וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנכ"ל "בצלם" על ירי המחבל בחברון: "מזועזעים מאדישות הסובבים"

2.4.2016 / 18:09

בריאיון לאולפן וואלה! NEWS התייחס חגי אלעד לתיעוד הקשה של ירי החייל במחבל הפצוע, שצולם בידי אחד ממתנדבי ארגון זכויות האדם. לדבריו, פניות הארגון בנושא הוצאות להורג לא קיבלו עד כה מענה. "יש אווירה ציבורית שקוראת להרג מפגעים בכל מצב"

צילום: רוני כנפו, עריכה: ניר חן

"קיים זעזוע עמוק ממה שראינו. לא רק מהמעשה, אלא בעיקר מהאדישות של הסובבים" – כך אמר אתמול (חמישי) מנכ"ל "בצלם", חגי אלעד, בריאיון לאולפן וואלה! NEWS בנושא הסרטון שתיעד את ירי החייל במחבל הפצוע בחברון. אלעד הסביר כי "בצלם" עסקה בנושא הוצאתם להורג של מחבלים מאז החל גל הטרור בחודש אוקטובר, אך הפניות לא טופלו. יתרה מזו, לטענתו, "ראינו הצטברות של עוד ועוד התבטאויות מדמויות ציבוריות, מראש הממשלה מטה, שבעצם יצרו אווירה ציבורית שקוראת להרג של מפגעים בכל סיטואציה, גם כשאין סיכון".

אלעד סיפר כי הסרטון צולם על ידי מתנדב בארגונו, המשתתף בפרויקט שנועד לספק לפלסטינים בגדה המערבית מצלמות כדי "שאנשים יוכלו לצלם את מה שקורה בסביבה שהם חיים". לדבריו, מטרת הפרויקט היא יצירת "עיתונות אזרחית". הוא הסביר כי "רוב הזמן מדובר בשגרת הכיבוש ולכן זה זוכה לפחות הד תקשורתי, אבל בגלל התיעוד הדרמטי והמזעזע, זה קיבל את החשיפה ההולמת".

לקריאה נוספת:
החייל שירה במחבל הפצוע: "עשיתי את זה כדי למנוע הרג חפים מפשע"
יעלון על הירי בחברון: "אסור לנו לאפשר אובדן עשתונות כזה"
במערכת הפוליטית הגיבו בחריפות לתיעוד הירי: "רצח בגיבוי שרים ורבנים"

החייל היורה מחברון בהקראת כתב האישום נגדו בית הדין הצבאי בקסטינה. יותם רונן
"זעזוע עמוק". החייל היורה בדיון בבית המשפט, אתמול/יותם רונן

לדבריו, בארגונו לא "חוגגים" את פרסום התיעוד הקשה. "אין פה שום חגיגה, יש זעזוע עמוק ממה שראינו, זעזוע לא רק מהמעשה אלא בעיקר מהאדישות של הסובבים והטיפול הרפואי. זה זעזוע מתמשך. עסקנו בסוגיית ההוצאות להורג בכל מיני סיטואציות מאז אוקטובר, התרענו ופנינו, אבל לא זכינו לשום טיפול רציני", הבהיר. "יש לנו חובה ציבורית של אמנת זכויות אדם לפרסם את זה, כך פעלנו וכך גם נפעל בעתיד".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

אלעד הסביר כי הסרטון פורסם גם כדי לזרז פתיחת חקירה בנושא על ידי רשויות המדינה, זאת משום שלטענתו, ברוב המקרים מקרים מסוג זה לא נחקרים כלל. "המקרים היחידים שמקודמת חקירה במידה אסרטיבית היא כאשר יש לחץ מאסיבי", אמר. "אנחנו לא כלי תקשורת, אלא ארגון לזכויות אדם. המשימה שלנו זה לשקף לציבור את מה שמתרחש בשטחים הכבושים, וחלק מזה זה מה שרואים בסרטון ואנשים צריכים לראות ולדעת".

בהתייחסו לתגובה הציבורית לסרטון, ובעיקר לתגובות במערכת הפוליטית, אמר אלעד כי התדהמה גרמה לו להתפלא, אך כי ניכר שינוי בטון הציבורי. "יש הרבה הצדקות ותירוצים בדיעבד" אמר, והוסיף:" אני רוצה להתעכב על השעות הראשונות של התדהמה ולשאול מה חשבו לעצמם כל האנשים, ראש הממשלה והשר לביטחון פנים, הרב הראשי ויאיר לפיד, והרשימה ממשיכה, שאמרו לאורך חודשים שמה שראינו זה מה שצריך לקרות. זה תוצאה של החלטות של הציבור הישראלי, המנהיגות הישראלית ששולחת את החיילים לנהל את השליטה הזאת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully