וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ שובר את מונופול הרבנות: המדינה תכיר בגיור פרטי בקבלת אזרחות

בית המשפט קבע כי יש להכיר במתגיירים בהליך אורתודוכסי פרטי כיהודים, לשם קבלת אזרחות מתוקף חוק השבות. "זוהי אינה שאלה דתית, כי אם שאלה אזרחית-ציבורית". הרב הראשי: "שערורייה שמביאה לחיסול המערך הממלכתי של המדינה"

צילום: רוני כנפו, עריכה: מתן חדד

(לפני כשבועיים: עשרות הפגינו נגד חוק המקוואות מול משרד ראש הממשלה בירושלים)

בג"ץ קבע היום (חמישי) כי ניתן להכיר במתגיירים בהליך אורתודוכסי פרטי כיהודים לשם הליך קבלת אזרחות מתוקף חוק השבות. הנשיאה מרים נאור כתבה בפסק הדין, שאליו הצטרפו גם יתר חברי ההרכב, כי מבלי להתייחס לאופי הגיור יש להכיר בעותרים כיהודים ביחס לזכותם לאזרחות מכוח חוק השבות. מדובר בהחלטה שנוגעת לכמה עותרים שהגיעו לישראל ממקומות שונים ברחבי העולם, ועברו גיור בקהילה אורתודוכסית שלא במסגרת מערך הגיור הממלכתי.

"זוהי אינה שאלה דתית, כי אם שאלה אזרחית-ציבורית. איננו קובעים דבר, במסגרת הליכים אלה, בשאלת ההכרה בגיור שעברו העותרים בהקשרים אחרים", כתבה. נאור הוסיפה כי חברי ההרכב המתינו לחוק של הכנסת בעניין זה, אך משראו שלא נעשה דבר כדי להסדיר את המעמד החוקי של גיורים אורתודוכסיים, לא היה מנוס מהכרעה שיפוטית.

לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
דרעי מגיב לחשד לשחיתות: "גיליתי שהפכנו לאילי נדל"ן"
גרושתו של חוטף המטוס: "הוא התגאה בהרג שלושה חיילים ישראלים"
הרצוג על בדיקת השחיתות: "מי שעומד מאחוריה - יקבל בעיטה פוליטית"

ברכת כהנים בכותל, ספטמבר 2015. נועם מושקוביץ
"זו לא שאלה דתית". ברכת כהנים בכותל/נועם מושקוביץ

הרב הראשי לישראל יצחק יוסף מתח ביקורת חריפה על הפסיקה, וטען כי "החלטת בית המשפט העליון מהיום להכיר בגיורים פרטיים במדינת ישראל היא שערורייה. לא יעלה על הדעת שתעשיית הגיורים הפיראטיים שלא מפוקחים על ידי אף גורם ממשלתי יוכרו כרשמיים". הרב ציין כי "מדינת ישראל מפעילה מערך גיור ממלכתי תחת משרד ראש הממשלה, אשר פועל תחת סטנדרטים ראויים ומסבירי פנים, שנועדו לתת מענה לכלל הציבור במדינת ישראל. הכרה שכזו מביאה הלכה למעשה לחיסול מערך הגיור הממלכתי של המדינה".

התנועה הרפורמית בירכה על ההחלטה, ומסרה כי זוהי "פסיקה תקדימית והיסטורית של בג"ץ, המכירה בתוקף של גיורים אורתודוכסיים, הנערכים שלא באמצעות מערך הגיור הממלכתי ואשר קובעת כי גיור הנערך בקהילה יהודית המשתייכת לאחד מהזרמים היהודים יוכר לצורך חוק השבות גם אם נערך במדינת ישראל ולא בתפוצות". מנכ"ל התנועה, הרב גלעד קריב, הוסיף כי "החלטת בג"ץ קובעת באופן חד משמעי שיש יותר מדרך אחת להתגייר במדינת ישראל. זה הוא יום חג לכל מי שמאמין שאחדותו של העם היהודי תגיע דווקא דרך כבוד הדדי וסובלנות דתית, ודרך ההכרה של מדינת ישראל בכל גווני וחוגי העם היהודי".

הרב ד"ר שאול פרבר, יו"ר ארגון 'עתים' שהיה ממובילי העתירה, הצטרף לברכות ואמר כי "זהו יום בשורה למאות מתגיירים שעברו גיור אורתודוקסי וגיורם לא הוכר עד עתה. מאבק נוסף של שלוש שנים מגיע לסיומו המוצלח".

מרים נאור, נשיאת בית המשפט העליון, טקס השבעת שופטים, בית הנשיא. 14 בינואר 2016. נועם מושקוביץ
"איננו קובעים דבר בשאלת ההכרה בגיור בהקשרים אחרים" נאור/נועם מושקוביץ

עו"ד יזהר הס, מנכ"ל התנועה המסורתית, טען כי פסק הדין חשוב דווקא בשל "הדברים שלא נאמרו בו מפורשות, אך הזועקים מכל שורה ממש. פסק הדין קובע חד-משמעית שהמונופול האורתודוכסי בגיור, במקרה זה של מערך הגיור הממלכתי, פוגע פגיעה אנושה בזכות השבות, שהינה זכות יסודית המוקנית לכל יהודי".

לדבריו, "בית המשפט בחן את הגיור הפרטי שעמד לפניו - שבמקרה זה היה גיור אורתודוכסי בקהילה חרדית - וקבע את הברור מאליו, שאם קהילה יהודית מוכרת קבעה שהאיש יהודי, הוא יהודי. מכאן קצרה הדרך להבנה, ובית המשפט מאותת זאת היטב, שאין דרך אחרת אלא לקבוע כך גם ביחס לכל קהילה יהודית מוכרת אחרת, בין אם היא אורתודוכסית, קונסרבטיבית או רפורמית".

לפני כשבועיים אושר בקריאה טרומית חוק המקוואות, שאותו יזמו ח"כים מש"ס, יהדות התורה והבית היהודי, ולפיו הטבילה במקוואות ציבוריים תותר על פי ההלכה בלבד ולא יחולו בהם הוראות איסור אפליה במקומות ציבוריים. החוק נועד לטרפד את החלטת בג"ץ שקבעה כי גם הרפורמים והקונסרבטיבים יוכלו להטביל לגיור במקוואות ציבוריים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully