וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרמטכ"ל: "נגבה חייל שישגה, אך נמצה את הדין עם מי שחורג מערכינו"

30.3.2016 / 11:28

באיגרת מיוחדת שהפיץ איזנקוט בעקבות הירי של החייל במחבל הפצוע בחברון הוא הדגיש את החשיבות של הדבקות במוסריותו של צה"ל. "השמירה על רוח צה"ל ועל ערכיו אינה זכות אלא חובה". דיווח לאולפן וואלה! NEWS

עריכה: ניר חן

(בווידאו: ח"כ אייל בן ראובן לאולפן וואלה!: "בז לפוליטיקאים שהגיעו לבית הדין הצבאי"

הרמטכ"ל גדי איזנקוט הפיץ הבוקר (רביעי) איגרת מיוחדת בעקבות פרשת החייל מחברון, תחת הכותרת "מגנים על הבית – שומרים על טוהר הנשק". באיגרת פנה איזנקוט לחיילי צה"ל ולמפקדיהם והדגיש כי צה"ל לא יתפשר על ערכיו. "נוסיף לתת גיבוי לכל חייל שישגה בלהט הקרב, מול אויב המסכן חיי אזרחים וחיילים. עם זאת, לא נהסס למצות את הדין עם חיילים ומפקדים שיחרגו מאמות המידה המבצעיות והמוסריות שעל פיהן אנו פועלים", כתב הרמטכ"ל. "השמירה על רוח צה"ל ועל ערכיו אינה זכות אלא חובה, כדי לשמר את צה"ל כצבא העם במדינה יהודית ודמוקרטית".

בפתח האיגרת התייחס איזנקוט לגל הטרור שפוקד את ישראל לאחרונה ולתפקיד צה"ל בשמירה על ביטחון תושביה. "צה"ל נכון לפעול בנחישות ובמסירות בכל זירה, ועושה זאת בחופש פעולה מוחלט ותוך שימוש בכל האמצעים הנדרשים כדי לעמוד במשימתו", כתב. "בכל פעולה ובכל מצב עלינו לפעול באופן מקצועי תוך הפעלת כוח ממוקד, מדוד ושקול, כדי לעמוד במשימתנו ולהיות נאמנים לערכינו".

עוד על סערת הירי בחברון:
התובע הצבאי: החייל ירה במחבל במחבל במכוון וללא צורך מבצעי
"המערכת צבועה": הפגנות תמיכה בחייל היורה על רקע הארכת מעצרו
השר יעלון על הירי בחברון: "חייל שסרח ולא גיבור. רוצים צבא מתבהם?"

הרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוט. פברואר 2016. ראובן קסטרו
"עלינו לפעול באופן מקצועי תוך הפעלת כוח ממוקד, מדוד ושקול". איזנקוט/ראובן קסטרו

בשם סנגוריו של החייל החשוד מסר עו"ד בנימין מלכא תגובה לאיגרת הרמטכ"ל: "אנו מאמינים בצה"ל כצבא מוסרי, ערכי ומקצועי. עם זאת, אין דבריו של ראש המטה הכללי סותרים את המקרה שלפנינו, שכן הלוחם פעל כמצופה מלוחם בסיטואציה קרבית ועשה כל שלאל ידו כדי להגן על שלומם וביטחונם של הסובבים, וכן על שלומו וביטחונו שלו".

אגרת הרמטכ"ל - שומרים על טוהר הנשק. דובר צה"ל
האיגרת שהפיץ הרמטכ"ל/דובר צה"ל

אתמול הוארך ביומיים נוספים מעצרו של הלוחם מחטיבת כפיר החשוד ברצח לאחר שירה במחבל בראשו בעת שהיה פצוע ושרוע על הקרקע. בתום הדיון בהארכת המעצר בבית הדין הצבאי בקסטינה, שנמשך שעות ארוכות, אמרה אמו של החייל: "אני רוצה אותו בבית". ברמלה נערכה הפגנת תמיכה בחייל, שבה השתתפו מאות בני אדם.

איזנקוט כבר הגיב על התקרית ברוח דומה יום לאחר שהתרחשה וספג על כך ביקורת קשה בציבור ובמערכת הפוליטית. "בצה"ל יינתן גיבוי מוחלט למפקדים ולחיילים על שגיאות, אך לא על התנהגות שאינה נורמטיבית ומנוגדת לערכי הצבא", אמר. הוא הוסיף כי שיח מתלהם אינו תורם לצבא מקצועי וכי יש הבדל בין גיבוי לחיפוי על חריגה מפקודות ונורמות.

בעקבות הדברים האשימו את הרמטכ"ל בעריכת "משפט שדה" לחייל, ואף נתלו בקריה בתל אביב כרזות נאצה שהשוו בינו להמן הרשע ממגילת אסתר. גורמים בצמרת צה"ל הדפו את הביקורת ואמרו כי איזנקוט אמר את הדברים רק לאחר שקרא את ממצאי התחקיר הראשוני וצפה בתיעוד האירוע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully