וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זינוק במספר הנשים הסובלות מאלימות במשפחה: "צלקות לכל החיים"

מדוח לרגל היום הבינלאומי למאבק באלימות כלפי נשים עולה כי אמנם חלה ירידה במספר הנשים שנרצחו באלימות בתוך המשפחה בישראל, אך מספר התיקים שנפתחו - בעלייה. "מאות אלפי נשים וילדים סובלים מאלימות"

חשד לרצח אישה על ידי בן זוגה בדרום תל אביב. אוגוסט 2014. ניב אהרונסון
שוטרים סורקים את הכניסה לדירה שבה נרצחה דפנה בר ציון, אוגוסט 2014/ניב אהרונסון

עלייה במספר התיקים שנפתחים בגין אלימות במשפחה, זינוק של יותר מ-200% בכמות הנשים אחרי לידה שנמצאו סובלות מאלימות ועלייה במספר צווי ההגנה שהוצאו לנשים שחשו מאוימות – כך עולה מדוח "מדד האלימות" שמפרסם ארגון ויצו מדי שנה לרגל היום הבינלאומי למאבק באלימות כלפי נשים, החל היום (שלישי) ושהוכרז על ידי האו"ם לפני 15 שנה. עם זאת, על פי הנתונים של הארגון, חלה ירידה כ-50% במספר הנשים שנרצחו כתוצאה מאלימות בתוך המשפחה – 10 נשים במהלך השנה החולפת לעומת 19 בשנת 2013.

דו"ח האלימות כולל נתונים שנאספו מכלל רשויות המדינה המטפלות באלימות במשפחה. "בכל שנה מתרחשים מאות ניסיונות לרצח בתוך המשפחה, אך מאחר שאלו לא הסתיימו במוות, הם אינם מהווים חלק מהסטטיסטיקה", אומרת העובדת הסוציאלית נורית קאופמן, מנהלת תחום אלימות במשפחה בוויצו, "כמו כן, לא ניתן להוסיף את מספר הנשים ה'נעדרות' במגזר הערבי, שכן אין הוכחות להירצחן". לדבריה, הירידה במספר הנרצחות השנה נובעת גם מההשפעה של מבצע "צוק איתן", שהוביל להפחתה בשל הלחץ הביטחוני ששרר – תופעה מוכרת בתקופות של איום ביטחוני ומלחמות.

מעגל האלימות במשפחה בישראל כולל מאות אלפי בני אדם, בהם גם גברים וילדים. בשנת 2014 שהו במקלטים לנשים מוכות 641 נשים ו-932 ילדים. נתון זה אינו כולל 70 נשים שהופנו למקלט אך לא נקלטו בו מטעמים שונים, בהם חשש לאובדן מקום עבודה, חוסר רצון להתנתק מילדיהן ועוד. מדובר בעלייה לעומת 2013, במהלכה נקלטו 621 נשים במקלטים לנשים מוכות.

עוד בנושא:
בתוך הראש של גבר מכה
תקדים בארה"ב: אישה מוכה קיבלה מקלט מדיני
מאות בניירובי במחאה על אלימות נגד נשים: "מסע שחרור"

נשיא המדינה ראובן ריבלין ביקר במקלט לנשים מוכות, נובמבר 2014. כפיר סיוון,
"אתן גיבורות". הנשיא ראובן ריבלין ורעייתו נחמה בביקור במקלט לנשים מוכות/כפיר סיוון

השנה חלה גם עלייה במספר תיקי אלימות במשפחה שנפתחו במשטרה. מאז ינואר נפתחו 18,912 תיקים, מהם 65% בגין תלונות נשים על אלימות. זאת, לעומת 17,444 תיקים שנפתחו במהלך שנת 2013, מתוכם 11,303 בגין תלונות של נשים על אלימות.

אחת האפשרויות העומדות בפני אישה החשה מאוימת היא הוצאת צו הגנה. צו זה ניתן במסגרת החוק למניעת אלימות במשפחה, ומאפשר לאישה לפנות למשטרה בכל מקרה שבו בן הזוג מפר את הצו, כלומר יוצר עמה קשר ישיר. צו הגנה ניתן לשלושה חודשים וניתן להאריכו באישור בית המשפט. בשנת 2014 הוצאו 7,640 צווי הגנה, לעומת 7,183 צווים שהוצאו אשתקד.

ואולם במאות מקרים מסוג זה הפרו הגברים את הצו נגדם, פעולה אשר מובילה לפתיחת תיק במשטרה. בשנת 2014 נפתחו 941 תיקים בשל הפרת צו הגנה, לעומת 657 תיקים בשנה שקדמה לה. עם זאת, רק 10% מצווי ההגנה שמופרים מבשילים לכדי תלונה על הפרת צו. מתוכם, 30% מהמקרים בלבד יבשילו לכדי כתב אישום.

עוד באותו נושא

אחת מכל שבע נשים בישראל - קורבן אלימות במשפחה

לכתבה המלאה

עוד עולה מהדוח כי מלבד המשטרה, גם מערכת הבריאות משמשת תפקיד משמעותי בטיפול בתופעה. בשנת 2014 טופלו במוסדות מערכת הבריאות 4,930 נשים בגין אלימות במשפחה ותקיפה מינית. מתוכן, 2,112 נשים טופלו בבתי חולים ו-1,798 שאותרו כסובלות מאלימות טופלו בקופות חולים. נוסף על כך, מבצעת מערכת הבריאות פעילות לאיתור נשים נפגעות אלימות. כך, אותרו השנה 1,020 נשים סובלות מאלימות בתחנות טיפת חלב, לעומת 422 נשים בשנת 2013 - עלייה דרמטית של יותר מ-200%.
"ממדיה הרחבים של האלימות כלפי נשים, לצד הכמות הנמוכה של גברים אלימים במרכזי הטיפול, מצביעים על קיפאון מתמשך של כלל המערכות במניעה ובצמצום התופעה", אומרת יו"ר ויצו ישראל, גילה אשרת. "מאחורי הנתונים מסתתרים מאות אלפי נשים וילדים הנושאים עמם צלקות פיזיות ונפשיות לכל ימי חייהם. נדרשת אחריות מערכתית לטיפול בנגע האלימות - הקמת רשות ממלכתית בין-משרדית שתטפל בנושא בכל הרמות: מדיניות, חקיקה, ענישה, פיתוח מענים טיפוליים וגיוס תקציבים - כפי שקיים במדינות מערביות אחרות בעולם".

בתוך כך, ביקרו אתמול נשיא המדינה ראובן ריבלין ורעייתו נחמה במרכז למניעה וטיפול באלימות במשפחה ובמקלט לנשים מוכות המופעל על ידי ויצו בירושלים. "רעייתי ואני באנו להצדיע לכן - הנשים הסובלות מאלימות במשפחה", אמר ריבלין לנשים במעון. "אתן הגיבורות האמיצות האמתיות. אתן אלו שהעזתן להילחם על החירות שלכן. החברה הישראלית סובלת מאלימות המשליכה על כל חיינו, אך הקורבנות המידים הן נשים וילדיהן שנמצאים תחת טרור מתמשך וחיי סבל ופחד. אני יודע שיש בישראל נשים רבות שאינן מעיזות לספר שהן במצוקה והסיפור של כל אחת ואחת מכן, שהעזה להילחם על חירותה, חייב להדהד בחוץ. נוסף לכך, מדינת ישראל חייבת להבטיח שכל נפגע אלימות במשפחה יקבל טיפול מידי ואת סל השירותים האפשריים, מבלי להתחשב בשיקולים תקציביים".

לפניות לכתבת דנה ויילר-פולק: danawp@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully