וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנוף הלחץ שהפך לנטל: טעות החזרת הגופה שהציפה את הדילמה של צה"ל

17.4.2016 / 0:24

לטענת צה"ל, העברת גופת המחבל לידי הפלסטינים מקורה בטעות, והתחקיר בנושא בעיצומו. ואולם, גורמים במערכת הביטחון העלו מחדש את העמדה שלפיה החזקת גופות מחבלים בידי ישראל מתסיסה את השטח ותהו לגבי הנחיית הדרג המדיני מאז הירי בחברון

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

צה"ל העביר שלשום (שישי) לידי הפלסטינים את גופת המחבל איברהים בראדעיה, שתקף ביום חמישי חייל באמצעות גרזן ליד מחנה אל-ערוב בגוש עציון. זאת, בניגוד לעמדתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהחליט להפסיק פעולות אלו עד להודעה חדשה, לאחר התקרית שבה תועד החייל החשוד בהריגה יורה למוות במחבל בחברון. לאחר החזרת הגופה, הוציא דובר צה"ל הודעה כי מדובר בתקלה, אי-הבנה שתתוחקר.

סביב סוגיית החזרת הגופות התנהל ויכוח בתוך מערכת הביטחון. הגורמים דנו ביניהם באשר למידת היעילות ולהשפעה על השטח שיש לצה"ל בזכות החזקת הגופות. בתחילה סברו גורמים בכירים במערכת הביטחון, כולל בדרג המדיני, כי החזקת הגופות תיצור מנופי לחץ על הפלסטינים בכלל ועל משפחות המחבלים בפרט, אך ככל שחלף הזמן התברר כי המנוף הפך לנטל, שכן עשרות גופות הצטברו בידי צה"ל.

גורמים בצבא ובמערכת הביטחון טענו לפני כמה חודשים כי החזקת גופות בהנחיית הדרג המדיני מנוגדת למוסר ולערכים של צה"ל, וכי יש למסור אותן לאלתר למשפחות המחבלים. זאת על אף החשש שהלוויותיהם יהפכו למפגני כוח ולהפרות סדר אלימות.

לקריאה נוספת:
משפחת החשוד בפשיעה לאומנית: "מתנחל נחשב יותר גרוע ממחבל"
בצעד חריג: הסיע מחבלים לירושלים - ומואשם בגרימת מוות ברשלנות
תא"ל בוכריס פנה לפרקליט הצבאי: משחירים את פניי בתקשורת

זירת ניסיון פיגוע באלערוב. אפריל 2016. רויטרס
החזרת הגופה תתוחקר. זירת ניסיון הפיגוע בסמוך למחנה הפליטים אל-ערוב, יום חמישי/רויטרס

הדרג המדיני בחן את הנושא פעם נוספת והנחה לשחרר את גופות המחבלים לקבורה אצל המשפחות הפלסטיניות. בכך שחרר לחץ משמעותי בדרגי השטח של צה"ל ושאר גורמי הביטחון, שניסו להרגיע את המצב ולנהל דיאלוג עם ראשי הכפרים.

גורמים במערכת ביטחון אמרו בשבוע האחרון כי לא ברור מדוע מאז הירי בחברון הנחה ראש הממשלה להחזיק בגופות. עם זאת העריכו כי ככל הנראה מדובר בניסיון לייצר מנופי לחץ לקראת אירועים מורכבים. מנגד, ביומיים האחרונים סיפרו הגורמים כי אין ספק שהחזרת הגופה ביום שישי נעשתה בתום לב או אי-הבנה, ובצה"ל יתחקרו כדי להבין מי נתן את ההוראה ולמנוע אירועים דומים בעתיד.

(עדכון ראשון: 20:45)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully