וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יעלון אחרי ההתפטרות: "אשוב להתמודד על ההנהגה הלאומית"

טל שלו, כתבתנו הפוליטית

20.5.2016 / 12:00

שר הביטחון נשא דברים לאחר התפטרותו, בין היתר בטענה כי איבד אמון בנתניהו, אמר כי גורמים קיצוניים השתלטו על המפלגה וכי הוא חרד לעתיד המדינה. "במשך תקופה ארוכה הייתי במחלוקות ערכיות קשות עם ראש הממשלה, שרים וח"כים, אך אני שלם עם דרכי"

צילום: אבי כהן, עריכה: אביב אירגז

שעות בודדות אחרי שהודיע על פסק זמן מהחיים הפוליטיים, מסר היום (שישי) משה יעלון הצהרה מיוחדת לתקשורת ובה אמר כי ישוב בעתיד להתמודד על ההנהגה הלאומית. לדבריו, הוא נאלץ לעזוב את המפלגה כי "גורמים קיצוניים השתלטו על הליכוד". שר הביטחון הודיע הבוקר על התפטרותו מהממשלה ומהכנסת בעקבות "חוסר אמון בנתניהו".

"הבוקר הודעתי לראש הממשלה כי אני מתפטר מהממשלה ומהכנסת ונוטל פסק זמן מן החיים הפוליטיים. אין לי כל כוונה לעזוב את החיים הציבוריים והפוליטיים, ובעתיד אשוב להתמודד על ההנהגה הלאומית של ישראל. הצטרפתי לחיים הפוליטיים מתוך שליחות וכדי לפעול לטובת מדינת ישראל, ובעיקר לביצור ביטחונה.

"בכל מעשיי והחלטותיי ראיתי לנגד עיניי את ביטחון ישראל ואזרחיה, וטובת המדינה עמדה מעל לכל שיקול אחר. כך בנושאים הביטחוניים והמקצועיים, וכך בנושאים הערכיים ושלטון החוק. בכל תפקידיי, גם בהיותי במדים וגם כשר, ראיתי שליחות, ולא הייתי מוכן להקריב צרכים לאומיים ואת ביטחונם של אזרחי ישראל, לטובת שיקולים פוליטיים או אינטרסים אישיים.

"עבדתי בהרמוניה ובאופן רציני וענייני ומתוך הערכה עם ראש הממשלה, במשך תקופה ארוכה, בוודאי במהלך 'מבצע צוק איתן', ועל כך אני מודה לו. אך לצערי הרב מצאתי את עצמי, לאחרונה, במחלוקות קשות בסוגיות ערכיות ומקצועיות עם ראש הממשלה, כמה שרים וכמה מחברי הכנסת. נאבקתי בכל כוחי נגד תופעות של הקצנה, אלימות וגזענות בחברה הישראלית, המאיימות על חוסנה ומחלחלות גם לצה"ל וכבר פוגעות בו. נאבקתי בכל כוחי בניסיונות הפגיעה בבית המשפט העליון ובשופטי ישראל. תהליכים שתוצאתם פוגעת קשות בשלטון החוק ועלולה להיות הרת אסון למדינתנו.

טלטלה פוליטית - ליברמן בדרך לתפקיד שר הביטחון || כותרות אחרונות
מחליפו של יעלון בכנסת: פעיל הר הבית יהודה גליק
תומך בהסכם שלום אזורי - אבל קורא לכיבוש עזה: מה יעשה ליברמן בביטחון?
הרצוג קרא ליעלון וללוי-אבקסיס להצטרף למחנה הציוני

שר הביטחון משה יעלון מודיע על התפטרותו מהממשלה ומהכנסת, מאי 2016. ראובן קסטרו
"חרד לעתידה של ישראל". יעלון/ראובן קסטרו

"ככלל, החברה הישראלית היא חברה בריאה, והרוב בה שפוי וחותר למדינה יהודית, דמוקרטית וליברלית. מדינה המקבלת כל אדם באשר הוא אדם, ללא ההבדל דת, גזע, מין, מוצא עדתי או נטייה מינית. מדינה סבלנית וסובלנית לחלשים בה ולמיעוטים, שחובתנו לקרב ולא להסית נגדם. מדינה הנאבקת בחורמה בהדרת נשים, בהטרדות מיניות כלפיהן, ובהפיכת המתלוננת לנאשמת.

הצעה שאסור לפספס

מבצע מיוחד: חודשיים ראשונים חינם על כל ברי המים של תמי 4

לכתבה המלאה

"גורמים קיצוניים מסוכנים מאיימים על ישראל"

"לצערי הרב השתלטו על ישראל, וגם על תנועת הליכוד, גורמים קיצוניים ומסוכנים, המטלטלים את הבית ומאיימים לפגוע ביושביו. זו לא תנועת הליכוד שהצטרפתי אליה - הליכוד של זאב ז'בוטינסקי ומנחם בגין - ומן הראוי שהרוב המכריע של מצביעי הליכוד, ציבור שפוי, ממלכתי ואחראי, יבין את עומק השבר ואת הרוח המתלהמת שמשתלטת על התנועה.

"אני מקווה שגם הציבור הרחב, מימין ומשמאל, יבין את המשמעות החמורה של השתלטות המיעוט הקיצוני על המרכז, ויאבק בתופעות הללו. זה בנפשנו. זה בנפשה של המדינה. לדאבון הלב, פוליטיקאים בכירים במדינה בחרו בדרך של שיסוי והפרדה בין חלקי החברה הישראלית, במקום לאחד ולחבר.

שר הביטחון משה יעלון מודיע על התפטרותו מהממשלה ומהכנסת, מאי 2016. ראובן קסטרו
"פילוג מטעמים ציניים ותאוות שלטון". יעלון בדרך להצהרה בקריה, היום/ראובן קסטרו

"בלתי נסבל בעיניי שנהיה מפולגים בינינו מטעמים של ציניות ותאוות שליטה, והבעתי לא אחת את דעתי בנושא, מתוך דאגה כנה לעתידה של החברה בישראל ולעתידם של הדורות הבאים. תפקידה של מנהיגות הוא להוביל באופן ערכי, על פי מצפן לעתים בניגוד לרוח הנושבת. להתוות דרך ולא להיסחף ולהיגרר מטעמים אלקטוראליים ובעקבות סקרי דעת קהל, ולא לנהל או להסכים לשיח מופקר וחסר אחריות.

"אינני מתחרט כהוא זה על עמדותיי המקצועיות והערכיות, גם אם הדבר הביא לסיום תפקידי כשר הביטחון. אני שלם עם דרכי, ולא אסטה ממנה. אני חרד לעתידה של ישראל, ואמשיך במאבק הזה גם הלאה, כי אין לנו ארץ אחרת.

תפקידה של מנהיגות להתוות דרך ולא להיסחף ולהיגרר מטעמים אלקטוראליים ולהסכים לשיח מופקר"

"לאורך כל הדרך, גם בשעות קשות, ניווטתי את ספינת הביטחון של ישראל בנחישות, באחריות, בשיקול דעת, ובחרדת קודש. מתוך הבנה כי מדובר בחיי אדם, הן של חיילים והן של אזרחים. על אף הטלטלה במזרח התיכון, מבצע 'צוק איתן' וגל הטרור הפלסטיני שהולך ודועך בזכות התנהלות נבונה ולא מתלהמת, ישראל נהנית היום משקט יחסי בגבולות, מעוצמה צבאית חסרת תקדים המרתיעה את אויבינו, ומאינטרסים משותפים עם מדינות שונות באזור. גם זו תוצאה של ניהול והתנהלות שקולים ואחראיים של המערכת הביטחונית.

"אני מבקש להודות לרמטכ"ל לשעבר, רב-אלוף במילואים בני גנץ, ולרמטכ"ל המכהן, רב-אלוף גדי איזנקוט, על העבודה המשותפת. עבורי זו היתה זכות גדולה לעבוד עמכם, עם אלופי צה"ל ושאר המפקדים בדרגי הפיקוד השונים. אין לי ספק כי תדעו להוסיף ולהוביל את צה"ל באחריות ובשיקול דעת, ולבלום תופעות ערכיות פסולות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
""לא מתחרט על עמדותיי". מכתב ההתפטרות של יעלון/מערכת וואלה, צילום מסך

"חיילי וחיילות צה"ל באוויר, בים וביבשה, לוחמים ותומכי לחימה, בסדיר ובמילואים, הסבו לי גאווה רבה. אתם הטובים ביותר שיש לנו, ועם ישראל יכול להיות גאה ובטוח בכם.

"אני מבקש עוד להודות לאנשי התעשיות הביטחוניות היצירתיים ובעלי המעוף, ולעובדי ועובדות משרד הביטחון בראשות המנכ"ל דן הראל. ציבור מסור ומחויב, אשר עושה את עבודתו בצנעה, אך התרומה שלו לביטחונה של ישראל לא תשוער. אני מבקש להודות לראשי ואנשי ארגוני הביטחון האחרים ובראשם המוסד והשב"כ, על שיתוף הפעולה הפורה למען ביטחון ישראל.

"בעת הזו אני זוכר את חיילי צה"ל שנפלו בתקופת כהונתי כשר הביטחון. נופלי הפעילות השוטפת, גל הטרור ומבצע 'צוק איתן', גיבורים אשר יצאו למערכה, לצד חבריהם ששבו משדה הקרב, כדי להגן על תושבי הדרום. אני זוכר אותם, ומחבק את המשפחות השכולות, הנמצאות לנגד עיניי כל העת.

"אני זוכר את פצועי צה"ל מהמבצע, מהפעילות השוטפת ומגל הטרור, שמאבקם לחזור לחיי עשייה ויצירה מרגש ומפעים בכל פעם מחדש.

כוחות צה"ל ליד גבול רצועת עזה. 22 באוגוסט 2014. רויטרס
"זוכר את החיילים שנפלו בתקופתי כשר ביטחון". כוח צה"ל בכניסה לעזה ב"צוק איתן"/רויטרס

"אני זוכר את חללי ופצועי צה"ל מכל התקופות ומשפחותיהם, ביניהם חבריי לנשק, פקודיי ומפקדיי. אני זוכר היום את סמל ראשון אורון שאול וסגן הדר גולדין זכרם לברכה, שאנו מחויבים להשיב לישראל; האזרחים הישראלים המוחזקים ברצועת עזה; ושאר נעדרי צה"ל.

"אני מבקש להודות להמוני האזרחים בישראל שפנו בדברי עידוד מרגשים. אתם מעניקים לנו שליחי הציבור, את הכוח להמשיך להיאבק למען דמותה של מדינת ישראל".

מקורבי נתניהו: "מעניין שיעלון איבד את האמון דווקא עכשיו"

מיד לאחר נאומו של יעלון נמסר ממקורבי נתניהו: "מעניין מאוד שאיבד את האמון בראש הממשלה רק כשהבין שלמען הרחבת הממשלה יצטרך לוותר על תיק הביטחון. לפני זה היה לו אמון מלא". קודם התפטרותו של יעלון הוא שוחח עם נתניהו, שהציע לו את תיק החוץ.

התפטרותו של יעלון תיכנס לתוקף בתוך 48 שעות מרגע הגשתה. לפי הפרוטוקול, ראש הממשלה יחליפו בתפקיד ויקבל את סמכויותו עד למינוי השר החדש. לפי המסתמן, ח"כ אביגדור ליברמן צפוי לקבל את תפקידו, נוסף על תיק הקליטה שיעבור למפלגת ישראל ביתנו.

כינוס הליכוד וישראל ביתנו בבנייני האומה ב 2012 בירושלים במהלך מערכת הבחירות של 2013. ראובן קסטרו
"גורמים קיצוניים השתלטו על המדינה". נתניהו וליברמן, 2013/ראובן קסטרו

הרוחות בליכוד סערו היום בעקבות ההודעה הדרמטית. בכיר במפלגה הזהיר כי "פרישתו של יעלון היא מכה אנושה שעלולה לפרק את התנועה".

השרה לשוויון חברתי, גילה גמליאל, הלינה על היחס שקדם להתפטרות. "זו אבדה גדולה למחנה הלאומי בכלל ולמפלגת הליכוד בפרט. במשך עשרות שנים, עוד בימיו כקצין ומפקד בסיירת מטכ"ל ובהמשך כרמטכ"ל, יעלון תרם רבות למדינה וכולנו, ללא יוצא דופן, חייבים לו רבות על כך. אין לי ספק שאם ההתנהלות מולו היתה שונה ולא מזלזלת, היינו חוסכים את התפטרותו היום".

מנגד, שר הקליטה זאב אלקין ביקר את יעלון: "לא באים לחיים הפוליטיים כדי להגיד אני אהיה שר הביטחון או שאני הולך אני חושב שזה לא טוב לליכוד. אוי ואבוי לנו אם פוליטיקאים יעזבו תפקידים ויחליפו מפלגות בגלל עלבונות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully