וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הוא אמר לי - 'אני הסיוט שלך'": עלייה במקרי אלימות של פקחי הגירה

דוח שחיברו ארגוני זכויות אדם מפרט שורה של מקרים שבהם ספגו מבקשי מקלט ומהגרים אלימות קשה מאנשי רשות האוכלוסין וההגירה. בין המקרים המוזכרים בדוח: מהגר שהוכה, חושמל ונאזק למושב מטוס ואישה שנייר טואלט הוכנס לפיה לעיני ילדיה

זרים שנעצרו בפשיטה של רשות האוכלוסין הבוקר. יותם רונן
פקחי רשות האוכלוסין וההגירה במבצע אכיפה, ב-2012/יותם רונן

שחקן כדורגל ניגרי הנושא תעודת זהות ישראלי נאזק ורוסס בתרסיס פלפל; אזרח ניגריה הוכה, חושמל ונאזק למושב מטוס; אזרחית חוף השנהב שחבל לופף סביב צווארה וכדור נייר טואלט הוכנס לפיה לעיני ילדיה - אלה רק הם חלק מהמקרים המציגים את התנהלותם האלימה של פקחי רשות האוכלוסין וההגירה מול זרים, או כאלו שנחשדו לזרים. עדויות אלו ועוד רוכזו בדוח "מי מפקח על המפקחים" של "המוקד לפליטים ומהגרים" ו"האגודה לזכויות האזרח" המתפרסם הבוקר (רביעי).

הדוח, שחובר על ידי סיגל רוזן מהמוקד ורותם אילן מהאגודה, מעיד על עלייה במספר מקרי האלימות שאירעו בשנה האחרונה נגד מהגרים ומבקשי מקלט בעת מעצר, חקירה, שהייה במשרדי הרשות או במהלך העברתם לנמל התעופה לצורך גירוש.

לקריאה נוספת:
"זורים פחד": למה נדרשים מבקשי המקלט להגיע לשימוע דווקא בדרום?
לא רק בדרום תל אביב: מבקשי המקלט שמצאו את מקומם בירושלים
"להציל את אימא": הבת תשבות רעב עקב ביטול העסקת המטפלת של אמה

סודנים ממתינים בחדר עצורים במשטרת ההגירה בחולון לאוטובוס שייקח אותם לנתב"ג, יוני 2012. יותם רונן
עצורים סודנים במשטרת חולון ממתינים לאוטובוס לנתב"ג/יותם רונן

על פי הדוח, בשנים 2015-2014 תועדו 16 מקרים של אלימות בהם שמונה מתלוננים נזקקו לטיפול רפואי או אשפוז, שניים דיווחו על אלימות אך סירבו להתלונן וארבעה גורשו במהרה על אף שניתנו הנחיות מפורשות של דיין בית הדין לברר את תלונותיהם. עוד עולה מהדוח כי שלוש חקירות נותרו פתוחות ונמצאות במעקב הארגונים. אף אחת מהחקירות הללו לא הניבה עד כה כתב אישום נגד הפקחים המעורבים.

באגודה ובמוקד מציינים כי הגורם לתופעה ההולכת וגדלה הוא שיטת ה"פרופיילינג" - הערכת מסוכנות לאוכלוסיות מסוימות - שמביאה למעצרים אלימים של אזרחים או שוהים כדין רק משום צבע עורם הכהה או תווי פניהם. לטענתן, מדובר בתופעה שכיחה, והנושא לא נאכף או מטופל על ידי הממונים.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

דנדי אוקוגו, שחקן כדורגל ישראלי-ניגרי, הוא אחת הקורבנות של אותו "פרופיילינג". אוקוגו הותקף בשבוע שעבר בידי פקחי הרשות במהלך ריצת בוקר בסמוך לביתו בתל אביב. "בתחילת הריצה ניגשו אליי שני אנשים וביקשו תעודה מזהה", סיפר. "הסברתי להם שיצאתי לרוץ ואין עליי מסמכים וציינתי שאני ישראלי ומשחק, אבל הם לא הקשיבו ולא הסכימו לבדוק את מספר תעודת הזהות. חזרתי שוב ושוב שאני ישראלי ושחקן אבל הם סירבו להקשיב לי ופקדו עליי לבוא איתם".

"אמרתי להם שאני יכול לגשת איתם לדירה שלי ולהראות להם את התעודה - והם בתגובה ניסו לשים עליי אזיקים", המשיך. "התנגדתי והבהרתי להם שהם לא יכולים לעצור אותי כי אני אזרח ולא עשיתי שום דבר רע, ואז אחד מהם אמר 'אם אתה לא רוצה לזוז אני אגרום לך לזוז', וריסס בפנים שלי גז פלפל. העיניים שלי שרפו, לא ראיתי כלום וכל הגוף שלי רעד. הם שמו עליי את האזיקים והכניסו אותי לניידת. הרגשתי שכל הגוף שלי חם, שמעתי אותם צוחקים עליי. בגלל המעצר הזה הפסדתי אימון. יכולתי לאבד את העבודה שלי. עכשיו אני עדיין סובל מכאבים וזה פוגע ביכולת שלי לעבוד".

אוקגנו פנה למחלקה לחקירות שוטרים, היות וסבר כי מדובר בשוטרים, אך שם הופנה למשטרה להגשת תלונה נגד פקחי הרשות שבהם פגש.

הפקחים ליפפו חבל סביב צווארה של אישה - לעיני ילדיה

מקרה אחר, שמתועד בדוח, מספר על אזרחית חוף השנהב ששהתה במתקן המסורבים בנתב"ג עם שני ילדיה, כשחמישה פקחים ניגשו אליה במטרה להעלותה בכוח על טיסה למדינתה. "הוא אמר לי באנגלית 'היום אני הסיוט שלך' ויצר לולאה מחבל עבה", תיארה ד"ו. "שלושה בחורים ליפפו את החבל סביב גופי ולאחר מכן הרימו אותי מהרצפה". בשל התנגדותה, ד"ו נאזקה, הוכנסו לפיה כדור מנייר טואלט "כדי שלא תצעק" כפי שצוין בדוח פנימי של הרשות, וכל זאת מול עיני ילדיה.

לטענתה, העלו אותה על הטיסה כשהיא קשורה בכל חלקי גופה וילדיה בוכים. הטייס שהבחיו במתרחש סירב להטיס את האישה במצב המתואר והיא הורדה מהמטוס. לאחר מכן פגשה ד"ו נציגים של האגודה לזכויות האזרח וסיפרה כי הפקחים איימו על ילדיה שאם לא יפסיקו לבכות יגורשו ללא אמם.

"בריאותי אינה טובה. נציגי ההגירה הכו אותה בצורה קשה, הם גררו אותי למטוס. בכיתי הרבה"

גם מ"א, אזרח ניגריה, חווה אלימות קשה, נלקח לנתב"ג בניגוד לרצונו שם לטענתו הוכה, חושמל ונאזק למושב במטוס. כשניסה להתנגד, אחד הפקחים חישמל אותו פעם נוספת. צרחות הכאב שלו גרמו לטייס לצאת אל תא הנוסעים ולסרב להטיסו. בירידה מהמטוס הפילו אותו הפקחים על המדרגות כך שנשברה אחת משיניו. "בריאותי אינה טובה. עיני כואבות. אני מקיא דם", סיפר השבוע מ"א. "נציגי ההגירה לקחו אותי פעמיים לשדה התעופה. הם הכו אותי בצורה קשה. חשבתי שאני עומד להתעלף. הם הכו אותי בעורף. הם גררו אותי למטוס. הגוף שלי חלש. הטייס סירב להטיס אותי. בטרם אסכים לשוב למולדתי אני מבקש לקבל טיפול רפואי בעיניים שלי. אני בכיתי הרבה. אחרי שהחזירו אותי מהמטוס הכו אותי בצורה קשה".

הדוח כולל המלצות לצמצום תופעת האלימות על ידי הגדרת סמכויות הפקחים, הרחבה וחידוד נהלי משמעת ומתן תשומת לב מיוחדת להתנהלות מול קטינים ומשפחות. בנוסף, ממליצים הארגונים להקים גוף ביקורת חיצוני, שיהיה אמון על הליכים משמעתיים אם הפקחים יפעלו בניגוד לנהלים, ולוודא שקיימת דרך להגשת תלונה עליהם מבלי שמעמד המתלונן בישראל ייפגע.

מעצר מבקשי מקלט שצעדו מהמתקן הפתוח לבאר שבע. טלי מאייר
"כל פנייה בנושא אלימות נבדקת באופן המקצועי ביותר". מעצר מבקש מקלט מ"חולות", לפני כשנתיים/טלי מאייר

מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר בתגובה לדברים: "המקרים שעליהם מצביעים הארוגנים אינם מוכרים לנו - דבר תמוה בפני עצמו. עם זאת, כל פנייה בנושא מקרה אלימות לכאורה נעשית באופן מסודר, בנוהל המוכר היטב לארגונים השונים והיא נבדקת לגופו של עניין באופן המקצועי ביותר".

לפניות לכתבת דנה ויילר-פולק: danawp@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully