וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נסגר תיק החקירה נגד מח"ט בנימין שתועד יורה למוות במיידה אבנים

הפרקליט הצבאי הורה לסגור את התיק נגד אל"מ ישראל שומר, לטענתו משום שעצם ביצוע הירי במסגרת נוהל מעצר חשוד היה מוצדק. בצלם: "חלק בלתי נפרד ממנגנון הטיוח". דיווח לאולפן וואלה! NEWS

עריכה: ניר חן

הפרקליט הצבאי הראשי הודיע היום (ראשון) על החלטתו לסגור את תיק החקירה בעניינו של מפקד חטיבת בנימין, אל"מ ישראל שומר, שירה למוות בנער פלסטיני שיידה אבנים לעבר רכבו. הפצ"ר מצא כי עצם ביצוע הירי במסגרת נוהל מעצר חשוד היה מוצדק בנסיבות העניין, ונועד להביא למעצר מיידה הסלע. עוד נקבע כי אירוע הירי לא חצה את הרף הפלילי ואינו מצדיק נקיטת הליכים משפטיים נגד הקצין.

המקרה אירע ב-3 ביולי שנה שעברה, אז יידה מוחמד אל-כסבה, בן 17 מקלנדיה, סלע לעבר שמשת רכבו של אל"ם שומר. הסלע ניפץ את השמשה וחדר לרכב. בתגובה יצא אל"ם שומר מהרכב וביצע נוהל מעצר חשוד שכלל קריאת אזהרה, ירי באוויר ושתי יריות שכוונו לרגליו של מיידה הסלע.

מממצאי החקירה עלה כי אל"ם שומר ירה תוך כדי תנועה ולא במצב סטטי. כתוצאה מכך הירי לא היה מדוייק וגרם למותו של הפלסטיני. הפצ"ר קבע כי הירי שלא במצב סטטי היה בגדר שגיאה מקצועית באופן ביצוע הירי, אך כזו שנעשתה בנסיבות מבצעיות מובהקות.

עוד בוואלה! NEWS:
אישום: לוחם צה"ל ואדם נוסף טעו בזיהוי - וירו למוות באדם חף מפשע
ילד בן 8 שרכב על אופניו נפצע אנושות מפגיעת אוטובוס בירושלים
"הדבק שמאחד את כולם": הפאב שהקים איש השב"כ שנהרג שב לפעול

אל"מ ישראל שומר, מח"ט בנימין. ראובן קסטרו
לא חצה את הרף הפלילי. שומר/ראובן קסטרו

בתיעוד האירוע נראה הג'יפ של המח"ט עוצר בצומת מיד לאחר שהושלכה עליו אבן, ומתוכו יוצאים שני חיילים הפותחים במרדף אחרי כסבה. חייל שלישי נראה ממתין בסביבת כלי הרכב. בסרטון לא נראה יידוי אבנים נוסף. המשך המרדף והירי מתרחשים מחוץ לשדה הראייה של מצלמת האבטחה ואינם מתועדים בסרטון. לדברי כמה עדי ראייה שהתראיינו ל"בצלם", אל"מ שומר ירה בכסבה בעת שהאחרון היה במרחק של כעשרה מטרים ממנו, ואז ניגש אליו ודחף אותו עם רגלו.

לפי גרסת צה"ל ביום האירוע, שומר חש בסכנה חיים ממשית, יצא מהג'יפ וביצע נוהל מעצר חשוד. הנוהל כולל ירי באוויר ובמקרה שהסיכון גובר אז ניתן לירות לפלג הגוף התחתון. רק במקרה שבו קיימת סכנת חיים ממשית, ניתן לבצע ירי כדי להרוג. זאת, בניגוד לכאורה לנראה בסרטון ובסתירה לעדויות מהמקום, שלפיהם הנער נורה בפניו, בכתפו ובגבו. שני אחיו של אל כסבה נהרגו אף הם מירי של כוחות הביטחון בשנת 2002.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

ח"כ פריג': "אות קלון למערכת המשפט הצבאית"

ח"כ עיסאוי פריג' (מרצ) הגיב להחלטה וטען כי "ההחלטה לסגור את התיק היא עוד אות קלון למערכת המשפט הצבאית, שבמקביל בוחרת לעשות הנחות לחייל שרצח פלסטיני בחברון. מערכת משפט צבאית שנותנת גיבוי לירי במפגינים בגבם, משדרת בכך מסר של מתן 'רישיון להרוג' לכל חייל גזען, דוגמת זה מחברון".

ח"כ איל בן ראובן (המחנה הציוני) טען מנגד כי הוא "מברך על החלטת הפצ"ר לסגור את התיק בעניינו של מח"ט בנימין, אל"מ ישראל שומר, וזאת לאחר בדיקה יסודית ועמוקה באשר לנסיבות האירוע. לצערי פורסמו בעבר אמירות בלתי אחראיות כנגד מח"ט בנימין".

מח"ט בנימין ירה למוות בפלסטיני שיידה לעברו אבן באזור מעבר קלנדיה, יולי 2015. דובר צה"ל
רכבו של המח"ט/דובר צה"ל

בצלם: "חלק בלתי נפרד ממגנון הטיוח"

בתגובה לסגירת תיק החקירה, נמסר מארגון "בצלם", שחשף את תיעוד התקרית, כי החלטת הפצ"ר היא "חלק בלתי נפרד ממנגנון הטיוח שהוא מערכת החקירות הצבאית". לדברי הארגון, "אל"מ שומר הרג את מוחמד אל-כוסבה בן ה-17 בשלוש יריות בפלג הגוף העליון, אחת מהן בראשו. קביעת הפצ"ר כי הירי היה חוקי שכן הקצין טען שכיוון לרגליים אולם לא דייק בירי, משקפת יותר מכל את נכונות מערכת החקירות להתעלם מהוראות הפתיחה באש ומהחוק, ובלבד שתוכל לפטור את אנשי כוחות הביטחון מאחריות להרג לא חוקי של פלסטינים".

סגן שר הביטחון, הרב אלי בן דהן, התייחס לנושא במהלך סיור בצפון ובירך על החלטת הפרקליט הצבאי: "ההחלטה חשובה מאוד, כי היא למעשה מבהירה לחיילי צה"ל ומפקדיו שיהיה מי שיגבה אותם כאשר הם פועלים נגד מחבלים. זו אמירה חשובה מאוד, בייחוד בזמן של גל טרור מתמשך. ההחלטה גם מחזקת את התפיסה לפיה אבנים הורגות, ומי שמיידה אבנים הוא מחבל, וזה לא משנה אם יידוי האבנים נעשה כלפי כוח צה"ל או מכוניות של אזרחים חפים מפשע".

"על שולחני ממתינה שאילתה למענה של הרשימה המשותפת: 'מדוע מח"ט בנימין לא הועמד לדין?', ואני ראיתי לנכון להשיב עליה רק כאשר הגורמים הצבאיים יסיימו את עבודתם בנושא. אני שמח שהם הגיעו למסקנה שמפריכה את השאלה בשאילתה. בתור שליחי ציבור עלינו לגלות אחריות, ולא להיסחף אחר גורמי שמאל שמנסים לערער את הידיעה הברורה שלנו שצה"ל הוא הצבא המוסרי בעולם".

תגובה אחרת התקבלה מח"כ יוסף ג'בארין מהרשימה המשותפת, שטען כי "ההחלטה לסגור את תיק החקירה בעניין מח"ט בנימין מוכיחה שהמקרה של החייל שירה בפצוע הפלסטיני בחברון אינו בבחינת מקרה בודד, אלא חלק מתופעה רחבה יותר בצבא אשר נתמכת על ידי הדרכים המשפטיים, וניזונה מחוסר מיצוי הדין עם החיילים. המסר של הפרקליטות הצבאית הוא שדמו של הפלסטיני הינו הפקר".

ג'בארין הוסיף כי "מיד לאחר המקרה ועוד לפני תחילת חקירת מצ"ח הדרג המדיני נתן גיבוי מלא למח"ט בנימין. גיבוי פומבי בנסיבות בהן מתנהלת חקירה עלול לגרום לכך שחוקרים במצ"ח יישאו עיניהם לעבר הגורמים במערכת הפוליטית, וישאלו את עצמם אם ההחלטות שלהם בתיק החקירה מוצאת חן בעיני הדרג הפוליטי".

(עדכון ראשון: 15:08)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully