וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: בנו של עימאד מורנייה מונה לתפקיד רמטכ"ל חיזבאללה

17.5.2016 / 8:30

העיתון "א-שרק אל-אווסאט", שבבעלות סעודית, דיווח כי מוסטפא מורנייה, אחיינו של מוסטפא בדר א-דין שחוסל בסוף השבוע, מונה למחליפו. אחיו של מורנייה, ג'יהאד, חוסל בתחילת השנה שעברה בתקיפה שיוחסה לישראל. מכריו: "אדם מסתורי ולא חברותי"

צילום: רויטרס

(הלווייתו של מוסטפא בדר א-דין, בסוף השבוע)

חיזבאללה מינה את מוסטפא מורנייה, בנו של עימאד מורנייה, למפקד הצבאי של הארגון, במקומו של מוסטפא בדר א-דין שחוסל בשבוע שעבר - כך מסרו היום (שלישי) גורמים לבנוניים לעיתון "א-שרק אל-אווסט".

מוסטפא מורנייה, בן 29, הוא בנו הבכור של עימאד שחוסל בשנת 2008, ואחיינו של בדר א-דין, ואף נקרא על שמו. הוא איש צללים שמעולם לא הופיע באירועים פומביים ולכן גם לא תועד. לפי הדיווחים, הוא היה מקורב מאוד לבדר א-דין, והשתתף לצדו בפעולות חשאיות של חיזבאללה בחו"ל. אחיו, ג'יהאד, חוסל בתחילת השנה שעברה בתקיפה אווירית שיוחסה לישראל. בתוכנית ששודרה ברשת "אל-מנאר" לאחר מותו של אביו עימאד, תיארו את מוסטפא מורנייה מכריו "אדם מסתורי ולא חברותי".

"א-שרק אל-אווסט" הוא עיתון בבעלות סעודית שנחשב למתנגד לחיזבאללה. אם הדיווח יאומת, מדובר בחילופי דורות של ממש בכל הקשור לניהול הזרוע הצבאית של חיזבאללה. מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, מורנייה האב ובדר א-דין היו חלק מדור המייסדים של הארגון. לכן, לראשונה, מדובר במינוי של אדם בשנות ה-30 לחייו שיעמוד בראש השדרה הפיקודית הצבאית של חיזבאללה. ייתכן גם שמדובר בהחלטה שהתקבלה במעורבות איראנית.

לקריאה נוספת:
חיסול "איש הצללים" של חיזבאללה מרחיק את העימות עם ישראל
האצבעות לא מופנות לישראל: מי סגר חשבון עם "הפלייבוי של חיזבאללה"?
"מסוכן יותר ממורנייה": איש הצללים שניהל את המבצעים הגדולים של חיזבאללה

הלוויית של בכיר חיזבאללה עימאד מורנייה – ביירות, 14 בפברואר 2008. AP
הלווייתו של עימאד מורנייה, 2008/AP

בדר א-דין נהרג בלילה שבין חמישי לשישי בפיצוץ שאירע בסמוך לשדה התעופה של דמשק. בהודעת הארגון נמסר כי הוא מת "כתוצאה מפיצוץ גדול באחד מבסיסינו". בהודעה הרשמית מטעם חיזבאללה נמסר כי בדר א-דין נהרג על אדמת סוריה. הארגון לא טען כי ישראל עומדת מאחורי החיסול, אלא האשים "קבוצות כופרות" המזוהות עם ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש).

לפי דיווחים שונים, מוסטפא היה מקורב מאוד לבדר א-דין ובגיל 18, לאחר מותו של אביו, החל לקחת חלק ביחידה 910 החשאית של חיזבאללה האחראית על פעולות בחו"ל לצדו של דודו. באוגוסט 2011 ניצל מניסיון התנקשות, שבמהלכו נהרג מאבטחו האישי. לפי דיווח אחר, בינואר שנה שעברה, לאחר חיסולו של אחיו, מורנייה החליף אותו בפיקוד על תשתית חיזבאללה בגולן הסורי. בחודש דצמבר האחרון, דיווח העיתון הצרפתי "לה פיגארו" כי מוסטפא מורנייה נעצר בידי מנגוני הביטחון הלבנוניים בחשד שמדובר בסוכן של ה-CIA האמריקני, שסיפק להם מידע ששימש לחיסול עימאד מורנייה וסמיר קונטאר בידי ישראל. אך אמינותו של הדיווח לא ברורה.

לדברי הגורמים הלבנוניים שצוטטו ב"א-שרק אל-אווסט", מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה האיראניים, קאסם סולימאני, שלפי דיווחים שונים נפגש עם בדר א-דין מעט לפני חיסולו, באזור נמל התעופה בדמשק, הגיע לביירות כדי לפקח באופן אישי על הנעשה בתוך חיזבאללה בעקבות החיסול. בסוכנות הידיעות האיראנית טסנים אף דווח כי סולימאני ערך ביקור סודי בביירות בשבת האחרונה כדי לנחם את המשפחה האבלה וביקר בקברו של בדר א-דין.

אלפים השתתפו בהלווייתו של ג'יהאד מורנייה שחוסל בפיצוץ מכוניתו. רויטרס
אחיו הקטן, ג'יהאד מורנייה, שחוסל בתקיפה שיוחסה לישראל/רויטרס

שלשום האשים ראש משלחת האופוזיציה הסורית לשיחות השלום בז'נבה, אסעד זועבי, את ארגון חיזבאללה במותו של בכיר הזרוע הצבאית של הארגון. בריאיון לרשת "אל ג'זירה", טען כי הגרסה שסיפק הארגון "מגוחכת", והוסיף: "חיזבאללה מסר את הגרסה הזאת במטרה לעורר זעם בקרב הציבור ולהצדיק את המשך הלחימה".

לטענת זועבי, ההתנקשות בבדר א-דין הגיעה בתקופה שבה חיזבאללה מתמודד עם קשיים במעורבותו בלחימה בסוריה, ועם קולות הולכים וגוברים בקרב גורמים שיעים בלבנון שיוצאים נגד המשך המעורבות במדינה השכנה. כמו כן, הוסיף זועבי כי הוא לא שולל מעורבות של המשטר הסורי במקרה, להערכתו, על רקע ההתנקשות בראש ממשלת לבנון לשעבר רפיק חרירי, שבה מעורב בדר א-דין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully