וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

16 מפגינים נעצרו במהלך ההפגנה בבלפור: "אין דבר שיכול לעצור מהפכה"

15 אלף מחו נגד השחיתות השלטונית בהפגנה מול מעון נתניהו בבירה זה השבוע ה-10 ברציפות, שאליה הצטרפו גם חסידי ברסלב שדרשו מתווה טיסות לאומן בראש השנה. מאות מחו מול בית רה"מ בקיסריה, בהם דן חלוץ ועמי איילון. מבין העצורים, רק אחד יובא היום לדיון בבית המשפט

בווידאו: הפגינו נגד נתניהו בירושלים ובקיסריה/צילום: סאטווי, שלומי גבאי ורוני כנפו, עריכה: שאול אדם

16 מפגינים נעצרו ועוכבו הלילה (ראשון) בתום ההפגנה נגד השחיתות השלטונית מול מעונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בירושלים ומול ביתו הפרטי בקיסריה, זה השבוע העשירי ברציפות. מבין המפגינים, שנחשדו בגין הפרת הסדר הציבורי, וחלקם בתקיפת שוטרים, רק אחד יובא היום לדיון בהארכת מעצרו בבית המשפט השלום בירושלים, לאחר שהיתר שוחררו. אל ההפגנה המרכזית בבלפור הגיעו יותר מ-15 אלף איש, שחלקם צעדו מגשר המיתרים בעיר. מאוחר יותר הצטרפו למחאה גם חסידי ברסלב.

לקראת סיומה של המחאה, החלה המשטרה בפתיחת צומת כיכר פריז לתנועה, ובפינוי מפגינים שלא נשמעו לקריאותיה. חלק מהמוחים אף התיישבו על הכביש. עם זאת, לדברי המשטרה, המחאות היו "ללא אירועים חריגים".

לדברי קצין אגם מחוז ירושלים, ניצב משנה אמיר ארזני, "היום התקיימה ההפגנה ובנוסף לה התקיימה תהלוכה, למרות שלא תואמה עם המשטרה - שאבטחה אותה. הצועדים הגיעו לאזור מתחם ההפגנות, וההפגנה התנהלה כסדרה. בשעה 23:00 כרזנו למפגינים לשמור על השקט. רובם נענו ולכן לא נאלצנו לאכוף במידה רבה, אך נשאר המיעוט הקטן שבא לשבש את התנועה והשגרה בירושלים".

פינוי מפגינים מההפגנה בבלפור ירושלים - 30 לאוגוסט 2020. ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
פינוי מפגינים על ידי המשטרה, ירושלים, הלילה/ראובן קסטרו, ראובן קסטרו

עוד אמר ארזני, "בניגוד למה שקרה בשבוע שעבר, שהתהלוכה התפזרה למספר גורמים וחסמה את על העיר, התהלוכה הזו התנהלה בגוש אחד ולכן היתה לנו אפשרות גם לאבטח אותם".

מוקדם יותר קראו המפגינים בבלפור "אנחנו הרוב, יצאנו לרחוב", "מהפכה", "שוחד, מרמה והפרת אמונים" ו"הון, שלטון, עולם תחתון". הם אף קראו לשוטרים "תורידו את המדים, תצטרפו למפגינים". כמו כן, המוחים מניפים שלטים עם הכיתוב "יש עוד מלבדו", "עוצרים את נגיף הדיקטטורה", "אין דבר שיכול לעצור מהפכה שהגיע זמנה", "הדמוקרטיה היא כרסום יסוד האלימות" ו"מתי תתעסקו בנו במקום בעצמכם?".

עשרות חסידי ברסלב הגיעו להפגנה בבלפור בדרישה לגבש מתווה טיסות לאומן בראש השנה. הם הניפו שלטים עם הכיתוב "נתניהו נגד רבי נחמן", "שקרן לך הביתה", "איבדת את קולותינו", ושרו יחד עם המוחים. חלקם עזבו את מוקד ההפגנה בכיכר פריז והחלו לצעוד לכיוון מרכז העיר - ופוזרו על ידי שוטרים.

פינוי מפגינים מההפגנה בבלפור ירושלים - 30 לאוגוסט 2020. ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
פינוי מפגינים מההפגנה בבלפור, הלילה/ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
מפגינים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, בלפור, ירושלים, 29 באוגוסט 2020. ראובן קסטרו
יותר מ-15 אלף מפגינים מול מעון ראש הממשלה. ירושלים, הערב/ראובן קסטרו
מפגינים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, בלפור, ירושלים, 29 באוגוסט 2020. ראובן קסטרו
זה השבוע העשירי ברציפות. המחאה נגד נתניהו בבלפור, הערב/ראובן קסטרו
מפגיני ברסלב מחוץ למעונו של נתניהו, אומן, 29 אוגוסט 2020. ראובן קסטרו
"איבדת את קולותינו". חסידי ברסלב בהפגנה נגד נתניהו בכיכר פריז, הערב/ראובן קסטרו

בהתאם להחלטת בג"ץ, החל מהשעה 21:30 על המפגינים נאסר להרעיש באמצעות צופרי אוויר, תופים, כלי הקשה ואמצעים אחרים שאינם כריזה והגברה. כמו כן, לפי ההחלטה, לאחר השעה 23:00 ייאסר השימוש גם באמצעי ההגברה. המפגינים שומרים על שקט יחסי, והמשטרה כורזת למפגינים לעלות למדרכה על מנת שניתן יהיה לפתוח את הכביש לתנועה.

מהמשטרה נמסר כי "זמן קצר אחרי השעה 21:30, ולאחר שהמפגינים לא חדלו את הקמת הרעש, כרזה המשטרה כמה פעמים. היא ביקשה מהם לחדול את השימוש בתופים, צפצפות וצופרים, ופעלו להוריד את עוצמת הרעש בהתאם לפסיקת בג"ץ".

על הפעילות בהפגנה בבלפור אמון מפקד מחוז ירושלים דורון ידיד, בעוד שבמחאות הקודמות היה זה מפקד מרחב ציון עופר שומר. כמו כן, סגן ניצב (סנ"צ) ניסו גואטה, שתועד מכה מפגין מול המעון בבלפור בשבוע שעבר, הגיע למחאה.

מפגינים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, בלפור, ירושלים, 29 באוגוסט 2020. ראובן קסטרו
"שוחד, מרמה, הפרת אמונים". המחאה נגד נתניהו בבלפור, הערב/ראובן קסטרו
מפגינים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, בלפור, ירושלים, 29 באוגוסט 2020. ראובן קסטרו
"מחאת התקווה". ההפגנה בבלפור, הערב/ראובן קסטרו
מפגינים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, בלפור, ירושלים, 29 באוגוסט 2020. ראובן קסטרו
"עוצרים את נגיף הדיקטטורה". ההפגנה בירושלים, הערב/ראובן קסטרו

כוחות משטרה רבים נפרסו באזור כיכר פריז ומעון ראש הממשלה, והרחובות בן מימון, עזה, אגרון, קינג ג'ורג' וקרן היסוד נחסמו לתנועת כלי רכב.

על פי המשטרה, הצעדה מגשר המיתרים לבלפור לא תואמה עם הגורמים הרלוונטיים. למרות זאת, הכוחות אפשרו למוחים לקיים את התהלוכה. הצועדים חסמו את תנועת הרכבת הקלה ברחוב יפו בעיר, ולאחר זמן קצר השוטרים הפנו אותם לרחובות סמוכים והרכבת שבה לפעילות.

תנועת "קריים מיניסטר" דרשה מהמשטרה לאפשר למפגינים לממש את זכות המחאה, ולהימנע מאלימות. "אנו נחושים לממש את זכותנו לקיים מפגן דמוקרטי מול ראש ממשלה כושל ומושחת שחייב ללכת", נמסר. "אסור שמופע האימים של המשטרה יחזור על עצמו. לא נעבור לסדר היום על אלימות, מעצרי שווא ופיזור ההפגנה בניגוד לחוק. משטרת ירושלים עושה הכל כדי להתעמר במפגינים ולחבל במחאה".

מפגינים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, בלפור, ירושלים, 29 באוגוסט 2020. ראובן קסטרו
"סולטאן ביבי - הביתה". המפגינים נגד נתניהו בירושלים, הערב/ראובן קסטרו

במקביל, מאות הפגינו מול ביתו הפרטי של נתניהו בקיסריה, בהם גם הרמטכ"ל לשעבר דן חלוץ וראש השב"כ לשעבר עמי איילון שנשאו דברים. סמוך להפגנה נגד ראש הממשלה, התכנסו עשרות תומכי נתניהו.

"הנאשם יוצר תת תרבות עבריינית. תרבות השוחד, תרבות השקר", אמר חלוץ. "כבוד, כסף וכוח הפכו ללוגו שלו ושל ממשלתו. נתניהו נכשל בניהול משבר הקורונה והמשבר הכלכלי. הוא מנסה להרחיק את האחריות באמצעות מינוי פרויקטור, אך מחבל בסיכויי הצלחתו בגלל שיקולים פוליטיים עלובים".

מפגינים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, קיסריה, 29 באוגוסט 2020. שלומי גבאי
ההפגנה נגד נתניהו מול ביתו שבקיסריה, הערב/שלומי גבאי
מפגינים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו לצד תומכיו. קיסריה, 29 באוגוסט 2020. יואב איתיאל
המחאה נגד נתניהו מול הפגנת התמיכה. קיסריה, הערב/יואב איתיאל
דן חלוץ נואם בפני מפגינים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, קיסריה, 29 באוגוסט 2020. שלומי גבאי
"הנאשם יוצר תת תרבות עבריינית". חלוץ בהפגנה בקיסריה, הערב/שלומי גבאי

עמי איילון טען כי זו חובה אזרחית לצאת לרחובות ולהפגין. "מי שהוגש כנגדו כתב אישום לא יכול להיות אפילו זקיף בעלייה לספינה", אמר ראש השב"כ לשעבר. "נתניהו לא יכול להחליט על סיפוח, על עקירת יישובים ולא על יציאה למלחמה. שיקוליו הם שיקולים זרים".

לדברי איילון, "תיק 3000 הוא תיק הסירוב לחקור ראש ממשלה בישראל, אנחנו דורשים ועדת חקירה ממלכתית. מנהיג מושחת לא יכול ואסור לו לקבל החלטות על ביטחון המדינה ולא על רכש ביטחוני".

יו"ר התנועה לאיכות השלטון, אליעד שרגא, נשא גם הוא דברים בהפגנה. "דמוקרטיות לא קורסות בין לילה, הן נכחדות להן לאט לאט", אמר. "וכך, צעד אחר צעד - השתלט נתניהו על כל התקשורת ועל התודעה במדינת ישראל. הוא כל הזמן צריך את הבייס מפוחד - אבל אנחנו לא מפוחדים. לא ניתן לרגשות האלה לנהל אותנו. הפצת פחד, הפצת שנאה והפצת שקרים - זו דוקטרינת נתניהו. רק אם נמשיך לצאת לרחובות נגרום לשינוי".

עמי איילון נואם בפני מפגינים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, קיסריה, 29 באוגוסט 2020. שלומי גבאי
"למנהיג מושחת אסור לקבל החלטות על ביטחון המדינה". איילון נושא דברים בקיסריה, הערב/שלומי גבאי
הפגנה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו מול ביתו הפרטי, קיסריה. 29 באוגוסט 2020. יואב איתיאל
ההפגנה נגד נתניהו בקיסריה, הערב/יואב איתיאל

תומכי נתניהו הניפו דגלי ישראל ודגלי ליכוד, ואף שלטים עם תמונותיהם של היועמ"ש אביחי מנדלבליט, שר המשפטים אבי ניסנקורן והמשנה לפרקליט המדינה ליאת בן ארי עם הכיתוב "שחיתות בצמרת". הם קראו "סיקור אוהד זה לא שוחד", "מממנים אתכם", "בוגדים", "אנרכיסטים", "ג'ובניקים" ו"פדופילים".

אחת המפגינות קראה במגפון לעבר המוחים נגד נתניהו: "אנחנו היהודים, אנחנו המשכי אבותינו - אתם אנרכיסטים. סעו לברלין, לכו לשם, אתם צאצאי הרייך. סוטים, בהמות". היא הוסיפה: "נתניהו יהיה הנשיא ויורש העצר יהיה בנו יאיר - ואתם פשוט תאכלו את הלב".

להפגנת הימין בקיסריה הגיע לראשונה גם חבר כנסת - ח"כ אריאל קלנר (הליכוד), שנענה אולי לקריאת המפגינים, שהבטיחו לתמוך בפריימריז בראשון שיגיע לתמוך בהם. "אני לא אחראי על אחרים, באתי לכאן לחזק את התומכים בראש הממשלה מול הניסיון להפיכה השלטונית", אמר לוואלה! NEWS. "אלה הפגנות של אנשי שמאל, חלקם אפילו אנשי שמאל קיצוני, אנרכיסטים. אלה לא הפגנות על איזה עניין כלכלי. האנשים האלה מפגינים באופן קבוע כנגד שלטון שהוא לא לרוחם".

הפגנת התמיכה בראש הממשלה בנימין נתניהו מול ביתו הפרטי, קיסריה. 29 באוגוסט 2020. יואב איתיאל
"נתניהו יהיה הנשיא ויורש העצר יהיה בנו יאיר". הפגנת התמיכה בנתניהו בקיסריה, הערב/יואב איתיאל
שלטים עם תמונותיהם של אביחי מנדלבליט, אבי ניסנקורן, ליאת בן ארי שמניפים תומכי נתניהו בהפגנה בקיסריה. 29 באוגוסט 2020. יואב איתיאל
שלט שהניפו תומכי נתניהו מול ביתו בקיסריה/יואב איתיאל

גם בגשרים ובצמתים ברחבי הארץ הפגינו הערב כמדי שבוע, מאות בני אדם כחלק ממחאת הדגלים השחורים. מפגינים בצומת הסירה בהרצליה טענו כי נהג רכב חלף על פניהם כשהוא מחזיק באקדח שלוף ומכוון אותו לעברם.

בעקבות התקרית בהרצליה, מחר תוגש תלונה במשטרה על ידי עו"ד גונן בן יצחק, מראשי המחאה.

איומי אקדח נגד מפגינים נגד ראש הממשלה, 29 אוגוסט 2020. צ, צילום מסך
חולף על פני מפגינים ומכוון לעברם אקדח. הנהג המאיים בצומת הסירה בהרצליה, היום/צילום מסך, צ

מוקדם יותר היום, המשטרה טענה כי ישנם פעילים קיצוניים המפרסמים ברשתות החברתיות קריאות "להפוך את המחאות להפרת סדר ולפגוע פיזית בשוטרים". המשטרה קראה למשתתפי ההפגנה בבלפור "להימנע מגילויי אלימות ופרובוקציה. השוטרים ערוכים לשמור ולהגן על שלום הציבור, לאפשר לכל חיים בטוחים וחופשיים, ובתוך כך גם את חופש הביטוי והמחאה. נפעל בנחישות נגד כל ניסיון שכזה".

תנועת הדגלים השחורים הכחישה את דברי המשטרה, וטענה כי מדובר בפרסומים של חשבונות פיקטיביים. "ההודעה המגוחכת של משטרת ירושלים היא עוד עדות לאיבוד הדרך של מפקדי המחוז, שלא עומדים בלחץ הפוליטי מבית נתניהו ואוחנה", נמסר. "אין קולות קיצוניים שקוראים לפגיעה בשוטרים - יש קולות שקוראים להדחתו של נתניהו מתפקיד ראש הממשלה. כדאי שמשטרת ירושלים תתחיל להגן על המפגינים ולא על המושחתים".

מפגינים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, בלפור, ירושלים, 29 באוגוסט 2020. רוני כנפו
"מפקדי המשטרה לא עומדים בלחץ הפוליטי מבית נתניהו ואוחנה". בלפור, הערב/רוני כנפו
מחאת הדגלים השחורים נגד השחיטות השלטונית, מעגן מיכאל, 29 באוגוסט 2020. יואב איתיאל
מחאת הדגלים השחורים במעגן מיכאל, היום/יואב איתיאל

במקביל, ישראלים רבים בחו"ל קיימו מחאות ב-18 ערים ברחבי העולם תחת הכותרת "הלב בבלפור". זאת, כחלק ממפגן סולידריות עם המוחים נגד השחיתות השלטונית. האירוע הועבר בשידור חי באפליקציית "זום", והוקרן על מסך בכיכר פריז בירושלים.

בין הערים בהן נערכות ההפגנות, ברלין, באזל, אמסטרדם, קיימברידג', מדריד, ניו יורק, וושינגטון, מיאמי, סן פרנסיסקו, שיקגו, בוסטון, אטלנטה, לוס אנג'לס, וונקובר וטורונטו.

מפגינים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, בלפור, ירושלים, 29 באוגוסט 2020. רוני כנפו
"אסור שמופע האימים של המשטרה יחזור". מפגינים על גשר המיתרים בי-ם, הערב/רוני כנפו
מחאת הדגלים השחורים, 29 באוגוסט 2020. ראובן קסטרו
"מנותקים נמצאסם". מחאת הגדלים השחורים, היום/ראובן קסטרו

גם ביומיים האחרונים התקיימו הפגנות בקריאה להתפטרותו של ראש הממשלה בעקבות כתבי האישום שהוגשו נגדו. מאות בני אדם השתתפו אתמול ב"קבלת השבת" השבועית מחוץ למעון בירושלים. יום לפני כן, מאות מפגינים התרכזו בכיכר רבין בתל אביב ובמרכז הכרמל בחיפה. במסגרת המחאות חסמו המוחים כמה כבישים לתנועה, אך לא נרשמו עימותים או מעצרים.

בשבוע שעבר נערכה הפגנה סוערת בבלפור בהשתתפות כעשרת אלפים איש, ובסיומה נעצרו 30 מפגינים. במהלך ההפגנה פרצו עימותים בין המוחים לשוטרים שנכחו במקום, ושלושה מהשוטרים נפצעו. לדברי המשטרה, חרף התיעודים האלימים שהופצו ברשת בהם נראים שוטרים מכים בכוח מפגינים, נעשה שימוש "בכוח סביר".

באחד התיעודים הופיע הקצין ניסו גואטה, כשהוא מתנפל על אחד המפגינים במכות. המוחה נחקר על תקיפת סנ"צ גואטה והמשטרה ביקשה להרחיקו לשבועיים מבלפור, אך בהמשך השבוע חזרה בה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully