וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רגע לפני פיזורה: הכנסת אישרה את "חוק המסתננים"

המליאה אישרה בקריאה שנייה ושלישית את התיקון לחוק למניעת הסתננות, שנולד בעקבות פסילת החוק הקודם בידי בג"ץ. לפי ההצעה, מבקשי מקלט יוחזקו במשמורת בכלא סהרונים למשך 3 חודשים, ולאחר מכן יועברו למתקן חולות

צילום: באדיבות ערוץ הכנסת
הפגנת מבקשי המקלט במתקן הכליאה חולות, פברואר 2014. יותם רונן
ארגוני זכויות אדם צפויים לעתור לבג"ץ. הפגנת מבקשי המקלט במתקן חולות, פברואר האחרון/יותם רונן

כמה שעות לפני שפוזרה, אישרה אמש (שני) מליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית את התיקון לחוק למניעת הסתננות. 47 חברי כנסת הצביעו בעד, 23 נגד ושלושה נמנעו. ארגוני זכויות אדם הודיעו כי יעתרו לבג"ץ גם נגד התיקון הנוכחי.

התיקון לחוק הוא השלישי במספר, לאחר שבג"ץ ביטל את שני תיקוני החוק הקודמים בשל היותם בלתי-חוקתיים. לפי הצעת החוק, מבקשי מקלט חדשים שייכנסו לישראל לאחר אישור החוק יוחזקו במשמורת בכלא סהרונים לתקופה של שלושה חודשים, אחריה יועברו למתקן הכליאה חולות. תקופת השהות במתקן חולות, שלא הייתה מוגבלת בזמן, תוגבל עתה ל-20 חודשים. כמו כן, הוחלט על צמצום רישומי הנוכחות במתקן: עם אישור החוק יידרשו המוחזקים במתקן חולות להתייצב לרישום פעם אחת בלבד, במקום שלוש פעמים ביום.

לקריאה נוספת על "חוק המסתננים":
מאמץ מרתוני לאשר את "חוק המסתננים" החדש בכנסת
עוקף בג"ץ: נתניהו יוזם תיקון לחוק המסתננים
ללא התראה: לשכת רשות האוכלוסין וההגירה בת"א נסגרה

ח"כ מירי רגב בהצבעה בכנסת על התיקון לחוק למניעת הסתננות, דצמבר 2014. טלי מאייר
"ההצעה רעה". ח"כ מירי רגב במליאת הכנסת, הערב/טלי מאייר

עוד כוללת הצעת החוק כמה סעיפים בנושא העסקת מבקשי מקלט, אשר עוררו דיון סוער בוועדה בשל לחץ המעסיקים השונים. במצב הנוכחי מותר להעסיק מבקשי מקלט, למעט את אלו שזומנו לחולות. אם יאושר החוק, על המעסיקים יהיה להפקיד פיקדון, שנועד להבטיח את עזיבת מבקש המקלט, בגובה של 16% משכרו. זאת ועוד, כל מבקש מקלט יצטרך להפקיד פיקדון של 20% משכרו, שיוחזר לו רק עם עזיבתו את הארץ.

ארגוני זכויות האדם שעתרו לבג"ץ, בהם המוקד לפליטים ומהגרים, האגודה לזכויות האזרח ואחרים, הודיעו הערב: "הכנסת אישרה היום את המשך ביזוי בג"ץ, הולכת השולל של תושבי דרום תל אביב ואת בזבוז כספי משלם המסים על פתרונות פסולים". לדבריהם, "כליאה לכשנתיים במתקן 'חולות' והערמת קשיים על מעסיקים תמשיך להפר את זכיותיהם של מבקשי המקלט, ורק תעמיק את המצוקה בשכונות. גם תומכי החוק הודו כי מטרתו היחידה היא להזדרז ולמנוע את סגירת מתקן 'חולות', וכל זאת כשעל שולחן הכנסת מונחים פתרונות אמיתיים - כמו הצעת החוק לשיקום דרום תל אביב של סיעות העבודה, יש עתיד ומרצ. נמשיך להיאבק גם בחוק בלתי חוקתי זה ונעתור לבג"ץ נגדו, בתקווה שהכנסת הבאה תפעל סוף סוף למען מענה ראוי - ולא למען הון פוליטי והסתה".

עם תחילת הדיונים על החוק והכנתו להצבעה, הצהירה יו"ר ועדת הפנים, ח"כ מירי רגב (הליכוד), כי לא תביא לאישור "חוק עקר", כהגדרתה, ותאריך את תקופות המעצר והשהות בחולות. אלא שהודעת סיעת יש עתיד כי לא תתמוך בהצעת חוק שונה מזו שאושרה בממשלה, ובשל התנגדות היועצים המשפטים של הכנסת והממשלה, איל ינון ויהודה וינשטיין - שאף פרסם הבהרה עוד באותו ערב שלפיה אם יוארכו תקופת המעצר, יהפוך החוק לבלתי-חוקתי ומכאן שלא ניתן להגן עליו במבחן בג"ץ - נאלצה רגב לרדת מהעץ ולהתיישר לפי תיקון החוק שאושר בממשלה.

עוד באותו נושא

דוח: כשלים בבחינת בקשות מקלט של אריתריאים וסודאנים

לכתבה המלאה

ח"כ חנין: "במקום לפתור את הבעיות, הממשלה בחרה שוב בשנאה"

"חשבתי שנגיע להסדר טוב יותר מהצעת חוק ממשלתית שנכפתה על ידי יועץ משפטי לממשלה", אמרה היום רגב. "זה לא סוד שאני חושבת שההצעה רעה והיועץ המשפטי פוזל לכיוון ז'נבה. חשבתי שהגענו להבנות, אבל עם פיזור הממשלה, יש עתיד מוכנים רק להסדר אחד: או שמצביעים על חוק כמו שהוא, או שלא יהיה חוק. אבל אני מסתכלת לתושבי דרום תל אביב בעיניים, ואומרת להם שאצביע על חוק שהוא לא חוק אידיאלי, שהוא חוק עקר, לא נותן שיניים להתמודד עם מציאות. עם זאת, פירוק מתקן חולות לא יהיה על מצפוני, ולכן אאשר חוק עקר שבמציאות אחרת, אם הייתה כאן ממשלה חזקה, לא הייתי מאשרת. אני יודעת שנחזור לממשלה ובנימין נתניהו יחזור לתפקיד כראש הממשלה, ואני עוד אעשה את השינויים המתבקשים בחוק הבא".

ח"כ דב חנין (חד"ש) תקף אתמול בוועדת הפנים את הצעת החוק. "בחוק הזה אין שום פתרון למצוקה הקשה של תושבי דרום תל אביב. רבבות מבקשי חיים מאפריקה ימשיכו גם בעתיד להסתובב בשכונות המוחלשות ביותר, ללא פתרונות של דיור, תעסוקה, רווחה ובריאות", אמר. "במקום לפתור את הבעיות, הממשלה בחרה פעם נוספת ביצירת התלהמות ושנאה; ובמקום שיקום דרום תל אביב ופיזור של מבקשי המקלט, במקום פתרונות אמתיים - עוד כליאה ועוד מעצרים של אנשים שנמלטו לכאן על חייהם, ושלכולם ברור שכרגע לא ניתן להחזירם לארצות מוצאם".

(עדכון ראשון: 11:30)

לפניות לכתבים:
עמרי נחמיאס - omri_n@walla.net.il
דנה ויילר-פולק: danawp@walla.co.il

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully