וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המתאבד" הצעיר שהערים על דאעש: "לא רציתי להתפוצץ"

הנער הסורי אוסייד בראהו גויס על ידי לוחמי "המדינה האיסלאמית" לאחר שהשתלטו על עיירת הולדתו בסוריה. "הבנתי שזה לא איסלאם", סיפר לאחר שהסגיר את עצמו - רגע לפני שהיה אמור לבצע פיגוע התאבדות בלב בגדאד

צילום: סרטון חובבים שהופץ ברשת, עריכה: מתן חדד, קריינות: לירון בארי

הנער אוסייד בראהו גויס על ידי אנשי "המדינה האיסלאמית" (דאעש) בעיר הולדתו מנג'יב, הסמוכה לחאלב, אולם גורלו שונה לחלוטין מזה של ילדים רבים אחרים שגויסו על ידי הארגון הקיצוני. בשבוע שעבר, הגיע בראהו לשערי מסגד שיעי בשכונת באיע שבמערב בגדאד, חשף את חגורת הנפץ שעל גופו - והסגיר את עצמו לשומרים.

"פתחתי את המעיל ואמרתי, 'יש לי חגורת נפץ, אבל אני לא רוצה להתפוצץ'", סיפר בשיחה עם העיתון האמריקני "ניו יורק טיימס". אנשי כוחות הביטחון מיהרו להסיר ממנו את חגורת הנפץ, ולהרחיק בני אדם מהמקום. הוא מוחזק כעת בידי המודיעין העיראקי, ובחקירתו סיפר על מה שהביא אותו להצטרף לארגון, ולהפוך לאחד מעריקיו הצעירים ביותר.

עוד בוואלה! חדשות:
חג המולד ב"מדינה האיסלאמית": "כמו בית קברות"
משפחת הטייס הירדני פנתה לדאעש: "נהגו בו ברחמים"
הכורדים שחררו את הר סינג'ר: "לא נשאיר אף לוחם דאעש"

לוחמי צבא סוריה החופשי בחאלב, מרץ 2014. רויטרס
לוחמים מכוחות המורדים הסורים בעיר חאלב/רויטרס

"הם פיתו אותנו להצטרף לחליפות", סיפר בראהו, בן 14, על ימיו במנג'יב. "הם נטעו בי את הרעיון ששיעים הם כופרים, וכי אני חייב להרוג אותם". כמו נערים רבים בגילו, אוסייד אהב לשחק כדורגל והעריץ את כוכב סרטי הפעולה ג'קי צ'אן ואת זמרת הפופ הלבנונית ננסי עג'רם. אולם בחקירתו תיאר כיצד גויס על ידי קיצונים סונים, לאחר שהשתלטו על האזור שבו גדל.

לדבריו, לוחמי "המדינה האיסלאמית" אמרו לו כי אם הוא לא יצטרף ללחימה, "שיעים יבואו ויאנסו את אמא שלי", וסיפר על "שטיפת מוח" שעבר על ידם. "הצטרפתי לארגון כי אני מאמין באיסלאם", אמר, אך הוסיף כי במהרה הבין כי "זה שונה מהאיסלאם". בין היתר, ראה בראהו את לוחמי דאעש מטילים עונשים כבדים על גברים שעישנו, אך עישנו בעצמם בתחומי הבסיס, כמו גם גברים שקיימו יחסי מין עם גברים אחרים בחשכת הליל.

עוד באותו נושא

"כמו לחתוך בצל": כך לומדים ילדי דאעש לערוף ראשים

לכתבה המלאה
לוחמים שיעים הנאבקים באנשי "המדינה האיסלאמית" (דאעש) בעיר ג'רף א-סח'ר, מדרום מערב לבירה בגדאד – עיראק, 18 באוגוסט 2014. AP
"גם אם הוא יובא בפני בית המשפט, נהיה לצדו, כי הוא הציל חיים". חברי מיליציה שיעית באזור בגדאד/AP
"הם נטעו בי את הרעיון ששיעים הם כופרים, וכי אני חייב להרוג אותם. אמרו ששיעים יבואו ויאנסו את אמא שלי"

במשך כחודש, עבר הכשרה בבסיס דאעש בסוריה, שם למד טקטיקות לחימה וירי ברובה. משם, הוא נלקח יחד עם ילדים נוספים לאזור מוסול שבעיראק, והוצבו בפני הלוחמים הצעירים שתי אפשרויות: להשתתף בלחימה או להפוך למחבלים מתאבדים. בראהו הבין שההחלטה להצטרף לארגון הייתה שגויה, וכי הדרך להימלט אמנם מסוכנת, אך זאת הדרך היחידה עבורו.

"הרמתי את ידי וביקשתי להיות מחבל מתאבד", סיפר. "אם הייתי לוחם, ומנסה להסגיר את עצמי לכוחות הביטחון כשרובה בידי, הם היו עלולים להרוג אותי". תוך ימים ספורים, הוא נלקח לבגדאד. הנער העביר שבוע נוסף בין דירות מסתור של הארגון בפלוג'ה, עד שהגיע הרגע הגורלי והוא נשלח למשימתו.

בראהו, כאמור, נעצר והוא מוחזק בידי שירותי המודיעין העיראקיים. חלק מהמבקרים ששהו במסגד צילמו את מעצרו בטלפונים הסלולריים שלהם, והתיעוד משמש במסגרת החקירה. לפי שעה, העיראקים מסרבים לאפשר לו להתאחד מחדש עם משפחתו, בטענה שיש צורך בהמשך חקירתו. עתידו וחלומו להשלים לימודי רפואה בטורקיה, תלויים כעת באופן שבו יתייחסו אליו הרשויות – כטרוריסט או כילד שעבר ניצול בידי דאעש.

ילד סורי יושב על ספה ברחוב בעיר חאלב, סוריה, 15 ביולי 2014. רויטרס
"הצטרפתי לארגון כי אני מאמין באיסלאם". ילד בעיר חאלב/רויטרס

דובר משרד הפנים, סעד מען, מסר בשבוע שעבר כי אוסייד הוא "קורבן של 'המדינה האיסלאמית'". סוכני המודיעין טענו כי הם יתנגדו לכל ניסיון להעמידו לדין. "גם אם הוא יובא בפני בית המשפט, נהיה לצדו, כי הוא הציל חיים", אמר אחד מהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully