וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תקרית הירי בביתוניא: שוטר מג"ב שנעצר - חשוד ברצח

12.11.2014 / 16:11

בית המשפט האריך בשישה ימים את מעצרו של השוטר החשוד שירה למוות בצעיר פלסטיני בחודש מאי האחרון. שוטר מג"ב נוסף מסר את גרסתו ושוחרר למעצר בית בתנאים מגבילים עד יום ראשון

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

שוטר משמר הגבול שנעצר אתמול בחשד שירה למוות בפלסטיני בביתוניא בחודש מאי האחרון, חשוד ברצח. בית משפט השלום בירושלים האריך היום (רביעי) את מעצרו של השוטר, בשישה ימים. שוטר מג"ב נוסף מסר אמש את גרסתו ושוחרר למעצר בית בתנאים מגבילים עד יום ראשון. שאר חברי הצוות של השוטרים עוכבו אף הם לחקירה.

המקרה אירע בחודש מאי האחרון במחסום שליד רמאללה. דוח פתולוגי פלסטיני שנכתב בחודש יוני האחרון בשיתוף עם ישראל קבע כי שני נערים פלסטינים נורו מאש חיה ולא מכדורי גומי כפי שנטען בתחילה. במהלך הנתיחה לאחר המוות שבוצעה לאחד הנערים הוצא קליע מגופו, והוא הועבר לידי המשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח) – הגוף שחקר את המקרה.

עוד בוואלה! חדשות:
פגישה חשאית בין צמרת הרשות למפקדי צה"ל
המסגד הוצת: "ברור שהמתנחלים אחראים"
אחרי 15 שנה: נלכד חשוד ברצח אישה בפתח תקווה

צעיר פלסטיני שנורה למוות במחסום ביתוניא, מאי 2014. ארגון "הגנה לילדי פלסטין", צילום מסך
הפלסטיני שנורה למוות במאי האחרון/צילום מסך, ארגון "הגנה לילדי פלסטין"

במהלך החקירה הצליחו ככל הנראה החוקרים למצוא התאמה בין הקליע לבין נשקו של שוטר מג"ב, מה שהוביל למעצרו. חקירת המקרה הועברה ממצ"ח למחלקה לחקירות שוטרים במשרד המשפטים (מח"ש) כיוון שמדובר בשוטר מג"ב ולא בחייל. משם, עברה החקירה לידי המפלג לפשיעה לאומנית של מחוז ש"י. טרם ברור מי החשוד באחריות להריגתו של הצעיר השני שנורה באירוע.

בנתיחת גופתו של אחד הצעירים שנערכה לפני כמה חודשים השתתפו, בין היתר, נציג של המכון הישראלי לרפואה משפטית ושני פתולוגים ממדינות שונות. כולם הסכימו כי בגופה נמצאו שרידי כדורים המעידים על אש חיה. במהלך הניתוח הוצאו ארבעה רסיסים מגופת הנער, ואחד הפתולוגים ציין כי הוא משוכנע שאלה רסיסי עופרת מהקליע. לדבריו, ניתן לקבוע לפי הרסיסים את מסלול הכדור וכן את זווית הירי.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
הארכת מעצר לשוטר מג"ב שירה בפלסטיני בביתוניא, נובמבר 2014. נועם מושקוביץ
השוטר החשוד בבית המשפט, היום/נועם מושקוביץ

לאחר התקרית, שעוררה ביקורת קשה על התנהלות צה"ל, ההערכה הייתה שלוחמי מג"ב שאיישו את העמדה ירו לעבר המפגינים, אך משאלה הכחישו שימוש באש חיה העניין נותר בגדר תעלומה. בתיעוד של בעל מצלמות האבטחה במקום, קרים חאדר, נראה חייל במדים ירוקים - ולא לוחם מג"ב – יורה. התיעוד הועבר לידי צה"ל, שאיתר את החייל ועימת אותו עם הממצאים. החייל הודה כי ירה כמה כדורי גומי לעבר חומת מפגע – ולא לעבר המפגינים.

בעקבות ממצאי התחקיר הראשוני, שהעלה כי החייל קיבל את הרובה עם התקן קליעי הגומי מקצין מג"ב שנכח במקום בניגוד לנהלים, הוחלט להשעות את החייל מתפקידו. החייל הופנה לביצוע עבודות רס"ר מאחר שלא היה מורשה לירות, גם לא כדורי גומי, באירוע המדובר. ואכן, בסרטון נראה לוחם אחר לוקח מהחייל את הנשק לאחר הירי.

צילומי האבטחה חושפים: כך נהרגו הצעירים הפלסטינים בהפגנות יום הנכבה. צילום מסך
צילומי האבטחה חושפים: כך נהרגו הצעירים הפלסטינים בהפגנות יום הנכבה/צילום מסך

מארגון "בצלם" שמייצג את משפחות הנערים שנורו בביתוניא נמסר: "רשויות החקירה אישרו למעשה את מה שתחקיר בצלם העלה מיד אחרי התקרית – שהירי הקטלני באירוע שבו נהרגו נדים נווארה ומוחמד סלאמה (אבו דאהר) ונפצעו שני צעירים נוספים היה ירי חי, ולא ירי של כדורי מתכת מצופים גומי. יש להבהיר כי השוטר הוא עדיין בגדר חשוד בלבד ואפילו לא הוגש נגדו כתב אישום. עם זאת, נראה כי הממצאים שהובילו למעצר מאששים את תחקיר בצלם ושוללים את גרסת הצבא, שהתבססה על דברי החיילים בשטח בתחקיר המבצעי, גרסה שצוטטה בכל אמצעי התקשורת. אנו מקווים שהחקירה תושלם במהירות האפשרית ושהאחראים להרג שני הנערים אכן יועמדו לדין. עם זאת, יש להדגיש שאירוע הירי בביתוניא הוא אירוע יוצא מן הכלל בשל הצטברות ראיות נדירה: תיעוד מלא של מצלמות האבטחה, קליע ורסיסים שהוצאו מן גופתו של נדים נווארה, ונתיחה שלאחר המוות שנערכה בגופתו. לבצלם לא ידוע אם העצורים חשודים גם בהריגתו של מוחמד סלאמה, שנהרג גם הוא באירוע, ובפציעת שניים נוספים, ואם מישהו ייתן על כך דין וחשבון".

לדברי הארגון, "בימים שאחרי הירי בביתוניא, פוליטיקאים, קצינים, פרשנים ודוברים מטעם הצבא ומטעם עצמם טענו שהתיעוד, ובגרסה אחרת ההרג עצמו, מפוברקים. זאת כחלק ממסע ספין מתוזמר במטרה להסיט את הדיון מהאירוע החמור והצורך לחקור אותו, אל אמינות התיעוד המצולם של ההרג. מן הראוי שלהבא הרשויות יתמקדו בניסיון להגיע לחקר האמת ולא ביצירת ספינים תקשורתיים ובניסיונות להתנער מאחריות".

מהמשטרה נמסר בתגובה: "לאור הפרסומים האחרונים בנוגע לאירוע בביתוניא, ראוי להדגיש כי הנושא נמצא בחקירה ותחת צו איסור פרסום. זאת ועוד, מעצר חשוד או כל תהליך אחר המתבקש מתוקף ביצוע החקירה, אין בו בכדי לקבוע את אשמתו של השוטר. לאור האמור, ראוי לסייג את הפרסומים ולהציגם באור נכון עד לסיום החקירה וקבלת המסקנות".

לפניות לכתב שבתי בנדט: sben72@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully