וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהמזרח התיכון לקווקז: זירת היריבות החדשה בין פוטין לארדואן

10.4.2016 / 10:00

נשיאי רוסיה וטורקיה לא סיימו את הריב סביב סוריה, ועתה הם מוצאים עצמם בשני צדי המתרס גם בעימות המתחדש בין ארמניה ואזרבייג'ן. וגם: קלינטון וסנדרס מפשילים שרוולים ומדוע בוונצואלה מקצרים את שבוע העבודה לארבעה ימים? "חוץ מזה", הטור של עורך חדשות החוץ

צלמים זמניים מורשים

22 שנה אחרי שהסתיימה מאיימת המלחמה בין אזרבייג'ן לארמניה סביב חבל נגורנו-קראבך לפרוץ מחדש במלוא עוצמתה. בסוף השבוע שעבר אירעו קרבות עזים בין שתי המדינות שבקווקז, שתוארו "הקשים ביותר" מאז 1994. השנה שבה הושגה הפסקת אש שברירית שהופרה מאז פעמים רבות. לא ברור מה הוביל לסבב האלימות האחרון, שבמהלכו נהרגו עשרות חיילים בשורות שני הצדדים. בבאקו מאשימים את ירבאן בתוקפנות, ולהיפך. פרט לאיבה ההיסטורית בין הרפובליקות הסובייטיות לשעבר, ההתלקחות האחרונה היא נדבך נוסף מהיריבות המרה בין שתי הפטרוניות שלהן.

שתי המדינות שומרות על קשרים הדוקים עם רוסיה, שממנה הן התנתקו עם קריסת ברית המועצות, אולם אזרבייג'ן קרובה יותר לטורקיה. הנשיא רג'פ טייפ ארדואן הבטיח "לעמוד עד הסוף" לצדו של עמיתו אילהם אלייב, שכמוהו, אינו ידיד גדול של הדמוקרטיה ושל חופש הביטוי. מהצד השני, ארמניה והחבל הבדלני תלויים כמעט לחלוטין בסיוע של רוסיה, שאף מחזיקה בבסיס צבאי בצפון ארמניה. כך, למעשה, אנקרה ומוסקבה שוב נקלעות לסכסוך עקיף רווי אינטרסים, כפי שקרה בחודשים האחרונים בסוריה.

לכל הטורים של "חוץ מזה"

בעוד הנשיא ולדימיר פוטין ניסה להציג את עצמו כמתווך הוגן בסכסוך והפציר באלייב ובנשיא ארמניה סרז' סרקיזיאן לנצור את האש, מיהר ארדואן לצדד באזרבייג'ן והכריז כי נגורנו-קרבאך יחזור לחיקה "יום אחד". יתרה מכך, טורקיה וארמניה לא מנהלות יחסים דיפלומטיים לנוכח סירובה של אנקרה להכיר ברצח העם שביצעה האימפריה העות'מאנית בארמנים במהלך מלחמת העולם הראשונה. מנגד, על אף הקשרים הדתיים וההיסטוריים בין רוסיה לארמניה הנוצריות, בקרמלין לא מוכנים לוותר על אזרבייג'ן המוסלמית ועתירת משאבי הטבע, שלה הם מכרו בשנה החולפת טנקים, מערכות ארטילריה וכלי נשק נוספים.

רויטרס

בשלב זה, הפסקת האש המחודשת שהושגה באמצע השבוע נשמרת ברובה, אך שר החוץ של אזרבייג'ן כבר רמז כי הסטטוס-קוו הנוכחי בנגורנו-קרבאך בלתי מתקבל על הדעת. אחד ההסברים לסיבוב הקרבות הנוכחי הוא התחמשותה המאסיבית של באקו במהלך השנים האחרונות, שהגבירה את ביטחונה ביכולתה להשיב לידיה את החבל הבדלני באמצעים צבאיים. רק לשם השוואה, תקציב הביטחון של אזרבייג'ן גדול יותר מכלל התקציב של ארמניה. אחת מספקיות הנשק המרכזיות למשטרו של אלייב היא ישראל, ולפי דיווחים שונים נעשה במהלך הקרבות שימוש במל"ט "מתאבד" מדגם הארופ, תוצרת התעשייה האווירית.

פוטין שלח את ראש ממשלתו דימיטרי מדבדב ואת שר החוץ סרגיי לברוב לסבב שיחות בשתי המדינות כהמשך למאמציו להשיב את רוסיה לגורם שיש להתחשב בו באזורי ההשפעה המסורתיים שלה. אחרי חזרתה למזרח אירופה ולמזרח התיכון, עמדתה של מוסקבה בקווקז שוב מכרעת ובעלת משקל רב. עם הפסקת האש ב-1994, הוקמה "קבוצת מינסק", שמורכבת מנציגים רוסים, אמריקנים וצרפתים, שם לכל אחת מהמדינות יש כוח שווה.

משלחת מטעם גוף דיפלומטי זה אמורה להגיע השבוע לארמניה ולאזרבייג'ן, ברם פוטין לא המתין לוושינגטון ולפריז ופעל בנפרד כדי להגן על האינטרסים שלו. ארדואן, שחטף בשבוע שעבר ביקורת מצדו של נשיא ארצות הברית ברק אובמה על דיכוי חופש הביטוי בארצו, האשים את רוסיה בבחירת צד בסכסוך, בניסיון להציג עצמו כגורם ניטרלי. כשוושינגטון אינה מראה עניין רב ביחס למשבר - אובמה אירח את אלייב ואת סרקיזיאן בוועידת הגרעין בשבוע שעבר אך לא עסק ביישוב המחלוקות ביניהם, פוטין וארדואן יכולים להמשיך ולריב ביניהם כחלק מרצונם להקים מחדש את האימפריות שלהם.

קלינטון וסנדרס לא בטוחים מי מתאים להיות נשיא ארה"ב

אחרי הנמנום היחסי שאפיין את המרוץ הדמוקרטי הפשילו הילרי קלינטון וברני סנדרס שרוולים והחלו לתקוף אחד את השנייה באופן אישי. חילופי הדברים טרם הגיעו למחוזות הירודים של הרפובליקנים, אך במפלגה הפצירו בשניים - בעיקר בסנאטור מוורמונט - לשמור על "הפסקת האש" ולא לתת ליריביהם תחמושת לקראת נובמבר.

סנדרס, שגבר על שרת החוץ לשעבר בשבע משמונה המדינות האחרונות והכניס את המועמדת המובילה ללחץ, טען ביום רביעי האחרון כי היא אינה מתאימה להיות נשיאת ארצות הברית. זאת לאחר שדווח כי קלינטון אמרה דברים דומים עליו. הסנאטור היהודי ציין את תמיכתה במלחמה בעיראק ובהסכמי סחר חופשיים וכן את מיליוני הדולרים שקיבלה לכאורה מוול סטריט בזמן כהונתה בממשלו של ברק אובמה, כהוכחות לכך שאין לה את הכישורים המתאימים כדי להנהיג את המדינה.

פקפוקו בפוליטיקאית הוותיקה עורר סערה בקרב אנשיה, שטענו כי סנדרס הגיע לשפל חדש והכחישו כי קלינטון אמרה כי הוא אינו מתאים לתפקיד. עם זאת, שרת החוץ לשעבר הצליחה לנצל את התבטאותו של סנדרס לטובתה כשהצהירה: "אני לא יודעת למה הוא אומר זאת, אבל בכל מצב אני מעדיפה את ברני סנדרס על דונלד טראמפ ועל טד קרוז".

הסנאטור, שזכה גם באסיפת הבחירות שהתקיימה אמש בוויומינג, נדחק לפינה ונאלץ לחזור בו מדבריו. "ביומה הגרועה ביותר, היא תהיה ללא צל של ספק נשיאה טובה יותר משני המועמדים הרפובליקנים", הדגיש סנדרס, שהתייחס בדבריו למיליארדר ולסנאטור מטקסס המתחרים על ראשות המפלגה הרפובליקנית.

הילרי קלינטון במסעדה בברוקלין, במהלך הפסקה בקמפיין הבחירות לנשיאות, בזמן הבחירות המקדימות בויומינג, 9 באפריל 2016. רויטרס
"היא תהיה נשיאה טובה יותר משני המועמדים הרפובליקנים", סנדרס על קלינטון/רויטרס

לא רק ביחס לקלינטון נפל הסנאטור בלשונו. מי שנעדר מוועידת השדולה הפרו-ישראלית איפא"ק בתירוץ של "לוח זמנים צפוף", עורר השבוע סערה עם הערכתו כי ישראל הרגה במהלך מבצע "צוק איתן" עשרת אלפים פלסטינים. כעבור כמה שעות שבמהלכן הותקף על חוסר דיוקו, במיוחד לנוכח העובדה שלפני כמה חודשים הוא הזכיר את הנתונים הרשמיים של האו"ם בנושא - יותר מ-2,000 הרוגים - כשנשאל על הסוגיה, מטהו פרסם הבהרה שבה הודגשה מחויבותו של סנדרס לביטחון ישראל. אף על פי כן, הוא חזר על עמדתו שנתפסת בידי רבים מהיהודים בארצות הברית כבעייתית, ולפיה צה"ל השתמש בכוח בצורה בלתי-פורפורציונלית במהלך הקרבות ברצועת עזה.

ללא תמיכת היהודים, שמהווים אלקטורט חשוב במפלגה הדמוקרטית, לסנדרס יהיה כמעט בלתי אפשרי לסגור את הפער הגדול ממילא מקלינטון. המבחן החשוב יהיה ביום שלישי הבא, אז יתקיימו הפריימריז בניו יורק שבה חי חלק ניכר מהקהילה היהודית בארצות הברית. המדינה עתירת הצירים - 291 - נחשבת למגרש הביתי של קלינטון, ששימשה סנאטורית מטעמה במשך שמונה שנים. שרת החוץ לשעבר מובילה על הסנאטור בכ-700 צירים, כולל צירי העל שבאופן תיאורטי יכולים עוד לשנות את דעתם.

הפסד מפתיע בניו יורק יעורר שאלות נוספות לגבי יכולותיה של קלינטון לקראת הישורת האחרונה במרוץ הדמוקרטי. סנדרס, ששום סנאטור דמוקרטי לא הביע בו תמיכה עד כה, ייפגש השבוע עם האפיפיור פרנציסקוס שהזמין אותו במפתיע לוותיקן. בין היתר, הוא ינצל זאת כדי לחזק את תדמיתו בקרב הקתולים הדמוקרטים בארצות הברית, שרובם אוהדים את קלינטון . ברכה של הכס הקדוש בטוח לא תזיק.

אם אין חשמל - תעבדו פחות

עדות נוספת למשבר החמור שבו שרויה ונצואלה ניתנה ביום חמישי, אז פרסם הנשיא החבול ניקולס מדורו צו שקיצר את שבוע העבודה של עובדי המדינה, פרט לאלו מענף המזון, לארבעה ימים במהלך 60 הימים הקרובים. המהלך התקבל בעקבות הבצורת הקשה שממנה סובלת המדינה הדרום-אמריקנית, שגרמה לשיבושים קשים באספקת החשמל.

המשבר המתמשך בוונצואלה

המדינה שמחזיקה בעתודות הנפט הגדולות ביותר בעולם לא מצליחה להתאושש כלכלית חרף הצעדים הנואשים של המשטר הסוציאליסטי. מדורו אינו מצליח למלא את המחסור במוצרי צריכה בסיסיים רבים, כולל דגן, בשר וירקות, שיצר תורים ארוכים המשתרכים מחוץ לסופרמרקטים.

באופוזיציה, שהשתלטה בסוף השנה החולפת על הפרלמנט ונשבעה לעשות הכול כדי להדיח את הנשיא מהתפקיד, לעגו להצעתו וטענו כי מדובר בהוכחה נוספת לחוסר יכולתו לנווט את המדינה. בין היתר, הם ציינו שלא יהיה בכך שום חיסכון באנרגיה מאחר שאותם אנשים שקיבלו יום חופש נוסף יצרכו בביתם חשמל באותה מידה. זאת לא היוזמה המגוחכת היחידה של מדורו - רק לאחרונה הוא המליץ לנשות המדינה להפחית את השימוש במייבשי שיער כדי לצמצם את בזבוז החשמל.

נשיא ונצואלה לשעבר ניקולס מדורו ביום השבעת ממשלת הימין, קראקס, 6 בינואר 2016. רויטרס
לא מצליח לנווט את המדינה. מדורו/רויטרס

תופעת האל ניניו, שהביאה לחוסר הגשמים, לא צפויה להתפוגג בקרוב, אך מתנגדי הנשיא מייחלים שדמותו דווקא כן. מדורו, כיאה לשליט אוטוריטרי שצבר בידיו סמכויות רבות, לא רואה בעין יפה את הניסיונות לסלקו.

בסוף השבוע הוא העלה אפשרות לשינוי החוקה, כך שיוכל לפזר בתוך 60 יום את הפרלמנט שמשותק על ידי בית המשפט העליון הנאמן לו. נשיא ונצואלה, שהשכיל לתחזק את תמיכת הצבא, איים לצאת למאבק מזוין "אם ההפיכה של האוליגרכיה" נגדו תצליח והעמיק עוד יותר את המשבר במדינה. בקרוב מאוד, ייתכן שהפסקות החשמל יהיו הצרות הקטנות ביותר של מדורו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully