וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי "מחאת הסרדינים": הצעת חוק לצמצום מספר התלמידים בכיתה

ארגוני ההורים ניסחו יחד עם ח"כים מהליכוד את ההצעה, שתגביל את מספר התלמידים בכיתה ל-32. הדבר מגיע לאחר שנים של מאבק בצפיפות בכיתות בבתי הספר היסודיים. "יוזמה ראשונה מסוגה לקדם הצעת חוק שתפתור אחת ולתמיד את הבעיה הזאת"

מורה בכיתה. ShutterStock
"אם צריך להילחם גם בכלים פרלמנטריים אנחנו נעשה זאת"/ShutterStock

ארגוני ההורים וחברת הכנסת גילה גמליאל (הליכוד) ניסחו הצעת חוק שתוגש בחודש הבא, ונוגעת לצמצום מספר התלמידים בכיתה ל-32 בלבד. זאת, במטרה לייתר את חוזר המנכ"ל עליו נשענים היום במשרד החינוך, שמגדיר כי כיתה תקנית בבית ספר יסודי יכולה להכיל 40 תלמידים.

הצעת החוק החדשה מבקשת להוסיף תיקון לחוק לימוד חובה, לפיו "מספר התלמידים בכיתת בית ספר יסודי לא יעלה על 32, בסעיף זה 'בית ספר יסודי' - בית ספר רשמי שבו קיימות כיתות א' עד ו' או עד ח', כולן או מקצתן". על ההצעה חתומים חברי הכנסת גילה גמליאל, יואב קיש, מיקי מכלוף זוהר, נורית קורן, דוד אמסלם, נאוה בוקר, דוד ביטן ואורן חזן, כולם מהליכוד. עבור רובם מדובר בהצעת חוק ראשונה שהם מגישים כחברי כנסת. עקרון צמצום מספר התלמידים בכיתה ל-32 נקבע כהחלטת ממשלה כבר בשנת 2008 שלא יושמה עד כה מסיבות שונות. מאז, היו ניסיונות בודדים של ח"כים להעביר הצעת חוק בנושא ללא הצלחה.

עוד בוואלה חדשות:
"מתיחת הפנים" של תכנית הצהרונים המסובסדים של משרד החינוך
סערת החופשות: משרד החינוך במסר מרגיע להורים
גננות לא ממהרות ללמד על השואה: "למה להכניס אותם לטראומה?"

ממחאת הסרדינים. אורטל שניצר, מערכת וואלה! NEWS
אחת מהפגנות "מחאת הסרדינים", יוני 2014/מערכת וואלה! NEWS, אורטל שניצר

אך הפעם, פורום ועדי ההורים היישוביים, המונה כ-80 ועדי הורים ברחבי הארץ, חבר לנבחרי ציבור בדרישה לממש את ההבטחות שניתנו להם טרם הבחירות ולקבע את ההבטחה בחוק. בפורום מבהירים כי היוזמה נולדה בשיתוף פעולה בינם לבין גמליאל לפני כמה חודשים, והם חיכו להקמת הממשלה כדי להניח אותה על שולחן המליאה. "אותנו לא מעניין שום דבר מלבד לקדם את מערכת החינוך של ילדנו, ואם צריך להילחם גם בכלים פרלמנטריים אנחנו נעשה זאת", אמר פז כהן, יו"ר וועד ההורים היישובי בירושלים, וממקימי הפורום. "עד עכשיו קידמנו דיונים ציבוריים ולפני הבחירות כאשר נפגשנו עם כל ראשי המפלגות והצגנו את הבעיות, קיבלנו הבטחות ויש דברים שיצאו לפועל. אבל עכשיו, מדובר ביוזמה ראשונה מסוגה - לקדם הצעת חוק שתפתור אחת ולתמיד את הבעיה הזאת".

ההורים מסבירים כי אחת הסיבות לפנייה לגורמים הפרלמנטריים היא היעדר טיפול מצד משרד החינוך בבעיית הצפיפות לקראת שנת הלימודים הבאה. זאת, למרות שהוצגו בפני המשרד פתרונות אפקטיביים שונים, פרי עבודתה של הוועדה המקצועית "לבחינת יחס מורה-תלמיד" שהוקמה על ידי שר החינוך האחרון שי פירון. הוועדה הוקמה בעקבות מחאת הסרדינים, מאבק ציבורי מתוקשר בקיץ האחרון של הורים ברחבי הארץ נגד הצפיפות הכיתות. הוועדה, אשר בין חבריה היו נציגי ארגוני מורים, הורים, משרד החינוך, השלטון הקומי והמועצות האזוריות בניהולה של מנהלת מחוז צפון במשרד החינוך, ד"ר אורנה שמחון, התכנסה לשלושה חודשי עבודה אינטנסיביים, ובינואר האחרון הגישה דוח מפורט עם שש מסקנות עיקריות למנכ"לית משרד החינוך, מיכל כהן. אלא שמאז ינואר ועד היום משרד החינוך מסרב לפרסם את מסקנות הוועדה או לאמץ מסקנותיה, למרות בקשות חברי הוועדה, ובראשם נציג וועדי ההורים בוועדה, יצחק מנחם, יו"ר וועד ההורים בעיר גדרה.

עוד באותו נושא

הרפורמה בדרך? "המלצנו לצמצם הכיתות ל-32 תלמידים"

לכתבה המלאה
שר החינוך, הרב שי פירון, ומנכ"לית משרד החינוך, מיכל כהן. קרדיט: דוברות משרד החינוך. צלם: ששון תירם,
"שר הולך וזה שבא אחריו רוצה לבטל את כל מה שעשה הקודם, והאזרחים סופגים את זה". שי פירון ומנכ"לית משרד החינוך, מיכל כהן/קרדיט: דוברות משרד החינוך. צלם: ששון תירם

"ההמלצות היו כרוכות בחוברת עבה והיא הועברה בין חברי הוועדה. שאלנו מתי אנחנו מקבלים העתק וד"ר שמחון אמרה לנו שבתוך שבוע עד עשרה ימים נקבל את הדוח המלא והוא יעלה לאתר משרד החינוך", אמר יצחק מנחם בשיחה עם וואלה. "אבל הם מעכבים את הפרסום עוד ועוד. אני מייצג יותר ממיליון וחצי ילדים בישראל, זאת וועדה ציבורית, ומנהל תקין אומר שצריך לפרסם המלצות של וועדה כזאת בציבור". לדבריו, שתי המלצות עיקריות שהתקבלו כקונצנזוס הן צמצום מספר התלמידים ושילוב סטודנטים לחינוך במהלך תקופת הסטאז' בכיתות בתי ספר יסודיים. כך, הסטודנטים יהוו מורים שניים בכיתה ויטופל הנושא בצמצום יחס מורה-תלמיד.

יוזמת שילוב הסטודנטים החלה לפעול כפיילוט בכמה בתי ספר בשנת הלימודים הנוכחית. אם יעבור החוק, היא תוכנס בפועל כהנחיה של המשרד. "הכול תוקצב ויש לנו את כל המספרים בדוח, אבל לא מפרסמים. במהלך הזה מייצרים יחס מורה-תלמיד הרבה יותר טוב, מחזקים את המעמד המורה – זאת מהפכה, והדבר הזה לא עולה הרבה כסף. מדובר בעלות שוטפת של 950 מיליון שקל, כאשר מתוכם אנחנו יכולים לוותר על שעות הרוחב שניתנו לכיתות א'-ב' ועלותם 450 מיליון", אמר מנחם. "לדעתי לא מרימים את הכפפה הזאת כי זה עניין פוליטי, ויש לנו הרגל נוראי במערכת הפוליטית שבו שר אחד הולך וזה שבא אחריו רוצה לבטל את כל מה שעשה הקודם. היות שהקדנציות מאד קצרות, האזרחים סופגים את זה. זה בכל התחומים, ובטח בחינוך".

ממשרד החינוך נמסר: "בטרם התפרקה הממשלה סיכמו שרי החינוך והאוצר לתקצב תכנית לצמצום יחס מורה-תלמיד בכיתה, במטרה להחל יישומה כבר בשנת הלימודים תשע"ו. במקביל וכהכנה לתכנית, המשרד החל בפיילוט כבר בשנת הלימודים הנוכחית, במסגרתו יחלו כ-1,000 מורים-מתמחים, לשמש כמורים נוספים בכיתות החל משנת הלימודים תשע"ו. זאת, בהיקף של כ-33 מיליון שקלים. יצוין כי מסקנות הוועדה שהוקמה לנושא, יוגשו על ידי מנכ"לית המשרד לשר החינוך הנכנס".

לפניות לכתבת רויטל בלומנפלד: revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully