וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אולמרט הורשע במרמה והפרת אמונים בפרשת "מעטפות הכסף"

בית המשפט המחוזי הפך את זיכויו של ראש הממשלה לשעבר בפרשה שבגינה התפטר מתפקידו והרשיע אותו גם בקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות. התובע: "נבקש להחמיר את העונש". פרקליטיו יערערו: "החזקת הכספים הפוליטיים הייתה לגיטימית ונכונה"

מערכת וואלה!

שבע שנים לאחר התפטרותו של אהוד אולמרט מראשות הממשלה, ולאחר זיכוי, ערעור לעליון וחשיפת קלטות דרמטיות - בית המשפט המחוזי בירושלים הרשיע אותו היום (שני) במרמה והפרת אמונים ובקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות בפרשת טלנסקי. במסגרת הפרשה, המכונה גם פרשת "מעטפות הכסף", הואשם ראש הממשלה לשעבר בקבלת מאות אלפי דולרים שלא כדין מאיש העסקים היהודי-אמריקני משה טלנסקי כשכיהן כראש עיריית ירושלים וכשר התמ"ת. בתמורה, סייע אולמרט לטלנסקי בקשרים עם אנשי עסקים בכירים בתחום הנדל"ן, תוך ניגוד עניינים. "אנו משנים את החלטתנו בהכרעת הדין", אמרו השופטים. "היסוד של מרמה והפרת אמונים הוכחו הן ברכיב הסיבתי והן במרכיב ההתנהגותי. יש להרשיע את הנאשם". שלב הטיעונים לעונש צפוי להתחיל ב-5 במאי.

"מדובר בעבירה תוצאתית ביסוד נפשי של מודעות. ביסוד העובדתי שני רכיבים – האחד הצהרת טענה כוזבת והשני קבלת דבר מכוח טענה כוזבת", הסבירו השופטים, שהרשיעו את אולמרט פה אחד. "בהכרעת הדין הקודמת קבענו שמתקיים ספק ברכיב הראשון. לנוכח הממצאים העובדתיים החדשים אנו משנים את מסקנתנו. הנאשם העלים מהמבקר המדינה את הכספים".

להכרעת הדין המלאה

השופטים ציינו את הקלטות שהגישה ראש לשכתו לשעבר של אולמרט, שולה זקן, ואמרו שהעובדה שנשמע מנסה לשכנע אותה שלא להעיד נגדו מראה על מודעות מצדו אולמרט לקופה ולהשלכות מעשיו. "הוא ידע היטב שהיא אינה רק לשימושים פוליטיים", אמרו השופטים. "הנסיבות מחמירות משום שמדובר בסכומים גבוהים, אי דיווח למבקר המדינה ותפקידו הרם של הנאשם".

עוד בוואלה חדשות:
חשש במערכת הביטחון: "איראן תצא מבידוד ותזכה בנשק גרעיני"
כחלון הציג את דרישותיו: "מנהל התכנון ומקרקעי ישראל"
איראן אופטימית: ההסכם בר ביצוע, נותרו כמה סוגיות בודדות

אהוד אולמרט בבית המשפט המחוזי בירושלים, מרץ 2015. מור שאולי
אולמרט בבית המשפט, היום/מור שאולי
"ההחלטה התקבלה למרות שקריה הבוטים של שולה זקן ולמרות שצוות ההגנה הוכיח באופן חד וברור כי זקן ערכה, מחקה ועיבדה את הקלטות באופן מניפולטיבי"

מצוות ההגנה של אולמרט נמסר בתגובה: "אנו מצטערים ומאוכזבים מפסק הדין. ההחלטה היום התקבלה למרות שקריה הבוטים של שולה זקן בבית המשפט, ולמרות שצוות ההגנה הוכיח באופן חד וברור בדיונים, כי זקן ערכה, מחקה ועיבדה את הקלטות באופן מניפולטיבי וכי הקלטות אינן אמינות בלשון המעטה. בית המשפט טעה כשבחר להתעלם משקריה המובהקים בבית המשפט ומשורה ארוכה של אמירות של בתי המשפט לאורך השנים בנוגע לחוסר אמינותה. בכוונתנו לערער על החלטה שגויה זו של בית המשפט".

בצאתו מבית המשפט אמר עו"ד אייל רוזובסקי, אחד מפרקליטיו של אולמרט: "אנחנו האמנו שבחומר שהוכח אין כדי לשנות את התוצאה, אנחנו לא אוהבים את התוצאה אבל אנחנו עדיין לא בהסקת מסקנות. בגלל שאנחנו לא מרוצים יש סיכוי טוב שנערער, כי רצינו שהתוצאה תהיה שונה". עו"ד אלי זהר הוסיף: "אני לא חושב שצריך לעסוק בניתוח הקלטות. דבר אחד ברור – אנחנו מאוכזבים וצר לנו שהגענו למצב הזה. אני חושב שהכספים הפוליטיים וכספים בידי אנשי ציבור עברו הרבה תהפוכות חקיקתיות לאורך הזמן. לעת ההיא ההחזקה הזאת הייתה לגיטימית ונכונה". אולמרט עצמו מלמל בתום הקראת הכרעת הדין: "מה לעשות?".

עוד באותו נושא

הדולרים, ההקלטות והמתקשרת: המשפט הדרמטי של אולמרט מגיע להכרעה

לכתבה המלאה
אהוד אולמרט מגיע לבית המשפט המחוזי בירושלים, מרץ 2015. אמיל סלמן, מערכת וואלה! NEWS
יערער על ההחלטה. אולמרט/מערכת וואלה! NEWS, אמיל סלמן
"התנהגותו של אולמרט מהווה עבירה של הפרת אמונים הפוגעת בציבור והוא התנהל באופן מושחת"

התובע, עו"ד אורי קורב, אמר בתגובה להחלטת השופטים כי בית המשפט קבע פה אחד שאולמרט קיבל מעטפות כפי שנקבע בעבר, כי התנהגותו מהווה עבירה של הפרת אמונים הפוגעת בציבור, בטוהר המידות ובאמון הציבור וכי הוא התנהל באופן מושחת. "החלטת בית המשפט התקבלה אחרי עדות זקן, והיא החלטה משלימה להחלטה הקודמת בנושא מרכז ההשקעות", ציין קורב. "השופטת קבעה שדי היה בממצאים המקוריים של הכרעת הדין כדי לבסס הרשעה. לגבי העונש – כתבנו שאנחנו דורשים מאסר, גם אם בעבודות שירות, על פרשת מרכז ההשקעות, ואמרנו שאם תהיה עוד הרשעה אנחנו נבקש להחמיר את העונש. המלחמה בשחיתות היא ארוכה ועיקשת. המטרה היא שכוח השלטון לא יהפוך לשלטון הכוח. סוף הצדק להיעשות".

אהוד אולמרט בבית המשפט המחוזי בירושלים, מרץ 2015. גיל יוחנן, מערכת וואלה! NEWS
אולמרט ופרקליטו, עו"ד אלי זהר/מערכת וואלה! NEWS, גיל יוחנן

אולמרט הועמד לדין ,וב-2012 זיכה אותו בית המשפט המחוזי מאשמת הפרת אמונים וקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות. בפסק הדין קבע בית המשפט כי טלנסקי אכן העביר לאולמרט סכומי כסף שונים, בין היתר במעטפות מזומנים, וכי אולמרט, בזמן שהיה שר, קידם בתמורה את עסקיו של טלנסקי. השאלה שנשארה פתוחה הייתה קשורה לייעודם של הכספים - אם היה פוליטי או פרטי.

בית המשפט קבע כי לא ניתן לקבוע בוודאות הנדרשת במשפט פלילי כי מדובר בכספים פרטיים של אולמרט, להבדיל מכספים שהוגבלו על ידי תורמיהם לשימושים פוליטיים בלבד. "מכלול הראיות שבאו לפנינו אינו מאפשר לשלול את סבירות גרסתו של הנאשם כי האמין ששר אינו צריך לדווח במסגרת כללי ועדת אשר על תרומות פוליטיות המוחזקות בידיו", נכתב אז בהכרעת הדין. במילים אחרות, זיכויו של אולמרט התבסס על הקביעה כי פעולותיו בניגוד עניינים לא חצו את הגבול שבין האתי והמשמעתי לבין התחום הפלילי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לאחר זיכויו של אולמרט, חתמה זקן על הסדר טיעון עם הפרקליטות והפנתה גב לבוס שאהבה ואף נדרה שלא לנטוש לעולם. במסגרת זו היא העבירה לידי הפרקליטות הקלטות סתר של שיחות שלה עם ראש הממשלה לשעבר. בהקלטות נשמע אולמרט בקולו מדבר עם זקן על תוספת במזומן למשכורתה שיצאה מתוך אותה קופה סודית של מקורבו אורי מסר, שבה הוחזקו הכספים מטלנסקי. דבר זה מחזק את טענת הפרקליטות כי השימוש היה לצרכים פרטיים. כמו כן, נכנסו לתמונה יומניה של זקן, שלא היו קבילים במשפט הקודם כי היא בחרה לשתוק ולא העידה עליהם.

שולה זקן משתחררת מכלא נווה תרצה. ראובן קסטרו
בחרה להפסיק לשתוק. שולה זקן לאחר שחרורה מכלא נווה תרצה, לפני כחודשיים/ראובן קסטרו

לאחר ששמע את הקלטות, הורה בית המשפט העליון בצעד חריג להחזיר את התיק לבית המשפט המחוזי. ההגנה, בראשות עורכי הדין אייל רוזובסקי ואלי זהר, טענו מנגד כי זקן הייתה עוזרת פוליטית וביצעה עבודות פוליטיות. לפיכך, התוספת המדוברת למשכורתה היא פוליטית. כמו כן, בשתי חוות דעת שהוגשו לבית המשפט, טענה ההגנה נגד קבילותן של הקלטות. בין היתר, היא מצאה כי היו הקלטות שנמחקו אף שעל דוכן העדים הכחישה זקן את הדברים.

בין כל אלו, רק קול אחד לא נשמע: קולו של הנאשם, ראש הממשלה לשעבר, שבחר שלא לעלות להעיד. במקרה כזה, הדבר מחזק את הראיות של הצד השני. זאת ועוד, לא רק שאולמרט לא עלה להעיד, אלא גם הודעותיו במשטרה לא הוגשו. כלומר, לאולמרט הייתה גרסה במשטרה, אולם הוא התעקש שלא להביאה בפני בית המשפט.

לאחר הכרעת הדין היום יחזור התיק לבית המשפט העליון במסגרת הליך הערעור של צוות ההגנה של אולמרט. שם יוכלו השופטים להפוך כל הכרעה שתתקבל.

(עדכון ראשון: 7:28)

לפניות לכתבת גלי גינת: gali.gnt@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully