וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנה לרעידת האדמה בנפאל: "הפער בין החילוץ ליחס לקהילה הגאה - אבסורד"

דנה ירקצי

29.4.2016 / 19:00

הרעש שגבה את חייהם של עשרת אלפים איש העלה לסדר היום את מצבם של זוגות להט"ב והורים יחידניים, שנאלצו לטוס למדינה האסיאתית כדי לממש את הליך הפונדקאות. על אף ששנה עברה מאז, מצבם לא השתנה: "ישראל אוהבת להצטלם כגיבורה – וסוגרת לנו את הדלתות"

עריכה: נועה לוי

רעידת האדמה בנפאל בשנה שעברה, שגבתה את חייהם של כעשרת אלפים איש ובהם ישראלי אחד, תפסה עשרות אזרחים ישראלים שנסעו למדינה במצב של מצור וחשש לגורלם. האירוע הקשה העלה לסדר היום את מצבם של זוגות להט"בים, שנסעו לנפאל כדי לממש את הליך הפונדקאות לאור העובדה שישראל אוסרת על זוגות להט"בים – קרי, בני זוג שאינם גבר ואישה – לקיים הליך זה בתחומה.

שר הפנים באותם ימים, גלעד ארדן, נחלץ לטובת עשרות הזוגות וסייע להחזרתם ארצה יחד עם ילדיהם שזה עתה נולדו. על אף הדאגה הגדולה והביקורת שהתעוררה בעקבות רעידת האדמה על הסחבת הבירוקרטית, החקיקה בנושא טרם השתנתה.

לקריאה נוספת:
"העשייה חשובה מהתנאים": הנשים שמנצחות על משלחת צה"ל בנפאל
10 ישראלים שנלכדו בנפאל חולצו: "קיבלתי את שחר במתנה"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הכל מתגמד כשאתה מגדל ילד". פיליבה ובתו/מערכת וואלה!, צילום מסך

יוסי פיליבה מתל אביב, אב חד-הורי לבת שנולדה במהלך הרעש בנפאל, סיפר על רגעי הפחד במרחק של שנה ואמר כי על אף שהוא מוקיר תודה למדינה שסייעה בחילוצו, יש לו ביקורת על כך שבכלל הגיע לשם. "רעידת האדמה הייתה קשה, אבל בדיעבד הכול מתגמד כשאתה מגדל ילד. זה היה שווה את הכול, גם את הפחד ממוות. זה עצוב שהורים צריכים לנסוע כל כך הרחוק כדי לחפש מקומות להביא את ילדיהם לעולם", אמר בשיחה עם וואלה! NEWS.

"מצד אחד, שום מדינה לא עזרה לאותם זוגות שהביאו ילדים לעולם כפי שעשתה ישראל. רק המדינה שלנו טרחה - זה היה מרגש ומדהים. אתה נפעם מהעוצמה של זה, מהאחווה, מהסולידריות. אבל מהצד השני, כשאתה מגיע למדינה ומנסה לעשות שינויים כדי למנוע את הדברים האלה, אתה נתקל בדלתות סגורות. אותם אנשים שעשו הכול כדי שהחילוץ הזה יתבצע בצורה מדהימה, כמו גלעד ארדן, פתאום נעלמים כשזה מגיע לכנסת. הדיסוננס הזה, בין החילוץ ההירואי למציאות שלנו כאן, הוא פשוט אבסורדי. לא להאמין שאותם אנשים שדאגו לנו כהומואים עם ילדים לא מתייחסים אלינו כאן במציאות הישראלית. אפילו אנחנו כקהילה לא יודעים איך לפתור את הדיסוננס הזה. הם בעדנו או נגדנו? אף אחד לא יודע מה קורה".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
הריסות בקטמנדו, בירת נפאל, כתוצאה מרעידת האדמה, 02 במאי 2015. רויטרס
"הסיפור בנפאל כמעט עלה בחייהם של אנשים ותינוקות". פעולות החילוץ והפינוי בקטמנדו, לפני כשנה/רויטרס

בחודש שעבר דן בג"ץ בעתירה על קיום הליך פונדקאות בארץ לבני זוג מאותו מין ולהורים יחידניים. חמשת השופטים שלחו את המדינה לגבש את עמדתה לאחר זו הגיעה לא מוכנה, ולחזור אליה לאחר כשלושה חודשים. "רעידת האדמה הוכיחה יותר מכל שאזרחים ישראלים לא צריכים להיות מופלים בישראל", אמר חבר מועצת עיריית תל אביב איתי פנקס, אחד מהעותרים לקיום הליך הפונדקאות בארץ. "כמו הסטרייטים, הם צריכים שיהיה להם את האפשרות לעבור את ההליך בישראל. הסיפור בנפאל כמעט עלה בחייהם של אנשים ותינוקות. אנחנו מקווים שהשופטים והשופטות בבג"ץ יקבלו את ההחלטה היחידה שהיא הגיונית ואנושית וחוקתית - אישור לפתיחת הליך הפונדקאות בישראל לחד-מיניים ולחד-הוריים. אנחנו מקווים שבשנת 2016 המצב ישתנה והעתירה תתקבל, בשביל עשרות אלפי זוגות ואנשים במדינת ישראל".

אודי לדרגור מעמותת אבות גאים סיפר כי המדינה פועלת בצביעות. "לא הרבה השתנה. האופציה היחידה שנותרה לנו היא פונדקאות בארצות הברית. למרות כל ההבטחות והתקוות, שוב נפלה הצעת החוק של יעל גרמן, שהייתה יכולה לאפשר פונדקאות בישראל. עמותת 'אבות גאים' יחד עם עותרים נוספים הגישה עתירה לבג"ץ כדי לאפשר הליך פונדקאות בישראל לכל מי שזקוק לו. מדינת ישראל מאוד אוהבת להצטלם כגיבורה ולשלוח מטוסי חילוץ, שזה מרגש ולא מובן מאליו, אבל יש פער בלתי נסבל בין ההירתמות למקרי חירום לאפשור ההליכים פה מלכתחילה, שזה מה שכולנו מחכים. קיווינו שהחוק של יעל גרמן יעבור ובדרך המלך יאפשרו את הליך הפונדקאות. אנחנו ממתינים שבג"ץ יגיד את דברו ואני אופטימי, בג"ץ הבין שיש פה ממשלה שלא רוצה ולא מסוגלת להזיז דבר לטובת הקהילה. אחרי 20 שנה שהחוק מפלה אותנו, הגיע הזמן לשנות את זה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הפונדקאות הפכה למאבק פוליטי". אלון ואמיר/מערכת וואלה!, צילום מסך

מנגד, אלון מיכאלי-מוליאן ובן זוגו אמיר, שהביאו לעולם את מאיה, אינם אופטימיים. "הפונדקאות בישראל הפכה להיות מאבק פוליטי, לצערי. זה מאבק שמנהלים אותו ללא שום אסטרטגיה ושום פעילות מאורגנת. נכשלנו כקהילה בניסיון להשיג את ההישג שלנו, ולצערי אין שום דבר באופק. האופוזיציה חלשה, אין בקהילה מחאה אמתית. כך גם בנושא מצעד הגאווה, שלא ממש עשה שם טוב לקהילה. אני הייתי ממליץ לכל מי ששוקל לעשות פונדקאות לא לחכות ולחפש פתרונות בחו"ל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully