וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחבלים יוצאים מחברון - אבל בעיר אין אפילו מבוקש אחד

19.11.2015 / 22:30

מתמודדים עם מציאות מורכבת: שני המחבלים שרצחו חמישה בני אדם בתל אביב ובגוש עציון יצאו מאזור העיר, למרות מאמצי צה"ל והרשות לעצור את המפגעים הבודדים. השקט המדומה יכול להאריך את ההפוגה בין הפיגועים, אך לא להעלימם לחלוטין

צילום: סרטוני חובבים, יותם רונן, רויטרס; עריכה: שניר דבוש, טל רזניק

אם לרגע אחד נראה היה כי ישנה רגיעה מסוימת באלימות הקשה, באו שתי התקפות הטרור אמש (חמישי) וניפצו את תחושת השקט המדומה. מדובר ביום הקטלני ביותר מאז החלה ההתפרצות או בשמה הפלסטיני - "האינתיפאדה השלישית": חמישה נרצחים בשני פיגועים.

בשעות אחר הצהריים המוקדמות ביצע מחבל מכפר דורא שבאזור חברון פיגוע דקירה בתל אביב. המחבל, ראיד מסאלמה בן 38, ניצל את העובדה שהיה לו אישור עבודה בישראל ורצח שני ישראלים באירוע שיירשם כנראה כראשון שבוצע בידי פלסטיני בעל אישור עבודה בתוך תחומי הקו הירוק. כשעתיים לאחר מכן ביצע מוחמד עבד אל-באסאט אל-חרוב פיגוע ירי מרכב חולף בצומת גוש עציון וגרם למותם של ישראלי, תייר אמריקני ופלסטיני עובר אורח.

ההסלמה הגיעה לאחר כשבועיים של ירידה משמעותית בפיגועי הדקירה, אל מול עלייה בהתקפות הירי. רק בשבוע אחד נרשמו בגזרת חברון, שלושה פיגועי ירי שונים ולא פיגוע דקירה אחד. צעירים וצעירות פלסטינים אומנם הגיעו למחסומי צה"ל בעיר, חמושים בסכינים, אך לפחות בשלושת הימים האחרונים, הם השליכו אותם מיד לרצפה והודיעו כי ברצונם למות.

לקריאה נוספת:
"חילק אוכל לחיילים": התייר שנרצח ביקר באתר לזכר שלושת הנערים
הבן גילה כי אביו נרצח בפיגוע בתל אביב מסרטון שהופץ בווטסאפ

תפיסת המחבל בזירת פיגוע הדקירה, בניין פנורמה, תל אביב, 19 בנובמבר 2015. ראובן קסטרו
מעצר המחבל ראאד מסאלמה מהפיגוע בתל אביב/ראובן קסטרו

על אף השקט האמור, אחר הצהריים התברר שהמחבלים בתל אביב ובגוש עציון יצאו גם הם מגזרת חברון. אולם, למרות העובדה שהמחבל בתל אביב החזיק באישור עבודה, ספק אם ישראל תעצור כעת את כניסתם של עשרות אלפי פלסטינים לעבודה בישראל מאחר שצעד שכזה עלול להגביר את ההסלמה ולא להביא להרגעה מיוחלת.

במערכת הביטחון מתקשים להסביר את הרגיעה מחד ואת ההתפרצות מאידך. לא ניתן למצוא היגיון באלימות המשתוללת בשטחים, ובמיוחד בגזרת חברון. מצד אחד מופעל לחץ של כוחות הביטחון הישראליים בשטח, שמקשה על המחבלים הצעירים לבצע פיגועים. בנוסף לכך, ייתכן שגם חלה ירידה במוטיבציה שלהם לנוכח ההחלטות הישראליות להרוס את בתי המחבלים ושלא להעביר את גופותיהם למשפחות. אך לא ניתן להעלים לאלתר את המוטיבציה לפיגועים. היא עדיין קיימת ולמרבה הצער אינה צפויה להיעלם. כך שגם אם יבואו כמה ימים של שקט, המציאות החדשה בגדה, נוסח "האינתיפאדה השלישית", כנראה שלא תעלים את הפיגועים לגמרי, אלא אולי רק תעניק הפוגות מתמשכות ביניהם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

ועד הסוחרים והרשות עצרו תשעה פיגועי דקירה

אתמול בשעות הבוקר, בזמן שמסלאמה כבר תכנן את פיגוע הדקירה שלו בבית פנורמה ביפו, העיר חברון נראתה שקטה למדי, לפחות בשטח H2 שבשליטה ישראלית ובו מרוכז היישוב היהודי בחברון. שקט מדומה שרר שם, אולי מלאכותי. בכל פינה נראו חיילים של גבעתי וצנחנים ומעט מאוד פלסטינים.

פיגוע ירי ליד אלון שבות. נובמבר 2015. רויטרס
פיגוע הירי ליד אלון שבות/רויטרס

כמעט שבועיים חלפו מאז ניסיונות פיגועי הדקירה שאירעו בחברון. אולם פיגועי ירי אירעו מאז ומדובר בסיפור שונה במהותו. ביום שישי שעבר נרצחו לא הרחק מכאן, בצומת עתניאל, הרב יעקב ליטמן ובנו נתנאל. פחות משבוע לפני כן נפתחה אש לעבר ישראלים שהגיעו למערת המכפלה לרגל שבת "חיי שרה". בשוק "השללות" בחברון, שחלקו בשליטה ישראלית, נראו עוברים ושבים פלסטינים וכמה חנויות, האחרונות שנותרו פתוחות בקסבה המפורסמת.

חאדר שבאנה, אחד הסוחרים, מסביר את פשר פסק הזמן בפיגועי הדקירה. "אנחנו לא רוצים בלגן, רק רוצים שהצבא יקל עלינו". שבאנה, בעל מאפייה הסמוכה למערת המכפלה, סיפר לצד חבריו כי כמה מהסוחרים ברחוב החליטו לעצור עוברי אורח פלסטינים, שנחשדים בעיניהם כמתכננים לבצע פיגועי דקירה.

שני בני אדם נהרגו בפיגוע ירי ליד עתניאל, נובמבר 2015. ספק 500
פיגוע הירי בצומת עתניאל. רכב משפחת ליטמן/ספק 500

חברו א' העיד שפעולות אלו מתחילות מזרחה משם, במה שמכונה "באב א-זוויה". "המנגנונים נפרסים שם בלבוש אזרחי ועוצרים שם אנשים שעלולים לעשות בעיות. וככה הפסיקו את הפיגועים שהיו כאן", הוא סיפר. לפני כמה ימים חזה שבאנה בילדים משליכים אבנים לעבר החיילים. הוא ניגש אליהם וביקש מהם להפסיק מחשש שהרחוב ייסגר ופרנסתו שוב תיפגע. "רעדתי מפחד שיירו בי כי החיילים עוד עלולים היו לחשוב שאני אחד מהם", אמר והלין על כך שלא כל החיילים מדברים ערבית. "לאחרונה הכניסו לכאן חיילים שמדברים ערבית והם מתייחסים בכבוד לתושבים. אבל היו כאלה שלא הבינו מילה ולא התייחסו יפה. הלוואי וכולם היו מדברים ערבית".

כך, כמעט מתחת לרדאר, מתברר כי בחברון מנגנוני הביטחון והסוחרים פועלים יחדיו כדי למנוע פיגועי סכינאות, בין היתר באמצעות חיפוש בתיקים של חשודים ועל גופם. הפעילות של האוכלוסייה המקומית אינה נעצרת כאן. גורם צבאי ישראלי בכיר מספר כי גם המשפחות משנות את דפוס הפעולה שלהם ומגלות עניין רב יותר במה שעושים בניהן. לדברי גורם צבאי, לידי ישראל הגיעו תשעה שמות של פלסטינים שתכננו לבצע פיגוע דקירה ומנגנוני הביטחון או "ועד השללות" מנעו זאת מהם.

ייתכן שמדובר בניסיון להשיב לכנו את הסדר לתא המשפחתי הנחלש בחברה הפלסטינית. ביום שישי לאחר הירי במשפחת ליטמן, נמלט המחבל לביתו. עוד קודם לפיגוע, שלח הבן הגאה הודעת טקסט לרדיו הג'יהאד האיסלאמי שבה כתב כי בכוונתו לבצע פיגוע. "כאשר נודע לאב על המקרה", מספר הגורם, "הוא הגיע לצומת הזית, שם נתקל בחייל וניסה להסביר לו שהבן שלו אחראי לפיגוע. החייל שלא הבין אותו, קרא לסגן מפקד הפלוגה. גם הוא לא ממש הבין את דברי האב, ואף חשב שיש לו פצצה שאותה הוא רוצה להכניס לישראל". לדברי הגורם, לאחר השיחה יצר הסמ"פ קשר עם החטיבה והכול כבר הובן. תוך פחות משעה הגיעו כוחות לבית המשפחה, מצאו את המחבל, את הנשק ואת המכונית שבה ממנה ירה המחבל.

הרכב ששימש את המחבלים החשודים בפיגוע ליד צומת עתניאל, נובמבר 2015. תקשורת שב"כ, מערכת וואלה! NEWS
רכב המחבל שאביו הסגירו/מערכת וואלה! NEWS, תקשורת שב"כ

רבים תוהים מדוע הסגיר האב את בנו. ייתכן שהעובדה שהאב הוא איש עסקים מוכר בחברון יכולה להסביר תפנית זו. הוא ככל הנראה הבין את ההשלכות שיהיו למעשה כזה על המשפחה ועל ביתה, והעדיף למסור לצבא את בנו כדי להצילה. הוא בחר באפשרות זו ולא באפשרות של תשלום מחיר כבד שיגיע מהרשויות הישראליות בעקבות מעשי בנו.

"אף אחד לא מוכר למערכת הביטחון": הסכינאים הצעירים

אחת הבעיות הקשות ביותר שעמן מתמודד צה"ל והשב"כ במודל האינתיפאדה החדשה, היא שאין מידע מוקדם על כוונות המחבלים לעשות פיגועים. "אף אחד מבין אלה שעשו פיגועים בגזרת חברון", חושף הגורם הצבאי, "לא היה מוכר למערכת הביטחון. למעשה אין כיום מישהו שמוגדר על ידנו מבוקש".

לדבריו, את אחד הפיגועים שאירעו בסמוך למערת המכפלה, ביצע צעיר שישב לפני כן בקפה אינטרנט, במרחק של כ-400 מטרים מזירת האירוע. "הוא כתב הודעת פרידה לחבריו וביקש סליחה מהם, אך הודה כי היה חייב לפעול. הוא התעכב כמה דקות ויצא מהקפה. חמש דקות לאחר מכן ניסה לדקור חיילים".

"זה זמן ההתרעה שלנו", קובע הגורם, "אין שום אינדיקציה מוקדמת אחרת". הוא הסביר שלמעשה מדובר במרחב האי-נוחות של כוחות הביטחון הישראליים. "דווקא כל מה שפועל על בסיס תשתית טרור נוח יותר עבורנו כי אז כל מה שצץ - נעצר. ואף שיש כאן רגיעה מסוימת באירועים, אין לנו ספק - המוטיבציה של חמאס, בעיקר מכיוון עזה, היא לעשות עוד ועוד פיגועים".

ניסיון פיגוע סמוך למערת המכפלה, חברון. אוקטובר 2015. נ.ב.ש, מערכת וואלה! NEWS
"חמש דקות לאחר מכן ניסה לדקור חיילים". חברון/מערכת וואלה! NEWS, נ.ב.ש

בימים האחרונים נתקלו החיילים המוצבים בגזרה הזו בתופעה מטרידה ושכיחה. צעירים פלסטינים שבאים "כדי למות" במחסומים הישראליים, אפילו מבלי לעשות פיגוע. הם מגיעים עם סכינים, מציגים אותם לראווה ובטוחים שהחיילים יירו בהם למוות. לאחר מכן הם משליכים את הסכין לרצפה ונעצרים. כשהם נשאלים מדוע עשו זאת, הם מסבירים שרצו למות. השבוע הגיע אחד הצעירים למחסום בקרבת מערת המכפלה ושחזר את הטקס. כשנשאל מדוע ביקש למות, הסביר שבבחינה שהייתה לו בבית הספר קיבל ציון 95, אך עם זאת אביו לא הפסיק לגעור בו שלא קיבל מאה.

חברון מאז ולתמיד: "קמפיין לסגור את כביש 60 לפלסטינים"

לצד הפעילות הפלסטינית והצה"לית בשטח, פועלת - במיוחד בגזרת חברון - עוד קבוצה שאינה שואפת להרגעת הרוחות. בימים האחרונים פרסמו המתנחלים בחברון הודעות על כך שהם החלו בהפעלת סיורים חמושים בעיר ובגזרה, כדי למנוע התקפות נוספות. אולם עדיין לא ברור אם תופעה זו אכן מתחוללת בשטח או שמא מדובר בתרגיל יחסי ציבור.

"רוב האוכלוסייה היהודית בהתיישבות, בזרם המרכזי, תומך, מפרגן ועוזר", מעיד הגורם הצבאי. "יש זרם כאן שמבחינתו, עד שלא נכבוש את כל השכונות שמסביב ליישוב היהודי הוא לא יירגע. זאת אף שגם הם יודעים שאנחנו פועלים ועושים". הגורם מבין את מצוקתם ואת תחושת חוסר הביטחון שלהם אך מדגיש כי "הכוחות פועלים כל הזמן כדי להשיב את השקט". עם זאת, הוא מפריך את דרישותיהם. "יש להם קמפיין לסגור את כביש 60 לתנועת פלסטינים (הציר המרכזי שחוצה את הגדה מדרום לצפון, א"י) וזה כנראה שלא יקרה".

בתגובה להודעה על הסיורים החמושים, החליט המח"ט, אל"מ יריב בן עזרא, כי אם יימצאו בידי אנשי הסיורים הללו כלי נשק צה"ליים, השייכים לכיתות הכוננות - הנשקים יוחרמו. הגורם הצבאי ששוחח עמנו מסביר שהצבא אינו מעוניין בירי דו-צדדי, כפי שקרה באירוע בגזרת שומרון לפני כחודשיים. "אם הם רוצים לסייר במכוניות שלהם ללא פעולות אקטיביות, בבקשה. אבל אסור שהם ישתמשו בנשק בפעולות של ממש בטרמפיאדות או במהלך אירועים שונים. זה עלול להסתיים באסון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully