וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קשר שתיקה: כך נרצחו ונעלמו 10 בנות משפחה ב-14 שנה

אם לשבעה נורתה במכוניתה, ובכך הצטרפה להיסטוריה הטרגית של בנות משפחתה מרמלה, שנרצחו לפי החשד על רקע כבוד המשפחה. המשטרה מתקשה בפענוח, ולבנות המשפחה נותר רק להמתין למותן. צפו במהדורה

מערכת וואלה!

מותה של ביסאן אבו גאנם, אם לשבעה ילדים שנמצאה אתמול (שבת) ירויה בראש ובחזה במכוניתה ברמלה, מצטרף למקרים דומים רבים שאירוע באחרונה: בסך הכול, היא האישה העשירית מחמולת אבו גאנם בשכונת ג'ואריש שנרצחה או נעלמה מאז שנת 2000. על אף שמוקדם לקבוע, ושעל רוב פרטי הפרשה מוטל צו איסור פרסום, בשל ההיסטוריה המשפחתית ניתן לומר שאחד הכיוונים המובילים שנבדקים הוא רצח על כבוד המשפחה. על כן, בשעות האחרונות עוכבו ותושאלו רבים מבני משפחתה של אבו גאנם.

הטרגדיה במשפחת אבו גאנם נמשכת מזה זמן רב. כבר בשנת 2000, נרצחה אמה של ביסאן, נאיפה. שש שנים לאחר מכן, נרצחה בת נוספת של האם, שיראן בת ה-16. ב-2008 נעלמה גם דליה אבו גאנם, אחותה של הנרצחת מאתמול, בנסיבות מסתוריות. היא הייתה בת 16 במותה, אך כבר נשואה, ואם לתינוקת בת שלושה חודשים. אביה ואחיה נעצרו בחשד לרצח, אבל לא הועמדו לדין בגלל מחסור בראיות. גופתה, אגב, לא נמצאה עד היום. שש בנות משפחה נוספות נרצחו במהלך 14 השנים האחרונות, בהן סברין, סוזאן, זינאת, עמירה ורים – שאחיה הורשע ברציחתה. אחת הנרצחות האחרונות הייתה חמדה בת ה-19, גם היא נרצחה בידי אחיה. קרובת משפחה נוספת שהייתה אמורה להעיד בפרשה – נעלמה.

עוד בנושא
חשד לרצח ברמלה: בת 31 נורתה למוות במכונית
עונשי מאסר כבדים לאחים שחנקו את אחותם
חשד לרצח נוסף במשפחת אבו גאנם

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נרצחה, וכמוה גם עשר מבנות משפחתה. ביסאם אבו גאנם/מערכת וואלה!, צילום מסך
"המשטרה פיענחה אולי 15% ממעשי הרצח"

קצין שחקר את הרציחות תיאר בעבר ל"הארץ" את התופעה המזעזעת. "כמה צעירים עבריינים בג'ואריש הקימו קבוצה, שבה החליטו מי מהנשים חיללה את כבוד המשפחה. למשל, אם אשה דיברה בפלאפון עם מישהו, או צחקקה עם גבר, זו לפעמים סיבה מבחינתם לרצח. הם תכננו איך הרצח יקרה, מי יבצע אותו, ואפילו מצאו אליבי לרוצח. מהרגע שמישהי סומנה – אין דרך לצאת מזה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בנות משפחת אבו גאנם שנרצחו או נעלמו ב-14 השנים האחרונות/מערכת וואלה!, צילום מסך

דודה של ביסאן, עומר אבו גנאם, התייחס לאפשרות שמדובר ברצח נוסף על כבוד המשפחה. "להערכתי הבן אדם שעשה את המעשה הזה, הגיע לידיעה שהקורבנות עשו משהו לא מקובל, או משהו חריג, אולי דיברה עם מישהו, אולי על רקע רומנטי, אז הוא רצח אותה. רקע רומנטי, אז הוא רצח אותה. לא מעניין אותו מי המשפחה שלה, האחים שלה, ההורים שלה. הוא עשה משהו על דעת עצמו. חלק מהבנות נרצחו על רקע כבוד המשפחה, חלק על רקע אחר, אולי סיפור רומנטי". אבו גאנם טען: "אבל זו תופעה שהיא מאוד שלילית, ויהיה צריך להילחם בה. אי אפשר לקבל את זה", והסביר ש"בסופו של דבר התיקים לא נפתרו, המשטרה פיענחה אולי 15% ממעשי הרצח". לדבריו, "אלה אנשים שמאוד קרובים אלינו, שהחיים שלהם נלקחו. את לא ראית את הבכי של האבא, של האח. זה דבר מזעזע".

אמא לשישה נרצחה ביריות ברמלה. יותם רונן
גם הרצח הזה יישאר תיק פתוח? זירת הרצח אתמול/יותם רונן
"אישה שפונה למשטרה בעצם גוזרת את דינה"

סמאח סלאים אגברייה, מנהלת עמותת "נשים ערביות במרכז", מכירה את הסיפור הטראגי היטב. "במשפחה הזאת, כל אקט או תנועה מקבלת משמעות גדולה יותר", היא מציינת בניסיונה להסביר את האלימות שמשתוללת בה בשל חשש לפגיעה בכבוד המשפחה – מונח שהיא מתנגדת לשימוש בו. "מדובר במונח אלסטי וגמיש שכל דבר יכול להיכנס תחתיו - אישה דיברה עם גבר, אישה דיברה בטלפון, אישה שלבשה בגד לא צנוע מספיק. כולן דרכים של גברים לומר שהנשים לא מתנהלות באופן ראוי לטעמם ויש לסגור עמן חשבון".

אמא לשישה נרצחה ביריות ברמלה. יותם רונן
זירת הרצח/יותם רונן

הבוקר נפגשה אגברייה עם קבוצת נשים שלמדו עם אבו גאנם, ואלה העלו השערה לפיה אבו גאנם סומנה כ"מלשינה" על ידי משפחתה. "בילדותה התגרשה ביסאן ממישהו מהמשפחה, והשיאו אותה לגבר אחר. היא ביקשה סיוע מהרשויות, והיא אף יצאה למקלט לתקופה קצרה. היו אז שחשבו שהיא החלטה לשתף פעולה עם המשטרה. מצב כזה במשפחה הוא מתכון לפיצוץ, ולפי החברות היא הרגישה מאוימת". אגברייה מסכמת את חוסר האונים של הנשים במשפחה: "יש תחושה שאין להן לאן לפנות. הנשים בקבוצה נמצאות במצב מורכב, שכן חברה שלהם נרצחה, אבל האבל נשאר בפנים, מושתק". אגברייה הזכירה כי בין מקרי הרצח היו גם נשים שסיכנו את חייהן, פרצו את קשר השתיקה במשפחה והעידו נגד ילדיהן – אך כאמור, לא הצליחו למנוע את מתן. "מצב זה מוביל לחוסר אמון גדול במערכת – אישה שפונה למשטרה בעצם גוזרת את דינה". כך, נוצר מצב שבו מחד, ההישארות במשפחה מסכנת את חייהן – אך גם הפנייה לרשויות, ולנשות משפחת אבו גאנם לא נותר אלא להמתין למותן.

אמא לשישה נרצחה ביריות ברמלה. יותם רונן
זירת הרצח/יותם רונן
אמא לשישה נרצחה ביריות ברמלה. יותם רונן
זירת הרצח/יותם רונן

עוד במהדורה:

הנשיא ריבלין השתתף בטקס בכפר קאסם: בביקור היסטורי נכח היום נשיא המדינה, ראובן ריבלין, בטקס לציון הטבח שביצעו חיילי צה"ל בתושבי הכפר בשנת 1956. מארגני הטקס בחרו באופן מופגן שלא להניף את דגלי ישראל אלא דגלים שחורים. ריבלין פתח את דבריו בהבעת צער על המקרה וכינויו "הרג נפשע" ו"פרק חריג וקודר". לאחר מכן פנה הנשיא למנהיגי החברה הערבית והיהודית-ציונית בבקשה למגר את האלימות בין המגזרים, לפעול כנגד אפליית החברה הישראלית-ערבית וכן התייחס לחשיבות יחסים בין שני העמים, החולקים את אותה הארץ.

שנת הלימודים האקדמית החלה: לאחר קיץ מלחמה קשה, פקדו היום יותר מ-300 אלף סטודנטים את המוסדות האקדמאיים לרגל פתיחת שנת הלימודים. השנה נרשמה ירידה של אחוז וחצי בכמות הנרשמים לתואר הראשון באוניברסיטאות, בעוד כמות הנרשמים במכללות דווקא גדלה.

מי רכש את האחוזה של אלביס? בית הנופש של מלך הרוקנ'רול בפאלם ספרינגס, המשתרע על שטח של שני דונם וכולל ספא ובריכה, היה אמור לעלות למכירה פומבית, אך ברגע האחרון הבנק האחראי על המכירה הודיע על ביטולה בשל קנייתו של הנכס ב-3 מיליון דולר בלבד. זהותו של הקונה לא פורסמה ושאלות רבות מתעוררות סביב הרכישה המפתיעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully