, פרסם משרד העלייה והקליטה את כוונתו להתקשר עם הארגון, ולא נתקבלו מענים מגופים הסבורים כי יש ביכולתם לספק את השירות האמור. לכן ועדת הפטור במשרד האוצר אישרה את ההתקשרות בפטור ממכרז".

ממיכאל פרוינד טרם התקבלה תגובה בנושא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully