וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מטוס קרב רוסי שוב חדר לשמי טורקיה; ארדואן: "חסרי אחריות"

אחרי שבחודש נובמבר הפילה אנקרה מטוס קרב רוסי וגרמה למשבר בין שתי המדינות, הפעם היא הסתפקה בשיחת אזהרה לשגריר. נשיא טורקיה רוצה להיפגש עם פוטין ונאט"ו דרשה ממוסקבה "לכבד את המרחב האווירי" של חברותיה. רוסיה הכחישה: "תעמולה חסרת בסיס"

צילום: רויטרס, סרטון חובבים שהועלה לרשת; עריכה: שניר דבוש

(רוסיה: "תקיפות חיל האוויר שלנו שינו דרמטית את המצב בסוריה")

מטוס קרב רוסי מסוג SU-34 חדר שלשום (שישי) למרחב האווירי של טורקיה – כך נמסר אמש ממשרד החוץ באנקרה, שטען כי מטוס ה"סוחוי" הרוסי הוזהר לפני כן באנגלית וברוסית. זאת, על רקע המתיחות הגואה בין שתי המדינות, על רקע מעורבותה ההולכת וגוברת של מוסקבה במלחמת האזרחים בסוריה.

הצהרה שנמסרה אמש ממשרד החוץ הטורקי האשימה את רוסיה בהחרפת המתיחות בין הצדדים והטילה על מוסקבה את האחריות על כל "השלכות חמורות" שעלולות להיות לכך. כמו כן, שגריר רוסיה באנקרה אנדריי קרלוב זומן לבירור במשרד החוץ. "אנו מבהירים לרוסיה כי לא נסבול כל הפרה של המרחב האווירי הטורקי, שמוגדר גם מרחב אווירי של נאט"ו" נמסר בהודעה.

עוד בוואלה! NEWS:
סוריה: יותר מ-1,400 אזרחים נהרגו בהפצצות של רוסיה במדינה
אסד שחרר עוד עיירה אסטרטגית; רוסיה: שינינו את המלחמה בסוריה
לפני שיחות השלום המדומות, רוסיה וארה"ב מבצרות עמדות בסוריה

בהודעה שפרסם אמש משרד ההגנה הרוסי, הכחישה מוסקבה את הטענות הטורקיות. "ההצהרות של טורקיה בנוגע להפרה לכאורה של מרחבה האווירי על ידי מטוס SU-34 רוסי הן תעמולה חסרת כל בסיס", נמסר מלשכתו של דובר משרד ההגנה, איגור קונצ'נקוב.

מטוסי קרב רוסיים בתקיפה בסוריה, אוקטובר 2015. AP
"לא נסבול כל הפרה של המרחב האווירי הטורקי, שמוגדר גם מרחב אווירי של נאט"ו". מטוס קרב רוסי בסוריה/AP

בחודש נובמבר האחרון, המתיחות בין המדינות הגיעה לשיאה, לאחר שחיל האוויר הטורקי הפיל מטוס קרב רוסי שחדר לשטח האווירי הטורקי. לטענת הרוסים, המטוס נשאר בשטח סוריה. במסגרת הפרשה, רוסיה הטילה סנקציות כלכליות על טורקיה, במטרה לפגוע בייצוא מהמדינה המזרח תיכונית ובמגזר התיירותי שלה.

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן התייחס לנושא בדברים שנשא אמש, ודרש להיפגש עם מקבילו הרוסי ולדימיר פוטין. הוא אמר כי "הצעדים חסרי האחריות של רוסיה לא מועילים לשלום העולמי". לדבריו, "ההפרות הרוסיות האחרונות של המרחב האווירי הטורקי הן ניסיון להחריף את המתיחות באזור". כמו כן, ברית נאט"ו קראה לרוסיה "לכבד את המרחב האווירי" שלה.

מוקדם יותר השבוע טען שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב כי המערכה האווירית שמנהלת מוסקבה לצדו של נשיא סוריה בשאר אסד סייעו לשנות את המצב במלחמת האזרחים במדינה. במסיבת העיתונאים השנתית שלו, שאותה כינס במוסקבה, ציין לברוב גם את שיחות השלום שנפתחו בסוף השבוע בז'נבה, ואת תמיכת מוסקבה בהשתתפות הכורדים הסורים במשלחת האופוזיציה. טורקיה, מנגד, הבהירה כי היא מתנגדת לכך בתוקף.

פגישת סרגייי לברוב וסלאחטין דמירטש, מוסקבה, 23 בדצמבר 2015. רויטרס
"לא הוגן". שר החוץ לברוב בפגישה עם מנהיג האופוזיציה הפרו-כורדית סלאחטין דמירטאש, מוסקבה/רויטרס

"פעולות חיל האוויר הרוסי, שהגיעו בעקבות בקשתה של ההנהגה הסורית, עזרה לשנות את המצב במדינה וסייע בצמצום השטח שנשלט בידי טרוריסטים", טען לברוב. רוסיה החלה במבצע בחודש ספטמבר ומאז מטוסיה יצאו ליותר מ-5,000 גיחות אוויריות. המערב מאשים את הקרמלין בתקיפת האופוזיציה המתונה, על אף שההנהגה במוסקבה טוענת כי נלחמת בארגוני טרור, בראשם ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש).

לדברי לברוב, יהיה זה "לא הוגן" ו"לא יעיל" למנוע מהם להשתתף במשא ומתן. המפלגה הדמוקרטית המאוחדת (PYD) שולטת על אזורים נרחבים בצפון סוריה, אחרי שאנשי הזרוע הצבאית שלה, לוחמי "יחידות ההגנה של העם" (YPG), הדפו משם במהלך השנה האחרונה את כוחות "המדינה האסלאמית".

מנגד, ראש ממשלת טורקיה אחמט דאווטאולו שב על עמדתה של אנקרה ולפיה היא מתנגדת בתוקף לכך שהכורדים ייוצגו בשורות האופוזיציה. בדברים שנשא בפני הפרלמנט ביום שלישי האחרון, אמר כי אם ה-PYD, הנתמכים בידי הקואליציה הבינלאומית בהובלת ארצות הברית, רוצים להשתתף במשא ומתן, עליהם לעשות זאת מטעם נציגי המשטר.

(עדכון ראשון: 19:42)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully