וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפיד לא מחכה: מחיר הסיגריות עלה בחצות ב-3-2.5 שקלים

שר האוצר חתם כבר הערב על הצו שיביא עמו עלייה חדה במחיר הסיגריות, הסיגרים, הסיגרלות והטבק. המעשנים כועסים: "אי אפשר היה לחכות רגע, לתת לנו להביע דעה על המהלך?"

צילום: דניאל בוק, טל אנגלנדר, עומר מירון, מור שאולי, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: לירון בארי

לפיד לא מחכה ולו רגע: פחות מיממה לאחר שפורסמה הצעת התקציב של משרד האוצר ל-2013-2014, הכוללת גזירות רבות על מעמד הביניים, בהן העלאות מסים מרובות וקיצוצים נרחבים, חתם אמש (שלישי) שר האוצר יאיר לפיד על תיקון לצו תעריף המכס ומס הקניה, לפיו יועלה מהלילה בחצות מס הקניה המוטל על סיגריות, טבק לסיגריות, סיגרים וסיגרלות. כמו כן, יוטל מס בשיעור של כ-10% על מלאי הסיגריות הקיים בידי עוסקים, ומס בסכום של 159.18 שקלים לקילוגרם על מלאי של טבק לסיגריות. ההשפעה הצפויה של העלאת המס על המחיר לצרכן של חפיסת סיגריות היא של בין 2.5-3 שקלים לחפיסה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ימשיך לעשן? שר האוצר יאיר לפיד/מערכת וואלה!, צילום מסך

ציבור המעשנים מנסה - לא בהצלחה יתרה, להתמודד עם הגזירה החדשה. "ככה? מהיום להיום? אני מבין שצריך להעלות מסים ולעשות קיצוצים, ולא מספיק שלפיד רוכב על הגב של המעשנים שגם ככה משלמים הרבה מס - אי אפשר היה לחכות רגע, לתת לאנשים להתכונן, לתת לאנשים רגע להתנגד, להביע דעה בעניין?", אמר הערב אמנון, תושב תל אביב המעשן כחצי קופסת סיגריות ביום. גיא אופנבך, תושב תל אביב בן 23, עבר לפני כמה שנים מעישון סיגריות לעישון טבק, בניסיון להפחית את ההוצאות על ההרגל המגונה. "נהגתי לעשן חפיסת 'קאמל' ביום, זה רצח אותי. עכשיו הטבק גם יקר, אבל זה עדיין זול מסיגריות", אמר. לדבריו, הוא שוקל כעת להפחית את צריכת הסיגריות, גם גלל הנזק לבריאות. גיא אהרונסון, תושב יבנה בן 28, מגדיר עצמו מכור לסיגריות. מדי יום הוא מעשן חפיסה אחת של "וינסטון", ולדבריו הוא התחיל לעשן "כשעוד לא הבנתי שעובדים עליי. אני מכור קשה וקשה לי להפסיק. אולי יש כאן משהו חיובי, הרי חברות הטבק מרוויחות עלינו מיליארדי שקלים, זה רעל. רק חבל שלא נתנו לנו למחות על המהלך לפני שאישרו אותו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

תוכנית הקיצוצים: המקל בלי הגזר

בהתאם לצו, המס המינימאלי לחפיסת סיגריות יועלה מ 12.17 ש"ח ל-15 שקלים לחפיסה. המס המוטל על סיגרים יעלה מ-75% ל-90% והמס על טבק לגלגול סיגריות יעלה מ-290.82 ¤ לק"ג ל- 450 ¤ לק"ג. היות ומס הקניה המינימאלי החל על סיגרלות זהה למס הקניה המינימאלי החל על סיגריות ומס הקניה האחוזי החל על סיגרלות זהה למס האחוזי החל על סיגרים, סכומים אלה הועלו בדומה להעלאת מס הקניה המינימאלי והאחוזי החלים על סיגריות וסיגרים. תוספת המס הצפויה מהעלאת מס הקניה הינה כ-800 מיליון ש"ח לשנה. תוקף הצו הוא מיידי והוא יועבר לאישור ועדת הכספים של הכנסת תוך חודשיים.

תכנית הקיצוצים והגזרות מחולקת לשתי קטגוריות: הגדלת ההכנסות ממיסוי מחד וצמצום הוצאות המדינה מאידך. בכל הקשור להגדלת ההכנסות, מתכוון האוצר להעלות את מס ההכנסה בשיעור של 1.5% לכל מדרגות המס. באוצר מעריכים שצעד זה לבדו יכניס לקופת המדינה ארבעה מיליארד שקלים בשנה; כמו כן, תבוטל נקודת זיכוי במס ההכנסה לאקדמאים (צפי להכנסה של 200 מיליון שקלים בשנה). בנוסף, בצעד שירגיש כל ישראלי, יועלה באחוז מס הערך המוסף (המע"מ) - מס הנלקח בכל עסקה במשק - והוא יעמוד על 18% כאשר באוצר מעריכים שצעד זה יכניס 4.6 מיליארד שקלים בשנה לתקציב המדינה. בעוד שהציבור נדרש לשלם כמעט עשרה מיליארד שקלים (העלאת מס ההכנסה והמע"מ), מס החברות יועלה באחוז ל-26%, צעד זה צפוי להכניס למדינה 630 מיליון שקלים בשנה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בגזרת צמצום הוצאות המדינה, צפויה פגיעה במשפחות בעלי ילדים קטנים וכן קיצוץ נרחב בהוצאות הממשלה. שליש מתקציב סבסוד קצבאות הילדים יופחת (שני מיליארד שקלים), כך שקצבה עבור כל ילד תעמוד על 140 שקלים. כיום הורים זכאים לקצבאות ילדים בעבור ילדים שנולדו אחרי שנת 2003 בסכומים הנעים בין 175 ל-263 שקלים בחודש, בהתאם למספר הילדים. בעבור ילדים שנולדו לפני שנת 2003 הסכום גדול יותר ונע בין 175 ל-459 שקלים. באוצר מציינים כי הקיצוץ החד בקיצבאות הילדים יביא לחיסכון של כמיליארד שקלים בשנת 2013, ועוד כשני מיליארד שקלים בשנת 2014. כיום משלמת המדינה שבעה מיליארד שקל בשנה עבור קצבאות ילדים.

כמו כן, סבסוד טיפולי שיניים שהיו צפויים להתרחב בשנת 2014 לילדים עד גיל 14 (מגיל 12 כיום) לא יחול ויישאר כפי שהמצב כיום; קיצוץ של 600 מיליון שקלים בשנה מסבסוד צהרונים וגני הילדים. בהחלטת הממשלה הקודמת, בעקבות דו"ח טרכטנברג, נקבע כי הממשלה תממן ב-2014 צהרונים בהיקף של 1.35 מיליארד שקל. אולם בחוק ההסדרים מבקש לפיד לסבסד את הצהרונים רק בשלוש השכבות הסוציו-אקונומיות הנמוכות ביותר, ובסכום של 605 מיליון שקלים בלבד. בנוסף לכך, תקוצץ הטבה אחרת שעוגנה בהחלטת ממשלה, ושעניינה שילוב אימהות בשוק התעסוקה באמצעות סיבסוד צהרונים ב-345 מיליון שקל. בסך הכל, קוצץ תקציב הצהרונים בכמיליארד. מהתמיכה למוסדות לימוד תורניים יופחתו 200 מיליון שקלים בשנת 2013, ו-400 מיליון שקלים בשנת 2014 - בסך הכל 600 מיליון שקל בשנתיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully