וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד האוצר מחריף את המאבק במסע רכש המטוסים של גנץ: "מניעה משפטית"

עודכן לאחרונה: 27.10.2020 / 19:36

במכתב למשנה ליועמ"ש לממשלה, יועמ"ש משרד האוצר הבהיר כי התנהלות משרד הביטחון בעסקת המטוסים "מנוגדת לאופן שבו מתנהל התקציב ולמגבלות שלו". במשרד טוענים שהאמריקנים לא התחייבו להעניק סיוע ביטחוני משנת 2028 ואילך, ולכן קיים סיכון שהתשלום יוטל על הממשלה

בווידאו: גנץ חתם בוושינגטון על הצהרה המבטיחה את עליונותה הביטחונית של ישראל/צילום: משרד הביטחון

המאבק של משרד האוצר נגד כוונת משרד הביטחון לרכוש מטוסים, מסוקים וחימוש בהיקף של מילארדי דולרים מחריף. היועץ המשפטי של משרד האוצר, עו"ד אסי מסינג, שלח אמש מכתב לעו"ד מאיר לוין, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, ובו מתח ביקורת חריפה על התנהלות משרד הביטחון והמתווה הכלכלי שהציע כדי לממן את ההתעצמות הצבאית המתוכננת. לטענתו, קיימת מניעה משפטית בביצוע העסקה.

עוד בטרם הכריע היועץ בנושא, ביקשו במשרד הביטחון לדחות את ועדת השרים לענייני הצטיידות, שהייתה אמורה להתכנס היום (שלישי) למועד לא ידוע. במוקד המחלוקת נמצאת בקשת משרד הביטחון לדחות את התשלום על הלוואת ענק שעליה חתם בשנת 2014 לשנת 2028, תוך תשלום ריבית שמגיעה לכמיליארד שקלים, כדי לממש את העסקה.

V-22. -, אתר רשמי
חלק עיקרי במסע הרכש של גנץ. מטוס מסוג V-22/אתר רשמי, -

משרד האוצר מתנגד, בטענה שמשרד ההגנה בממשל האמריקני עדיין לא התחייב להעניק סיוע ביטחוני משנת 2028 ואילך, לכן ישראל נדרשת לתת ערבויות לדחיית תשלום ההלוואה, ובמידה וסף הסיוע הביטחוני לא יעמוד על 3.8 מיליארד דולרים, תהיה זו ממשלת ישראל שתישא בעלויות הנוספות.

לפי מקורות ביטחוניים, ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט שלא יהיה דיון בוועדת שרים לענייני הצטיידות עד שהיועמ"ש יכריע בסוגיית חוקיות מודל התשלום או שמשהב"ט ישנה את דעתו.

עוד בוואלה!

בשיאו של המשבר הכלכלי, גנץ יקדם בארה"ב את עסקת הענק של חיל האוויר

לכתבה המלאה
שר הביטחון בני גנץ ומקבילו האמריקאי מארק אספר בפנטגון 22 באוקטובר 2020. שמוליק עלמני, אתר רשמי
שר הביטחון בני גנץ ומקבילו האמריקני מארק אספר בפנטגון/אתר רשמי, שמוליק עלמני

עו"ד מסינג החליט להחריף את המאבק בין המשרדים, וכתב במכתב ששלח ליועץ המשפטי כי "שימוש בהלוואה באופן המוצע על ידי משרד הביטחון לצורך מימון רכש בטחוני, נועד כל כולו כדי לעקוף את מגבלת ההוצאה הקבועה בחוק, תוך עקיפת הקצאת סדרי העדיפות של הממשלה וכן אישור הכנסת בהתאם למקובל".

עו"ד מסינג הוסיף כי משרד הביטחון "מפר גם את הוראות סעיפים 40א ו-43 לחוק יסוד התקציב, והוא מנוגד לאופן שבו מתנהל תקציב המדינה ולמגבלות התקציב, לרבות יצירת מקורות למימונו ללא כל הסמכה בדין". לדבריו, "הקשיים האמורים מתעצמים בהינתן חלופות אפשריות שבהן הממשלה יכולה לממש את רכישת המטוסים, וזאת ללא הפרה של כל הוראות הדין האמורות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully