וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבדלנים הכריזו מצב חירום, נשיא אוקראינה: דורש מנאט"ו לוח זמנים להצטרפות

מנהיגי המורדים בדונייצק ובלוגנסק הודיעו על גיוס כללי של הגברים במחוזות במזרח אוקראינה, בעקבות ההסלמה בלחימה. בקייב מכחישים את טענות מוסקבה על נפילת פגזים בשטח רוסיה, זלנסקי מתח ביקורת על המערב ופוטין פיקח על תרגיל טילים גדול. ביידן: "משוכנע שהחליט לפלוש"

בווידאו: חילופי אש במזרח אוקראינה/צילום: רויטרס

מנהיגי הבדלנים הפרו-רוסים במזרח אוקראינה הכריזו היום (שבת) על גיוס כללי בעקבות ההסלמה בלחימה עם הצבא, שמאשים את המורדים בפרובוקציות מכוונות. מצבא אוקראינה נמסר כי שני חיילים נהרגו בהיתקלויות עם המורדים, שאתמול הודיעו על פינוי אזרחים לרוסיה.

בכלי תקשורת ממלכתיים ברוסיה טענו הבוקר שפגז נחת באזור רוסטוב ומאוחר יותר דווח על פגז שני שהתפוצץ בשטחה של רוסיה, סמוך לגבול עם אוקראינה. בקייב הכחישו זאת ודרשו לפתוח בחקירה בינלאומית. במערב חוששים שמוסקבה מביימת את ההחרפה במתיחות כדי להצדיק את התערבותה במדינה, שאותה היא מכתרת עם כ-150 אלף חיילים.

הארגון לביטחון ולשיתוף פעולה באירופה (OSCE) דיווח על כ-2,000 הפרות של הפסקות האש במחוזות הבדלניים בדונייצק ובלוגנסק, בסבב הלחימה המשמעותי ביותר בשנים האחרונות. הסכסכוך פרץ ב-2014 במקביל לסיפוח חצי האי קרים על ידי רוסיה, וכ-15 אלף איש נהרגו מאז.

בדלנים תולים כרזה בנקודת גיוס בעיר דונייצק, מזרח אוקראינה, 19 בפברואר 2022. רויטרס
כ-2,000 הפרות דווחו באזור. בדלנים תולים כרזה בנקודת גיוס בדונייצק, היום/רויטרס

במקביל, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הורה היום על פתיחת תרגילים גרעיניים אסטרטגיים הכוללים שיגורים של טילים בליסטיים. הוא פיקח עליהם ממרכז במוסקבה, לצדו של שליט בלארוס אלכסנדר לוקשנקו המארח עשרות אלפי חיילים כחלק מתרגיל גדול. התרגיל אמור להסתיים מחר, אך לא ברור אם הכוחות הרוסיים ישובו לבסיסיהם כפי שהבטיחו במוסקבה ובמינסק. במערב חוששים שפלישה לאוקראינה עשויה להיפתח משטחה של בלארוס, הגובלת בה מצפון.

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, שמנסה לשכך את חרדות המלחמה, מתח ביקורת על מדינות נאט"ו ודרש לוח זמנים ברור להצטרפות מדינתו לארגון. "הן צריכות להיות כנות" בכוונותיהן כלפי אוקראינה, אמר זלנסקי הנמצא בוועידת הביטחון במינכן, והביע שוב נכונות להיפגש עם פוטין. הוא יצא מהמדינה חרף החשש שרוסיה תוכל לנצל את היעדרותו מהמדינה.

סגנית נשיא ארצות הברית קמלה האריס אמרה בוועידה כי רוסיה מפיצה מידע שקרי וכי "פעולותיה אינן תואמות את מילותיה". לדבריה אם רוסיה תפלוש לאוקראינה, ארצות הברית ובעלות בריתה יטילו עליה סנקציות כלכליות משמעותיות.

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בנאום בוועידת הביטחון של מינכן, גרמניה, 19 בפברואר 2022. רויטרס
"על מדינות המערב להיות כנות". זלנסקי בוועידת הביטחון במינכן, היום/רויטרס

מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג, אמר כי "כל הסימנים מראים שרוסיה מתכננת מתקפה נרחבת על אוקראינה. קודם לכן גורם בארגון אמר כי נאט"ו העביר את משרדיו מקייב ללבוב שבמערב המדינה ולבריסל מטעמים ביטחוניים. "הבטיחות של אנשינו היא מעל הכל", אמר הגורם, שלא הרחיב בעניין כמות העובדים שהועברו מהמשרדים.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו צופים בתרגיל שיגורי טילים ממרכז במוסקבה, 19 בפברואר 2022. רויטרס
פוטין ולוקשנקו צופים בתרגיל הטילים ממרכז פיקוח במוסקבה, היום/רויטרס

על רקע לחימתם של צבא אוקראינה והבדלנים במזרח המדינה, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נאם הלילה בנושא המשבר הרוסי-אוקראיני. בנאומו אמר ביידן כי הוא משוכנע שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין קיבל החלטה לפלוש לאוקראינה, ולמרות שיש עדיין מקום לדיפלומטיה, הוא צופה כי רוסיה תפלוש למדינה בימים הקרובים. בד בבד, מנהיגי הבדלנים בדונייצק ובלוגנסק הכריזו הבוקר על גיוס כללי.

"יש לנו סיבה להאמין שהכוחות הרוסיים מתכננים ומתכוונים לתקוף את אוקראינה בשבוע הקרוב או בימים הקרובים", אמר ביידן, והוסיף כי ארצות הברית מאמינה שרוסיה תכוון לבירת אוקראינה, קייב.

תרגיל רוסיה בבלארוס, על גבול אוקראינה. 19 בפברואר 2022. AP
טנקים רוסיים באימון בבלארוס, היום/AP

עוד אמר הנשיא האמריקני כי רוסיה "מעלה טענות שקריות לפיהן אוקראינה אחראית להפגזת גן ילדים". ביידן שיבח את הכוחות האוקראינים ואמר כי הם "הראו כושר שיפוט וריסון נהדר". כמו כן, אמר הנשיא כי אם רוסיה תמשיך בתוכניותיה היא "בוחרת להיות אחראית למלחמה קטסטרופית".

ביידן ציין כי רוסיה הסכימה אתמול ששר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, יפגש עם מקבילו האמריקני אנתוני בלינקן. הפגישה צפויה להיערך ב-24 לבפרואר.

במקביל, גורם ביטחוני אמריקני מסר הלילה כי 40% עד 50% מהחיילים הרוסים ליד הגבול עם אוקראינה נמצאים ב"עמדות התקפה". עוד הוסיף הפקיד כי על גבול אוקראינה נמצאים כעת כ-150 אלף חיילים רוסים, הכוללים כ-125 קבוצות טקטיות גדודיות.

אמש דווח ברוסיה על פיצוץ גדול ליד מבני הממשל של הבדלנים הפרו-רוסים בעיר דונייצק במזרח אוקראינה. לדברי הבדלנים, הפיצוץ נבע ממכונית תופת. זמן קצר לאחר מכן הורה נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לשר למצבי חירום להגיע לדרום-מזרח המדינה כדי לארגן מקלטים לתושבים שעוזבים את מזרח אוקראינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully