וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על רקע ההסלמה בירושלים ובעזה, קרי מנסה למנוע עימות כולל

19.9.2015 / 12:00

שר החוץ האמריקני מודאג מהתפטרות אפשרית של אבו מאזן. אך בהיעדר תכנית עבודה ולנוכח סרבנות יו"ר הרשות, לא בטוח שיצליח במשימתו למנוע משבר בין ישראל לפלסטינים. בפגישה אמש עם הרצוג הוא שמע את הצעתו לתכנית אזורית עם מדינות ערב

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

(אבו מאזן: "מצדיע לכל טיפת דם שנשפכת למען ירושלים")

הפגישה בין שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי ליו"ר האופוזיציה, חבר הכנסת יצחק הרצוג, התקיימה אמש (שישי) שעות ספורות לפני ירי הרקטות מרצועת עזה. השניים נפגשו בשעות אחר הצהריים בלונדון, שם שוהה קרי לרגל דיונים על המצב בסוריה, ואילו הרקטות נורו בסמוך לשעה תשע בערב. הנושא המרכזי שעלה בשיחה שקיימו השניים, היה החשש מהסלמה ביטחונית נרחבת - חשש שקיבל חיזוק דווקא בשעות שלאחר הפגישה.

קרי ביקש להיפגש עם הרצוג כחלק מסבב שיחות שהוא עורך עם מנהיגים ופוליטיקאים מרחבי המזרח התיכון, בניסיון למנוע משבר של ממש בזירה הישראלית-פלסטינית. הוא צפוי להיפגש במסגרת הסבב הזה גם עם ראש הממשלה בנימין נתניהו - שידע מראש על הפגישה עם הרצוג - ועם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. מטרתו היא להגיע לפגישות עם השניים הללו כאשר יש בידיו רעיונות קונקרטיים כיצד לחדש את התהליך המדיני ולמנוע הסלמה. בפגישות שהוא עורך כעת, כולל זו שהתקיימה עם הרצוג, הוא בעיקר מקשיב לניתוחים ורעיונות.

התסריט שמדאיג את ארצות הברית היא הודעה של אבו מאזן בעוד כעשרה ימים, במהלך נאומו באו"ם, על צעד דרמטי כגון התפטרות, פירוק הרשות הפלסטינית והחזרת האחריות על שני מיליון פלסטינים בשטחים לידיה של ישראל. צעד כזה, אם יקרה, יעלה את גובה הלהבות שמשתוללות בימים האחרונים בירושלים - והחל מאתמול גם בעזה - וצפוי להציב את ישראל בעמדה מסוכנת מבחינה בינלאומית.

לקריאה נוספת:
חשש במערכת הביטחון: המהומות בירושלים יבעירו את הגדה
אבו מאזן: אטיל פצצה בנאומי בעצרת האו"ם בספטמבר
הבית הלבן: נתניהו ואובמה ייפגשו בוושינגטון ב-9 בנובמבר

ג'ון קרי מגיע לסבב שיחות בלונדון על המשבר בסוריה, ספטמבר 2015. רויטרס
מחפש רעיונות קונקרטיים. ג'ון קרי נוחת בלונדון, אתמול/רויטרס

קרי אינו היחיד שעוקב בדאגה אחרי ההתרחשויות. מי שמודאג לא פחות ממנו הוא נתניהו. אין זה מקרי שבשבועות האחרונים, אחרי קיץ שלם שבמהלכו דיבר רק על איראן, נתניהו החל פתאום לדבר על רצונו העז בחידוש המשא ומתן עם הפלסטינים. הוא אירח בלשכתו למשך שעה וחצי פעילות מארגון "נשים עושות שלום", דיבר עם חברי פרלמנט בריטים על כמה חשוב לו למנוע את הפיכת ישראל למדינה דו-לאומית, והתחייב בפני מנהיגי אירופה שפגש לאחרונה, כולל ראשי הממשלה של בריטניה ואיטליה, כי בכוונתו לקיים משא ומתן רציני - אם אבו מאזן יסכים לכך.

אלא שאבו מאזן מסרב להתרצות. מנקודת מבטו, בסבב המשא ומתן האחרון, שהתקיים ב-2014-2013, האמריקנים נתנו עדיפות בוטה לעמדותיה של ישראל, ואיפשרו לה להמשיך לבנות בהתנחלויות תוך כדי השיחות, מה שגרם לו נזק פוליטי וציבורי ברחוב הפלסטיני. תוך כדי השיחות, נתניהו סירב בתוקף "לשים מפה" על השולחן, או לדבר בצורה קונקרטית על גבולות המדינה הפלסטינית. אם רוצים לחדש שוב את המשא ומתן, אומר כעת אבו מאזן, הדברים צריכים להיות ברורים וידועים מראש, בלי משחקים ובלי משיכת זמן. הבסיס לשיחות צריך להיות "גבולות 1967 עם חילופי שטחים", וישראל צריכה להודיע על אילו התנחלויות היא מוכנה לוותר, ואילו "גושי התיישבות" היא מתכוונת להשאיר אצלה.

יו''ר הרשות הפלסטינית אבו-מאזן במוקטעה. אוגוסט 2015. ראובן קסטרו
מסרב להתרצות. אבו מאזן, החודש/ראובן קסטרו

נתניהו, מצדו, מציג בשיחותיו עם מנהיגים מהעולם תמונה הפוכה. ישראל, הוא אומר להם, גילתה הרבה יותר גמישות מהפלסטינים בסבב השיחות האחרון של קרי. לדבריו, ישראל הייתה מוכנה לקבל את "מסמך המסגרת" האמריקני, למרות שהמסמך הזה כלל התייחסות מפורשת לגבולות 1967 והתייחסות מעורפלת לפשרה בירושלים. נתניהו היה מוכן גם לדון בחזרה מוגבלת של פליטים לשטח ישראל. אולם ב-16 במרץ 2014, אובמה הציג את המסמך לאבו מאזן בבית הלבן, וביקש מהמנהיג הפלסטיני להחזיר לו תשובה בתוך כמה ימים. מאז ועד היום, הנשיא עדיין מחכה לטלפון מרמאללה.

אל תוך משחק ההאשמות הזה מנסה כעת להשתחל קרי, שלמרות הכישלון שלו בסבב השיחות הקודם, עדיין מעוניין לקדם הסכם. הרצוג סיפר לאחר הפגישה בין השניים כי "הנושא הזה בוער בו", והוסיף כי המוטיבציה העיקרית של שר החוץ האמריקני "הייתה ונשארה אחת - לעזור לישראל למנוע מלחמה ובידוד בינלאומי".

קרי נתפס במעגל הקרוב של נתניהו כאחד החברים היחידים של ישראל בממשל אובמה. או כפי שהגדיר זאת אדם המקורב לראש הממשלה: "אחד היחידים שיש לו חיבור רגשי באמת לישראל" בקרב הקבוצה שמקיפה את הנשיא.

יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, רמאללה, 18 אוגוסט 2015. AP
אבו מאזן והרצוג בפגישתם ברמאללה, בחודש שעבר/AP

הבעיה של קרי היא שלמרות הרצון הטוב, אין לו כרגע תכנית עבודה. הרצוג הציע לו בפגישתם להתמקד בדברים החיוביים שאמר נתניהו בחודשים האחרונים על שיתוף פעולה בין ישראל למדינות ערב, על רקע חששן המשותף מאיראן. ההסכם עם איראן יכול לשמש בסיס ליצירת מערך הגנה אזורי משותף, שלראשונה יכלול גם את ישראל. לנתניהו, הסביר יו"ר האופוזיציה שלו, יהיה קל יותר ללכת למהלך עם הפלסטינים, אם המהלך הזה יהיה חלק ממשהו רחב יותר מול העולם הערבי, כאשר הכותרת הכללית של המהלך היא לא רק מדינית, אלא גם ביטחונית - נגד האיומים המשותפים שאיראן מציבה למדינות האזור.

הרצוג אמר לקרי שאחת הסכנות שאפשר לראות בהתפרצות האלימה שיש כעת בהר הבית, היא שמדינות ערב מטילות את האשמה על ישראל. "הם משחקים פה משחק כפול", טען הרצוג, שבוודאי נשמע לקרי לרגעים כאילו הוא בכלל שר החוץ של נתניהו, ולא יו"ר האופוזיציה. "אי אפשר להפיל עלינו את מה שקרה בהר הבית. יש פה הסתה של גורמים איסלאמיסטים קיצוניים, והאחריות של המדינות הערביות היא להרגיע ולא לחמם את הגזרה. גם זה אחד הדברים שצריך לדבר איתם עליהם - איך מנטרלים את המתיחות הזו בהר הבית ובירושלים".

יש לקרי עוד עשרה ימים עד שנתניהו ואבו מאזן מגיעים לעצרת האו"ם בניו יורק. במהלך עשרת הימים הללו הוא ינסה למנוע מהמצב המסוכן להפוך למסוכן עוד יותר. קרי מדבר בנושאים הללו עם כל שרי החוץ באזור. כמו בעבר, הוא חמוש במוטיבציה אדירה - אבל כפי שכבר ראינו, לא בטוח שזה יספיק לו כדי למנוע את המלחמה הבאה.

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully