וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גניבות במיליונים והצתות רכוש: חקלאי הדרום "לבד נגד כנופיות השודדים"

22.12.2015 / 12:10

עובדי האדמה בדרום סובלים ממגמה מחריפה של גניבת צאן, שריפת תבן, חיתוך גדרות והרס מערכות יקרות, שמאיימת למוטט אותם כלכלית. לפי אנשי ארגון "השומר החדש", החקלאים כבר לא טורחים להתלונן במשטרה, שמתייחסת לתופעה בסלחנות: "צריך להראות מי הריבון"

צילום: השומר החדש, עריכה: גדי וינסטוק

חקלאי הדרום מתלוננים זה זמן רב על גניבות, הצתות והשחתת רכוש – פשיעה חקלאית שנזקיה מוערכת במיליוני שקלים. גניבת צאן, שריפת תבן, חיתוך גדרות ועקירת מערכות השקיה בשווי מאות אלפי שקלים הן רק חלק מהתופעות שעליהן מלינים החקלאים, שלטענתם מדובר בתופעה הולכת וגוברת ללא מענה ראוי מצד גורמי אכיפת החוק. "כשאתה כבר נרדם, אתה חולם על השטח ועל הפרות – רק מקווה שלא יגנבו שוב", תיארו את המגמה המדאיגה.

לפי נתוני "השומר החדש", ארגון שמסייע לחקלאים, ישנה קפיצת מדרגה בכל הקשור לפשיעה חקלאית. לפני שבועיים, למשל, נגנבו 200 עזים ממושב עידן שבערבה בשווי מיליון שקלים; מיישוב רביבים נגנבו בחודש האחרון 20 עגלים ו-5,000 ביצים; בספטמבר נשחטו שבע פרות במועצה האזורית לכיש, נזק שנאמד ב-8,000 שקלים; וביולי נגנבו מלגזה וטרקטור ממושב מבקיעים בשווי עשרות אלפי שקלים.

לקריאה נוספת:
פעילי ימין משחזרים למצלמה את "העינויים" בשב"כ: "מפוצצים במכות"
לאן נעלמו מיליוני השקלים שהוקצו לקיצור תורים במערכת הבריאות?
קרוב המשפחה שרימוני גז הושלכו לביתה: "לא בכל פעם נצא בשלום"

גניבות, השחתת רכוש והצתות נגד חקלאי הדרום. השומר החדש, מערכת וואלה! NEWS
"אתה כבר לא נרדם, רק מקווה שלא יגנבו לך". חקלאים בדרום/מערכת וואלה! NEWS, השומר החדש

לדברי אחד החקלאים בנגב, זהו רק קצה הקרחון. "אלו הן רק הגניבות שהגיעו אל השומר החדש, ישנן עוד מאות גניבות מחקלאים שלא מגיעות למשטרה או לארגוני סיוע, אנחנו במלכוד", אמר. נעמן דג, מגדל בקר במועצה האזורית לכיש, הוסיף כי זוהי מלחמת קיום: "כשמדובר בבקר, הגניבות ממש מערערות את הקיום של העדר. המצב בלכיש התחיל להחמיר בגלל הפרצות בגדר שלידנו, המצב נהיה קשה מאוד. אנחנו כמעט שלא עוזבים את השטח ומסתייעים במתנדבים של השומר החדש".

מנכ"ל השומר החדש, יואל זילברמן, סיפר כי החקלאים נשארים לבד במערכה נגד הגניבות. "בתקופה האחרונה תופעת הגניבות בנגב הגיעה לשיא. מאות בעלי חיים נגנבים ואיתם התרסקו גם העסקים המשפחתיים", אמר. "כוחות האכיפה כבר שנים מתייחסים לתופעת הגניבות בסלחנות ומאפשרים לה להתפשט ולצבור תעוזה. מבחינה זו, האזרחים נשארים לבדם במערכה נגד כנופיות הבריונים והשודדים וכל שנותר להם הוא להתלכד ולגלות כוחות פנימיים של ערבות הדדית, כדי להבטיח את שלומם ושלום השכנים שלהם. זוהי שעתם של כוחות האכיפה להוביל את השינוי והפתרונות שיביאו לקץ התופעה".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מי שאמון על מניעת הפשיעה החקלאית הם לוחמי מג"ב של המחוז הדרומי. הם משכיבים מארבים, מנסים להגיע לגנבים דרך מודיעין ואפילו בחלק מהמקרים מצליחים להחזיר את הסחורה הגנובה. על פי נתוני המשטרה, השנה חלה עלייה של 7% בעבירות המצטברות של פשיעה חקלאית לעומת השנה שעברה, למרות שישנה ירידה של 30% בעבירות רכוש.

חקלאי בדרום סיפר כי הוא נותר להתמודד לבדו עם מכת הגניבות, שכן אין טעם לדווח עליהן. "בכל יום גונבים תוצרת חקלאית. אף לא פונה למשטרה, מה זה יעזור? יש נזק כלכלי עצום, אנחנו כבר לא יודעים מה לעשות. זה לא מפסיק, אתה קם בבוקר ומגלה שגנבו לך עגבניות, כרוב, מלפפונים בכמויות אדירות, קשה להתמודד עם זה".

שריפת מתבן במושב לכיש, אוקטובר 2015. השומר החדש, מערכת וואלה! NEWS
"אנחנו במלכוד". הצתת מחסן תבואה במועצת לכיש, לפני חודשיים/מערכת וואלה! NEWS, השומר החדש

יאיר מנע, מנכ"ל מושבי הנגב, סיפר כי העלות העצומה על אבטחה אינה מוכיחה את עצמה. "מושבי הנגב מעבדים כ-140 אלף דונם. החברה סובלת מגניבות ובעיות ביטחוניות מגוונות. החברה נעזרת במשטרה ובמשמר הגבול, אך נדרשת להוצאות בנושא שמירה וביטחון של יותר ממיליון שקלים וחצי בשנה. הבעיות שאנו נתקלים בהן באופן שוטף הן גניבות תוצרת, ציודי השקיה, סולר וטרקטורים. כמו כן, אנו נדרשים להציב שמירות על מאגרי מים והשטחים שברשותנו". לדבריו, "הפתרון צריך להיות משולב, בין נוכחות מוגברת של מג"ב, נוכחות שהיא הצהרה מי הריבון, בשילוב עם יישום והחלטת העונשים המותרים על פי חוק".

ממג"ב נמסר: "בשנים האחרונות פעילות אכיפה נחושה ומאומצת של משטרת ישראל בתחומי המחוז הדרומי הובילה להורדת היקף הפשיעה ביותר מ-50% מאז שנת 2007. עם זאת, בחודשים האחרונים קיימת עלייה של 7% ולכן מושקעים מאמצים בתחום זה, לרבות הפעלה אמצעים טכנולוגיים והפעלת כוחות סמויים וגלויים. משטרת ישראל תמשיך בפעילותה הנחושה על מנת לצמצם את היקף הפשיעה החקלאית, לשים ידה על העבריינים ולמצות עמם את הדין".

גניבות, השחתת רכוש והצתות נגד חקלאי הדרום. השומר החדש, מערכת וואלה! NEWS
שוטרי מג"ב מגבירים את האכיפה, אך ישנה עלייה של 7% בהיקף העבירות/מערכת וואלה! NEWS, השומר החדש

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully