וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההידרדרות ביחסי ישראל-ארה"ב – התרחישים המסוכנים לישראל

29.10.2014 / 15:11

מעיכוב בסיוע צבאי, דרך היעדר תמיכה במועצת הביטחון ועד התקרבות לאיראן - לארצות הברית יש דרכים רבות ומגוונות לפגוע בישראל אם ימשיך המשבר בין שתי המדינות להעמיק. צפו במהדורה

מערכת וואלה!

היחסים בין ישראל לארצות הברית נמצאים בשפל, ששיאו בשורת עלבונות שהטיחו בכירים בבית הלבן בראש הממשלה בנימין נתניהו שפורסמו אמש (שלישי). כעת קיימים כמה תרחישים אפשריים להמשך בעקבות המשבר חריף, וחלקם מסוכנים מאוד לישראל.

האפשרות הראשונה היא עיכוב בסיוע הצבאי של ארצות הברית לישראל, כמו העיכוב בהעברת טילי ההלפייר במהלך מבצע "צוק איתן". תרחיש נוסף קשור לאפשרות שארצות הברית לא תשתמש בזכות הווטו שלה באחת ההחלטות הנוגעות לישראל במועצת הביטחון של האו"ם – די בפעם אחת כדי שתתקבל החלטה בעלת השלכות קשות על ישראל ועל הביטחון שלה, שתחזק את הפלסטינים.

יחסי ישראל-ארה"ב - כותרות אחרונות:
מי שיגר את הקללה העסיסית לעבר נתניהו
נתניהו מגיב על הקללות: "תקפו אותי כי אני מגן על ישראל"
"התיעוב בין אובמה לנתניהו חסר תקדים בין מנהיגי המדינות"

השוואה בין ברק אובמה הסטלן לבנימין נתניהו מסיירת מטכ"ל. מתוך פייסבוק, צילום מסך
השוואה בין אובמה "הסטלן" לנתניהו "המטכ"ליסט"/צילום מסך, מתוך פייסבוק

אפשרות אחרת היא התרחקות מישראל בנושא האיראני. היום התפרסמה כתבה ב"וול סטריט ג'ורנל" שלפיה חלה התקרבות ניכרת בין ארצות הברית לאיראן. לבסוף, קיימת הסוגיה הישראלית-פלסטינית, שאם האמריקנים ימשכו את ידיהם מהתערבות בנושא, ייתכן שלא יהיה מי שיבלום יוזמות אירופיות נגד ישראל, כפי שעשה שר החוץ של ארה"ב, ג'ון קרי, בעבר.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

"מי פה באמת הפחדן העלוב?"

מלבד הביקורת הקשה שבאה מממשלת נתניהו בעקבות הדברים, גם בתוך ארצות הברית יש מי שיצא נגד הטענות. חבר קונגרס רפובליקני לשעבר, אלן ווסט, פרסם בעמוד הפייסבוק שלו תמונה, שכבר הופצה ברחבי הרשת, ובה נראה הנשיא אובמה כשהוא מעשן סיגריה ולצדו נתניהו במדי צה"ל. תחת התמונה שאל ווסט: "מי פה באמת הפחדן העלוב?"

פגישת נתניהו אובמה בוושינגטון -יולי 2010. מרק וילסון, GettyImages
גם בארה"ב ביקרו את הדברים נגד ראש הממשלה. אובמה ונתניהו/GettyImages, מרק וילסון

אמש התראיין בכיר בממשל אובמה לפרשן הבכיר ג'פרי גולדברג במגזין "אטלנטיק", ואמר כי "נתניהו מבלף בנושא איראן ואין לו את האומץ לפעול צבאית נגד תכנית הגרעין שלה". הגורם הוסיף כי נתניהו מעוניין אך ורק לשמור על הישרדותו הפוליטית. "הוא לא רבין, הוא לא שרון, הוא בוודאי לא מנחם בגין. אין לו אומץ", אמר הגורם.

פקיד בכיר אחר בבית הלבן אמר דברים דומים, תיאר את נתניהו כ"פחדן עלוב" בכל הנוגע לאיראן ואמר כי בבית הלבן לא מאמינים לאיומיו לגבי תקיפה באיראן. "גורמים בממשל אובמה תיארו באוזניי את נתניהו כסרבן, כקצר ראייה, כריאקציונר, כאטום, כרברבן, כשחצן וכלוקה באספרגר", כתב גולדברג מפי גורמים שדיברו עמו במהלך השנים.

פרופ' איתו גלבוע, מומחה לארה"ב וראש המרכז לתקשורת בינלאומית באוניברסיטת בר אילן הסביר את הגורמים למשבר ביחסים בין המדינות. "גורמים אישיים ורגשיים השתלטו על יחסי ארה"ב-ישראל במקום ערכים ואינטרסים", אמר. "אם שתי המדינות לא יעשו דבר לעצור את התופעה המזיקה הזאת, היחסים ביניהם עוד עלולילם להתדרדר. ארה"ב עלולה להימנע מהצבעות באו"ם על הקמת מדינה פלסטינית בלי משא ומתן, ולעכב בקשות חדשות לסיוע צבאי. מהלכים כאלה יכולים לגרום לנזק רב לביטחונה של ישראל ולמעמדה הבינלאומי".

פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו עם שר החוץ האמריקאי ג'ון קרי, מרץ 2014. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
בלם יוזמות אירופיות נגד ישראל כמה פעמים בעבר. ג'ון קרי עם נתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

נתניהו הגיב היום על העלבונות ואמר כי הוא הותקף משום שהוא מגן על מדינת ישראל. "כשיש לחצים על ישראל לוותר על ביטחונה הכי קל זה לוותר. כראש ממשלה אני עומד על ביטחונה של ישראל, אני עומד על חייהם של כל אזרח ואזרח וכל חייל וחייל", אמר ראש הממשלה בישיבה מיוחדת לציון 13 שנה לרצח רחבעם זאבי בכנסת. "אני לא מוכן לעשות ויתורים. האינטרסים העליונים שלנו, בראשם הביטחון ואחדות ירושלים, אינם עומדים בראש מעייניהם של התוקפים אותנו ואותי".

עם זאת, נתניהו הדגיש כי היחסים בינו לבין הממשל בארצות הברית אינם במשבר. "אני מכבד ומוקיר את הקשר שלנו עם ארצות הברית. היו לנו חילוקי דעות ועוד יהיו. אנחנו רואים גם השנה עלייה בתמיכה של האמריקנים בישראל. הברית האסטרטגית שלנו תימשך".

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

עוד במהדורה:

אחרי 16 שנה - פריצת דרך משמעותית ברצח נועה אייל ז"ל: ב-1998 המדינה הזדעזעה כאשר גופתה של הנערה בת ה-17, שיצאה לבילוי עם חבר ולא שבה לביתה, התגלתה ביער רמות בירושלים. במשך 16 שנים תיק החקירה נשאר פתוח, אך היום הותר לפרסום שבזכות טכנולוגיות חדישות ישנה התפתחות דרמטית בחקירה. החוקרים בטוחים שהם קרובים לפענוח: "מה שיש בידינו כרגע מוצק". המשפחת של אייל מגיבה לדיווח: "המשפחה נסערת ונרגשת מאוד. מבקשים לחזק את ידי המשטרה ומבקשים מהתקשורת לתת למשטרה לעשות עבודתה ביסודיות כדי שהצדק ייצא לאור".

איך היהדות מתייחסת למפץ הגדול? האפיפיור פרנסיסקוס, מנהיג הכנסייה הקתולית, הפתיע את העולם הנוצרי שוב לאחר שאמר אתמול שהתיאוריות המדעיות המסבירות את היווצרות העולם והאדם - המפץ הגדול והאבולוציה - לא סותרות את כתבי הקודש. היהדות לעומת זאת כבר הכירה באפשרות שהמדע והדת הולכים זה בצד זה ושהתיאוריות שהיו שנויות במחלוקת לא מערערות את האמונה היהודית. הרב ד"ר מיכאל אברהם: "המסורת שלנו הרבה יותר פתוחה לקבל ממצאים שונים, כבר מזמן הרמב"ם".

שיפוץ פנים - רנה זלווגר מציעה בית למכירה: הכוכבת עוררה סערה בשבוע שעבר אחרי שהראתה לעולם פרצוף חדש ובלבלה את צלמי הפפרצי. האירוע העלה את קרנה של זלווגר, שניסתה למכור באוגוסט האחרון בית יוקרתי שלא זכה כמעט להתעניינות, אך השבוע, כשהציעה למכירה בית נוסף בהמפטונס, תשומת הלב לא איחרה לבוא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully