וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נאום השתיקה" של נתניהו: "ישראל תעשה הכול כדי להגן על עצמה"

אמיר תיבון, שליח וואלה! NEWS לעצרת האו"ם

1.10.2015 / 19:00

ראש הממשלה נשא נאום תקיף בעצרת הכללית של האו"ם ותקף את הסכם הגרעין, איראן והיחס של העולם לאיומיה להשמיד את ישראל. לדבריו, הוא מוכן לחדש את המו"מ עם אבו מאזן. נתניהו שתק במשך שניות ארוכות כדי להמחיש את יחס האו"ם: "נעשה מה שצריך, לא מה משנה מה העולם יחליט"

צילום: רויטרס עריכה: שניר דבוש

ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא הערב (חמישי) נאום תקיף בעצרת הכללית של האו"ם בניו יורק ובו יצא נגד הרשות הפלסטינית, איראן והיחס לישראל. במהלך הנאום עצר נתניהו את דבריו לשניות ארוכות כדי לשקף, לטענתו, את השתיקה הרועמת של האו"ם והעולם המערבי לאיומים שאיראן משמיעה נגד ישראל. עם זאת, הוא הוסיף כי הוא מוכן לחזור למשא ומתן עם אבו מאזן ללא תנאים מקדימים.

נתניהו פתח את נאומו עם פרט מתחילת הקריירה הפוליטית שלו. "אני נושא ברכות מירושלים, העיר שבה תקוותיהם וחלומותיהם של העם היהודי לשלום לכל האנושות הדהדו במהלך השנים. לפני 30 שנים, כשגריר ישראל באו"ם, עמדתי על דוכן זה לראשונה. דיברתי אז נגד החלטה שהציגה איראן, לגרש את ישראל מהאו"ם. האו"ם היה ועודנו עוין את ישראל, הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון. סיימתי את אותו הנאום באמרי: 'תשאירו את הקיצוניות מחוץ לדלת'. יותר משלושה עשורים לאחר מכן, כראש ממשלת ישראל, יש לי את הזכות לדבר שוב בדוכן זה. זכות זו תמיד הגיעה עם אחריות מוסרית לומר את האמת", אמר.

לאחר הפתיחה עבר נתניהו לדבר על הסכם הגרעין עם איראן, שנחתם בחודש יולי האחרון. "אחרי שלושה ימים שבהם שמעתי את מנהיגי העולם משבחים את ההסכם עם איראן, אני אומר: גבירותיי ורבותיי, השאירו את ההתלהבות שלכם מחוץ לדלת. ההסכם הזה לא מעודד שלום, אלא מלחמה. רק מאז שהוכרז הסכם הביניים בלוזאן, איראן העבירה יותר נשק לסוריה, שלחה יותר כוחות משמרות המהפכה לסוריה, כדי לסייע למשטר הברוטלי של אחד. איראן שלחה נשק למורדים החות'ים בתימן, איימה לבצע הפיכה בירדן, העבירה נשק נ"ט לחיזבאללה ונשק מתוחכם כדי שתוכל לפגוע ביעילות בישראל, וסייעה לחמאס בעזה. איראן גם הבטיחה לחמש פלסטינים בגדה המערבית, ולשלוח גנרלים לרמת הגולן. ישראל תמשיך להגיב בכוח לכל מתקפה נגדה מסוריה. ישראל תמשיך לפעול על מנת למנוע העברת נשק מתקדם לחיזבאללה דרך סוריה", טען.

לקריאה נוספת:
"הפצצה של אבו מאזן" התבררה כרימון הלם חסר משמעות
לפיד נפגש בניו יורק עם בכיר סעודי לקידום יוזמת השלום האזורית
"אובמה סירב להתחייב שיטיל וטו בהצבעה על מדינה פלסטינית באו"ם"

ראש הממשלה בנימין נתניהו באו"ם. אוקטובר 2015. AP
"הסכם הגרעין לא ימנע מאיראן פצצה גרעינית". נתניהו בנאומו בעצרת הכללית של האו"ם, הערב/AP

לדבריו, טהראן ממשיכה ביתר שאת להוות איום חמור על ישראל בפרט ועל העולם המערבי בכלל. "איראן וחיזבאללה מקימות תאי טרור חדשים כל כמה שבועות. איראן מקימה עשרות תאי טרור כאלה מסביב לעולם. הם מקימים תאים כאלה גם בחצי הכדור הזה. אני חוזר, איראן עשתה את כל זה, כל מה שאמרתי, רק בשישה החודשים האחרונים, כשהיא ניסתה לשכנע את העולם להסיר את הסנקציות.

"רק תארו מה איראן תעשה לאחר שיוסרו הסנקציות – איראן חסרת רסן 'תטרוף' כל מה שבדרכה. איראן מוציאה מיליארדי דולרים על נשק ועל טכנולוגיות לוויין. היא עושה את זה כדי לעודד שלום? מיליארדי דולרים של כספים שהוקפאו ויעוברו לאיראן - האם זה יהפוך את הנמר הפרוע הזה לחתלתול?", הוסיף. "רק הקשיבו לסגן מפקד כוח קודס, שאמר בפברואר: 'המהפכה האיסלאמית אינה מוגבלת בגבולות גיאוגרפיים - סוריה, לבנון, פלסטין, תימן, נכבשו בידי הרפובליקה האיסלאמית של איראן'.

"למי שמאמין שהעסקה בווינה תביא לשינוי במדיניות האיראנית, רק תקשיבו למה שאמר חמינאי חמישה ימים בלבד לאחר שהושג ההסכם: 'המדיניות שלנו כלפי הממשלה השחצנית של ארצות הברית לא תשתנה'. ארצות הברית תמשיך להיות האויבת של איראן. העברת כסף לא רק תעודד דיכוי נרחב יותר בתוך איראן, אלא גם תוקפנות כלפי חוץ".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
בנימין נתניהו נואם בועידת האו"ם, אוקטובר 2015. רויטרס
"הנמר האיראני לא יהפוך לחתלתול". נתניהו בנאומו בעצרת הכללית של האו"ם, הערב/רויטרס
על הסכם הגרעין: "כשמקבלים פרס על התנהגות רעה, היא מחריפה. הלקח החשוב מההיסטוריה הוא שכוונות טובות לא מונעות תוצאות רעות"

לדברי נתניהו, העולם הולך שולל אחרי ההבטחות שמשמיעה טהראן. "לו רק הייתי יכול להתנחם בכך שההסכם ימנע מאיראן להשיג נשק גרעיני. הוא לא. הוא מציב הגבלות על איראן, כי הקהילה הבינלאמית מכירה בכך שאיראן מסוכנת, אך יש מלכוד. אם איראן לא משנה את התנהגותה, ואפילו אם היא הופכת למסוכנת יותר בשנים הבאות, ההגבלות יוסרו באופן אוטומוטי בכל מקרה. משטר איסלאמי קיצוני יהיה במרחק של שבועות בודדים מפצצה גרעינית. זה פשוט לא הגיוני.

"אם איראן רוצה לקבל יחס של מדינה נורמלית, שתתנהג כמו מדינה נורמלית. אבל ההסכם יעניק לה יחס של מדינה נורמלית בכל מקרה. כלל אצבע שלמדתי במהלך חיי: כשמקבלים פרס על התנהגות רעה, היא רק מחריפה.

"הסכנה הגדולה ביותר שהעולם עומד בפניה היא הזיווג שבין האיסלאם הקיצוני ונשק גרעיני. אני חושש כי ההסכם הגרעיני יהיה תעודת הנישואין לאיחוד הזה. אני יודע שאנשים שוחרי טוב מאמינים שההסכם הוא באמת הדרך הטובה ביותר למנוע מאיראן נתיב לפצצה. אולם, הלקח החשוב ביותר מההיסטוריה הוא שהכוונות הטובות ביותר לא בהכרח מונעות תוצאות רעות.

בנימין נתניהו נואם בועידת האו"ם, אוקטובר 2015. רויטרס
"חרף ההסכם, ארה"ב תמשיך להיות האויבת של איראן". נתניהו בנאומו במטה האו"ם, הערב/רויטרס
"70 שנה אחרי השואה, שליטי איראן הבטיחו להשמיד את ישראל - והעולם שותק שתיקה מחרישת אוזניים"

לדברי נתניהו, "מרבית הישראלים מאמינים שההסכם הוא הסכם רע מאוד. מה שיותר גרוע, אנחנו רואים שהעולם חוגג את ההסכם, ממהר לבצע עסקים עם משטר שקורא באופן פומבי להשמדתנו".

ראש הממשלה הדגיש כי איראן מהווה איום קיומי כלפי ישראל. "כמה ימים לאחר חתימת ההסכם, המנהיג העליון עלי חמינאי פרסם את הספר האחרון שלו. זו תכנית מפורטת להשמדת ישראל. בפני מועצת המומחים, חמינאי דיבר על ישראל, ביתם של שישה מיליון יהודים, והתחייב: 'לא תהיה ישראל עוד 25 שנים'.

"70 שנים לאחר רצח שישה מיליון יהודים, שליטי איראן הבטיחו להשמיד את המדינה שלי, לרצוח את העם שלי - והתגובה מהגוף הזה, התגובה כמעט מכל מדינה המיוצגת כאן, הייתה כלום. שתיקה רועמת. שתיקה מחרישת אוזניים".

בשלב זה עצר נתניהו ליותר מ-40 שניות על מנת להמחיש את היחס של האו"ם כלפי הסכם הגרעין עם איראן - שתיקה רועמת לסכנה שהיא משקפת לישראל ולעולם המערבי, לטענתו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו באו"ם. אוקטובר 2015. AP
"מסרב להיות בשקט". נתניהו/AP

הוא הסביר כי "אולי תוכלו להבין כעת מדוע ישראל אינה מצטרפת אליכם בחגיגות. אם שליטי איראן היו רוצים להשמיד את מדינתכם, אולי הייתם פחות נלהבים מההסכם. אם מאיראן היו יורים אלפי טילים לעירכם, אולי הייתם פחות שמחים".

הוא הוסיף כי לא רק ישראל צריכה לחשוש. "אל תחשבו שאיראן היא סכנה רק לישראל. מחוץ לתוקפנות של איראן במזרח התיכון ולטרור שלה ברחבי העולם, היא גם מפתחת טילים בליסטיים שמטרתם היחידה לשאת נשק גרעיני. לאיראן כבר יש טילים שמגיעים לישראל. הטילים הבליסטיים הביניבשתיים נועדו לכם", אמר.

לדבריו, "זה לא קל להתנגד למשהו שהתקבל על ידי המעצמות הגדולות בעולם. תאמינו לי, יהיה הרבה יותר קל להישאר בשקט. אולם לאורך ההיסטוריה, העם היהודי למד את המחיר של להיות בשקט. כראש הממשלה של המדינה היהודית, אני מסרב להיות בשקט".

ראש הממשלה בנימין נתניהו באו"ם. אוקטובר 2015. AP
"הטילים הבליסטיים של איראן מיועדים לכם". נתניהו/AP

"הימים שבהם העם היהודי נותר פסיבי בפני אויבים שקראו להשמדתנו הסתיימו. לא להיות פסיבי משמעו לדבר על הדברים האלה. עשינו כך ונמשיך לעשות זאת. לא להיות פסיבי, משמעו גם להגן על עצמנו, עשינו כך, אנו עושים זאת – ונמשיך.

"ישראל לא תרשה לאיראן להגיע, להזדחל לנשק גרעיני. למנוע מאיראן להגיע לנשק גרעיני היא עדיין המדיניות הרשמית של הקהילה הבינלאומית, אולם אסור לאף אחד לפקפק במוכנותה של ישראל להגן על עצמה.

"בכל דור ודור באו עלינו לכלותינו", הוסיף וציין את הבבלים, הרומאים, האינקוויזיציה, הפוגורמים והשואה. "אך העם היהודי נותר עומד", אמר. "כעת, משטר נוסף קורא להשמיד את ישראל. כדאי למשטר הזה לזכור שאני מייצג את ישראל, מדינה רק בת 70, אך מייצגת עם בן 4,000 שנים. אך האימפריות הלכו, הרייך נעלם. עם ישראל חי.

"במשך מאות דורות, העם היהודי חלם לשוב לירושלים, גם בשעותינו הקשות ביותר – והיו הרבה כאלה. לא ויתרנו על החלום ליישב את ירושלים, בירתנו הנצחית. פליטים יהודים הגיעו מארבע כנפות תבל. היום, כשגל של אנטישמיות שוטף את אירופה, יהודים רבים עולים לישראל ומשתתפים בבניית הבית היהודי.

"הנה המסר שלי לשליטי איראן: תכניתכם להשמיד את ישראל תיכשל. ישראל לא תרשה לשום כוח בעולם לאיים על עתידה.

"הנה המסר שלי לכל המדינות כאן: כל החלטה שתקבלו כאן, כל החלטה שתקבלו בבירותיכם, ישראל תעשה כל מה שהיא צריכה, על מנת להגן על המדינה ועל העם".

בנימין נתניהו נואם בועידת האו"ם, אוקטובר 2015. רויטרס
"ישראל פועלת עם שותפותיה הערביות". עצרת האו"ם בזמן נאום נתניהו, הערב/רויטרס

נתניהו פנה למנהיגי העולם בדרישה לאכוף את ההסכם עם איראן. "תוודאו שהפקחים אכן מפקחים, שהסנקציות שניתן להשיב אותן אכן מושבות, ושהעיצומים לא נעלמים מתחת לשטיח הפרסי. אני מבטיח, ישראל תסתכל מקרוב. מה שהקהילה הבינלאומית צריכה לעשות הוא ברור: לוודא שאיראן ממלאת את כל התחייבויות בנוגע לנשק גרעיני. שנית, תבחנו את התוקפנות האיראנית באזור. שלישית, להשתמש בסנקציות ובכל הכלים העומדים לרשותכם כדי לפורר את רשת הטרור הגלובלית של איראן", אמר.

"ישראל פועלת באופן קרוב עם שותפותינו הערביות כדי להתמודד עם איומי הביטחון מאיראן ומדאעש. אנחנו גם פועלים עם מדינות אחרות במזרח התיכון, כמו גם מדינות באפריקה, באסיה ומעבר לכך. רבים באזור יודעים כי איראן ודאעש הם אובינו המשותפים. כשהאויבים נלחמים זה בזה, אל תחזקו אחד מהם – תחלישו את השניים", הוסיף.

"ארה"ב הייתה ועודנה השותפה החשובה ביותר שלנו"

לדברי נתניהו, חרף חילוקי הדעות עם וושינגטון, ארצות הברית עודנה הידידה הקרובה ביותר של ישראל. "בעוד אנו עובדים יחד עם שותפותינו הערביות בשיתוף פעולה ביטחוני, אני מקווה שנבנה רשתות של שיתוף פעולה אזורי. אבל בישראל אנחנו לא שוכחים שהפרטנר החשוב ביותר שיש לישראל היה ויהיה ארצות הברית. הברית בין ישראל לארצות הברית אינה ניתנת לערעור. אובמה ואני מסכימים על כך שצריך להרחיק את הנשק מאיראן.

"ישראל מעריכה את רצונו של אובמה לסייע לישראל בשיפור הביטחון ולהתמודד עם האתגרים העצומים העומדים בפנינו. ישראל מעריכה את זה שרגש זה נפוץ בקרב העם האמריקני ונציגיו בקונגרס.

"חילוקי הדעות שלנו בנוגע להסכם הגרעין הם חילוקי דעות בתוך המשפחה, אבל אין לנו שום חילוקי דעות על הצורך לעבוד יחד כדי להבטיח את עתידנו המשותף", אמר.

בנימין נתניהו נואם בועידת האו"ם, אוקטובר 2015. רויטרס
"שואפים לשלום עם הפלסטינים". נאום נתניהו בעצרת הכללית של האו"ם, הערב/רויטרס

בשלב זה נתניהו הדגיש את היתרונות שישראל טומנת בחובה. "ישראל מובילה במדע, בסייבר, בתוכנה, במים, תרופות, ביוטכנולוגיה ותחומים רבים כל כך שעוברים מהפכות בזכות החדשנות הישראלת. ישראל היא אומת החדשנות.

"הידע הישראלי הוא בכל מקום, במחשבים שלכם, בטלפונים, בחוות שלכם, כשאתם מנווטים עם GPS, בכימיה, בכלכלה, בארון התרופות שלכם. זה אפילו בצלחת שלכם, כשאתם אוכלים עגבניית שרי טעימה, שפותחה גם היא בישראל, אם לא ידעתם. אנחנו גאים בהתקדמות האדירה שעשינו בזמן כה קצר. אנחנו גאים שמדינה כה קטנה עושה תרומה כה עצומה לעולם. אך החלום של עמנו הנצחי של נביאי התנ"ך, החלום יוגשם רק כשיהיה שלום.

"בעוד המזרח התיכון נופל לכאוס, הסכמי השלום של ישראל עם ירדן ועם מצרים הם שני אבני פינה של יציבות. אנחנו שואפים לשלום עם הפלסטינים".

בנימין נתניהו נואם בועידת האו"ם, אוקטובר 2015. AP
"מוכן לשוב לשולחן המשא ומתן עם אבו מאזן". נתניהו/AP

נתניהו הוסיף כי ישראל לא ויתרה על חלום השלום, דווקא בשל למודת מלחמות. "ישראלים יודעים את מחיר המלחמה. אני יודע את מחיר המלחמה. כמעט נהרגתי בקרב, איבדתי חברים רבים, איבדתי את אחי יוני. מי שיודע את מחיר המלחמה יכול להעריך בצורה הטובה ביותר מה ברכת השלום תביא לנו, לילדינו, לנכדינו.

"אני מוכן לשוב באופן מידי לשולחן המשא ומתן עם הפלסטינים ללא כל דרישות מקדימות. למרבה הצער, אבו מאזן אמר אתמול שהוא לא מוכן לעשות זאת. אני מקווה שהוא משנה את דעתו. אני מחויב לחזון של שתי מדינות, עם מדינה פלסטינית מפורזת המכירה במדינה היהודית.

"תהליך השלום החל לפני שני עשורים, אולם למרות המאמצים של שישה ראשי ממשלה ישראלים, הפלסטינים סירבו שוב ושוב לסיים את הסכסוך ולהגיע לשלום עם ישראל. שמעתם את הדחיינות הזאת שוב אתמול בנאומו של אבו מאזן", האשים.

לדבריו, "איך ישראל תגיע לשלום עם פרטנר שלא מוכן אפילו לשבת לשולחן המשא ומתן? אסור לפלסטינים להתרחק מהשלום. אבו מאזן, זה קשה, אבל אנחנו חייבים את זה לעמינו, לנסות, להמשיך לנסות, כי יחד, אם באמת נישא וניתן במקום לדון על המשא ומתן, נשב יחד וננסה לפתור את הסכסוך. אם אכן נעשה זאת עבור העמים שלנו, נוכל להגיע לדברים מדהימים יחד".

ראש הממשלה בנימין נתניהו באו"ם במסכי הטלוויזיה. אוקטובר 2015. ראובן קסטרו
צופה בנאום נתניהו בחנות ברמת גן/ראובן קסטרו

בשלב זה נתניהו תקף את האו"ם בטענה כי הוא פועל בצביעות. "אני לא מופתע (מההחלטות של האו"ם). 30 שנים לאחר שעמדתי כאן לראשונה, אני שואל שוב: מתי האו"ם ישאיר את הקיצוניות האנטי-ישראלית שלו מחוץ לדלת? מתי הוא יפסיק לראות אותה כאיום לשלום, ויעזור לה להגיע לשלום? אותה השאלה למנהיגים הפלסטינים: מתי תתחילו לשתף פעולה עם ישראל במקום להסית? אבו מאזן, הפסק להפיץ שקרים על כוונותיה של ישראל בהר הבית. ישראל מחויבת לסטטוס קוו. אבו מאזן חייב לדבר נגד הפעולות של קיצוניים שמבריחים חומרי נפץ לאל אקצא ומאיימים על המתפללים היהודים והמוסלמים ועל האתר הקדוש הזה", אמר.

לדבריו, "ישראל תמיד תכבד את המקומות הקדושים לכולם. ישראל היא מגדלור של סובלנות. ישראל מבטיחה את ביטחונם של המקומות הקדושים. בניגוד למי ששלט בירושלים בעבר - ישראל מכבדת את חופש הפולחן לכולם.

"זה לעולם לא ישתנה כי ישראל תמיד תישאר נאמנה לערכיה. הם מוצגים יום ביומו, בדיונים הלהוטים בפרלמנט הישראלי, כשנשיאת בית המשפט העליון יושבת בכיסאה, כשהקהילה הנוצרית ממשיכה לשגשג, כשהחיילים והרופאים מצה"ל מטפלים בפצועים מסוריה ובנפגעי אסונות מהאיטי עד נפאל. אלה פניה האמיתיים של ישראל.

"ישראל עומדת בגשר, מגינה על החופש. ישראל היא קו החזית של הציוויליזציות בקרב נגד הברבריות. הנה רעיון לאו"ם: במקום להמשיך לגנות את ישראל, עמדו לצד ישראל, כשאנחנו בולמים את הקיצוניות, וכשאנחנו מונעים מהקיצוניות הזו להגיע אליכם. עמדו עם ישראל, כי ישראל לא רק מגינה על עצמה יותר מתמיד - ישראל מגינה עליכם".

ראש הממשלה בנימין נתניהו באו"ם במסכי הטלוויזיה. אוקטובר 2015. ראובן קסטרו
ראש הממשלה בנימין נתניהו באו"ם במסכי הטלוויזיה. אוקטובר 2015/ראובן קסטרו

אמש תקף נתניהו את יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, שנשא דברים בעצרת וטען כי ישראל מפרה את הסכמיה עם הפלסטינים. נתניהו אמר כי נאומו "שקרי ומעודד הסתה ופורענות במזרח התיכון. בניגוד לפלסטינים, ישראל שומרת באדיקות על הסטטוס קוו בהר הבית ומחויבת להמשיך ולשמור עליו על פי הסיכומים שלנו עם הירדנים והווקף".

לדבריו, "אנו מצפים וקוראים לרשות ולעומד בראשה לנהוג באחריות ולהיענות להצעתו של ראש ממשלת ישראל ולהתייצב למשא ומתן ישיר עם ישראל, ללא תנאים מוקדמים. העובדה שהוא פעם אחר פעם לא נענה, זו ההוכחה הטובה ביותר לכך שאין פניו להסדר שלום".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בדרכו לעצרת האו"ם בניו יורק, 29 בספטמבר 2015. טוויטר, צילום מסך
נתניהו בדרכו לניו יורק, שלשום/צילום מסך, טוויטר

במהלך פגישתו אמש עם שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, אמר ראש הממשלה כי המהלך של האיחוד לסימון מוצרים מההתנחלויות מזכיר את "ימיה האפלים של אירופה". השניים נועדו אתמול בניו יורק, שעות ספורות לפני נאומו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. מוגריני אמרה לפני כשבועיים שהעבודה על סימון המוצרים קרובה לסיום ותובא לאישור בקרוב.

הפגישה ביניהם ארכה כשעה והוקדשה כמעט במלואה לסוגיה הפלסטינית. נתניהו אמר למוגריני כי ישראל מעוניינת בחידוש המשא ומתן עם הפלסטינים ושהוא עצמו מוכן להיפגש עם אבו מאזן ללא תנאים מוקדמים. הוא הוסיף כי מהלכים כמו סימון המוצרים מההתנחלויות פוגעים בתמיכה בשלום בקרב דעת הקהל הישראלית.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נתניהו עובר על נאומו לפני העצרת, הערב/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully