וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרצוג לוואלה! NEWS: "נתניהו במגעים עם חמאס במקום עם אבו מאזן"

19.8.2015 / 14:00

יו"ר האופוזיציה הדף בריאיון לוואלה! NEWS את הביקורת על פגישתו עם יו"ר הרשות הפלסטינית: "מעדיף לדבר עם מי שבולם את חמאס מאשר לתת לו פרס". על הסערה סביב היעדר דגל ישראל בפגישתם: "מניפולציות של הימין"

עריכה: ניר חן

יו"ר האופוזיציה, חבר הכנסת יצחק הרצוג (המחנה הציוני), הדף היום (רביעי) את הביקורת עליו לאחר פגישתו עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן וטען כי ממשלתו של בנימין נתניהו מנהלת מגעים עם חמאס. "אני מעדיף לדבר עם מי שמונע ובולם את חמאס ביהודה ושומרון וחושב שכדי להגיע להסדר אזורי צריך להוביל אותו יחד עם אבו מאזן, ולא לתת פרס לחמאס", אמר בריאיון לאולפן וואלה! NEWS.

לדבריו, יו"ר הרשות הוא דמות מפתח. "אין לי בעיה להגיע לרגיעה בעזה, אבל היא צריכה להיות בתיאום עם אבו מאזן תוך כדי משא ומתן שיאפשר את כניסתו גם לרצועת עזה. בסופו של דבר זה לא מבחן אמיתי אם מישהו ציוני או לא. אם מישהו ציוני הוא קודם כל צריך לדאוג שהמדינה תישאר יהודית ודמוקרטית עם גבולות בטוחים", אמר.

על קולות הביקורת שהושמעו לאחר שנראה כי דגל ישראל לא הוצב מאחוריו בפגישה, כמקובל במפגש דיפלומטי רשמי, אמר הרצוג כי אלו "מניפולציות של הימין לעשות סערה בכוס תה". לדבריו, "כל כך הרבה פעמים אנשים נפגשים שם (במוקטעה ברמאללה) באותו חדר ואין דגל של אף אחד. מוצב שם דגל שלו על יד הדגל, ולעתים הם שמים, כשזה אירוע רשמי-פורמלי על פי הפרוטוקול, ולעתים הם לא שמים. אני ראיתי את הציוץ של מירי רגב אתמול בלילה: 'בוז'י, קח ממני דגל'. עניתי לה, 'לפחות תדעי שהממשלה שלך מדברת עם החמאס'".

יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג, אולפן וואלה, 19 באוגוסט 2015. ראובן קסטרו
"אמרתי לרגב: 'שתדעי שהממשלה שלך מדברת עם חמאס'". יצחק הרצוג, היום/ראובן קסטרו
"להערכת אבו מאזן, אם המצב יימשך כפי שהוא, אנחנו עלולים לגלוש לאינתיפאדה שלישית. חד וחלק. אין אופק מדיני, המצב בוער ויש אירועי טרור"

הרצוג הסביר מדוע נפגש עם אבו מאזן על רקע האירועים הביטחוניים האחרונים ביהודה ושומרון ובירושלים והזהיר מפני המשך הקיפאון המדיני. "נפגשתי עם היו"ר מכיוון שהמצב בשטח מתחמם ועלול לצאת משליטה. הוא ביקש לראות אותי, אני שמחתי על ההזדמנות לבוא, לדבר איתו. אני הייתי המנהיג הישראלי הבכיר הראשון שנועד איתו בארבע עיניים יותר משעה ורבע. אני חושב שזה חשוב. אנחנו לוקחים אותו כמובן מאליו, כאילו הוא יושב שם ברמאללה ויהיה שקט מהצד שלו. זה לא הולך ככה. אם לא תהיה תזוזה ואם לא יהיה שינוי, המצב מאוד מאוד נפיץ".

לדבריו, "השיחה עסקה בהרבה מאוד נושאים. הרי אחד הדברים זה אם אבו מאזן מתכוון לפרוש. אם הוא יפרוש לאלתר יכול להיות מצב של כאוס מוחלט. בשיחה דיברנו על כמה נושאים. הדבר הראשון שאני חייב לומר אותו, כמובן שגם אמרתי לו שאני מבקש את אישורו לומר את הדברים, זאת הערכתו של אבו מאזן כי אם המצב יימשך כפי שהוא, אנחנו עלולים לגלוש לאינתיפאדה שלישית. חד וחלק. הוא לא אמר את זה כדי לאיים עליי, הוא תיאר תמונת מצב. המערכת משותקת מכל הכיוונים – אין דיאלוג עם ישראל, אין דיאלוג עם האזור, אין אופק מדיני, המצב בוער, יש רצף אירועי טרור, האסון בדומא ששפך המון שמן למדורה. הוא אמר: 'חבר'ה, אני מחויב לחלוטין לשיתוף הפעולה הביטחוני, אבל זה עלול לצאת משליטה'".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

"בענייני טרור אני קיצוני יותר מנתניהו"

הרצוג הדגיש כי לא רק ראש הממשלה אשם במצב הנוכחי. "שני המנהיגים טועים בכך שהם לא עושים שום דבר. אני אמרתי קודם כל לאבו מאזן: 'שמע, בענייני טרור אני יותר קיצוני מנתניהו'. אין פשרות, חד וחלק. דרכו של רבין הייתה מלחמה בטרור, אבל דרכו של רבין גם הייתה ליזום מהלכים מדיניים. המהלכים גם יכולים לכלול הרבה מאוד צעדים בוני אמון. בהתחשב בהזדמנות אזורית נדירה, שקיימת עכשיו, של מדינות שמבינות שיש איום עצום עליהן מבחוץ, ורצון להגיע להסדרה בעזה - אנחנו צריכים לשלב את זה עם הפלסטינים בראשות אבו מאזן", ציין.

"אני חושב שקודם כל זה אפשרי לנצל את ההזדמנות", הוסיף יו"ר האופוזיציה. "אמרתי גם לאבו מאזן: 'אל תעמוד מהצד, תסתער לתוך המהלך המדיני הגדול, האזורי, שאפשרי'. אבל אני גם תובע מנתניהו ללכת למהלך אזורי מצד אחד, ומנגד גם למשא ומתן עם אבו מאזן ולצעדים בוני אמון. וגם לאבו מאזן אני אומר בדיוק את אותו הדבר. אל תחמיצו הזדמנות, תנו תקווה לעמים, ואם לא, העמים יחליפו אתכם".

בנימין נתניהו ואבו מאזן בבית הלבן, ערב לפני השקת השיחות הישירות. רויטרס
"תנו תקווה לשני העמים או שהם יחליפו אתכם". נתניהו ואבו מאזן/רויטרס

הרצוג התייחס לנושאים נוספים שנמצאים על סדר היום הציבורי, בהם הסערה סביב האפשרות כי העציר המנהלי מוחמד עלאן, ששובת רעב זה יותר מחודשיים, יפסיק את הטיפול הרפואי וישראל תבקש להזינו בכפייה. "הוא מחבל שקשור לג'יהאד האיסלאמי ואנחנו צריכים להבין זאת", התייצב הרצוג לצד עמדת הממשלה. "אני חושב שעל המערכת לעשות הכול כדי לשמור אותו בחיים ואני סומך שהיא תדע כיצד לפעול". עם זאת, הוא אמר כי "כל הערה יכולה לגרום נזק ולכן יש לנהוג באיפוק. אני הצבעתי נגד החוק (הזנה בכפייה) מכיוון שחשבתי שהחוק הזה רק יגרום ליותר פרובוקציה, והוא שצפיתי קרה. בלי החוק ייתכן שהיינו מתמודדים עם הסוגיה הזאת אחרת, אבל עכשיו, בגלל שיש את החוק, אז כולם מסתכלים בציפייה ובדריכות ורוצים לראות אם מפעילים את זה או לא, כאשר כל מטרת ההתרסה של עלאן באה בעקבות החוק. אני מציע בשעות האלה לתת לגורמים הרלוונטיים לפעול בשקט כיוון שיש פה משחק עצבים ואני סומך על המערכת הרפואית שתדע כיצד להתמודד עם זה".

גם בנושא הסכם הגרעין בין איראן והמעצמות נשמע הרצוג ניצב לצד נתניהו. "אני חושב שהסכם עם איראן הוא בעייתי מאוד, ולא הסתרתי את עמדתי שיש פה שני מרכיבים בעייתיים מאוד: הוא מביא את איראן להיות מדינת סף גרעינית בהכרה ובהסכמה של כל העולם עוד 15 שנה, כלומר את הלגיטימציה להיות מדינת סף גרעינית, והדבר השני – הוא משחרר אריה רעב וטורפני שכל מה שהוא רוצה זה לשנות את מערך היציבות האזורי ומשנה לחלוטין את הכוחות באזור. צריך לפתור את הבעיות עם הנשיא אובמה בחדר הסגלגל בבית הלבן", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully