וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: ראש ממשלת סודאן ופומפאו דנו ב"התפתחויות חיוביות" ביחסים עם ישראל

עודכן לאחרונה: 25.8.2020 / 20:01

שר החוץ האמריקני נועד בחרטום עם עבדאללה חמדוק, שהדגיש כי במדינה רואים חשיבות להפרדה בין נושא נרמול היחסים, לשאיפת סודאן לצאת מרשימת הטרור של ארה"ב. עם זאת, רה"מ הסודאני הבהיר כי לממשלה הזמנית במדינה אין מנדט לקיים תהליך נורמליזציה מול ישראל

בווידאו: התפתחויות חיוביות ביחסי סודאן וישראל/צילום: רויטרס

ראש ממשלת סודאן, עבדאללה חמדוק, אמר היום (שלישי) לשר החוץ האמריקני מייק פומפאו כי לממשלה הזמנית במדינה אין מנדט לקיום נורמליזציה עם ישראל - כך מסר דוברו של חמדוק, פייר סלאח, לאחר פגישת השניים בחרטום. עם זאת, ממשרד החוץ האמריקני נמסר כי פומפאו וחמדוק דנו ב"התפתחויות חיוביות במערכת היחסים בין סודאן וישראל".

לדברי סלאח, ראש הממשלה הדגיש בפני שר החוץ כי במדינה רואים חשיבות להפרדה בין נושא נרמול היחסים עם ישראל, לשאיפתה של חרטום שוושינגטון תסירה מרשימת הטרור של ארצות הברית.

מלבד חמדוק, פומפאו נועד גם עם יו"ר מועצת הריבונות הסודאנית, עבד אל-פתאח אל-בורהאן. במהלך ביקורו אמר פומפאו כי שינויי השלטון הדמוקרטים של סודאן הם "הזדמנות של פעם בדור". בציוץ בטוויטר הוא הוסיף כי הוא מצפה לדון "כיצד להעמיק את מערכת היחסים בין ארצות הברית לסודאן". השניים שוחחו גם על שאיפת סודאן לצאת מרשימת הטרור של ארצות הברית, וחמדוק אמר כי הדיון בנושא זה היה "שקוף וישיר".

שר החוץ האמריקני מייק פומפאו עם יו"ר מועצת הריבונות הסודאנית עבד אל-פתאח אל-בורהאן, חרטום סודאן, 25 באוגוסט 2020. AP
"הזדמנות של פעם בדור". פומפאו ויו"ר מועצת הריבונות של סודאן, היום (צילום: אי-פי)/AP

פומפאו המריא אל היעד מנתב"ג, בטיסה הישירה הרשמית הראשונה בין שתי המדינות. ביקורו במדינה הוא חלק ממסעו באזור, בהמשך להסכם שהוכרז החודש בין ישראל לבין איחוד האמירויות הערביות. סודאן בעצמה פועלת לשיקום יחסיה עם ארצות הברית, אחרי הדחתו של הרודן עומר אל-בשיר באפריל אשתקד. במהיא מנסה לצאת מרשימת הטרור של ארצות הברית.

בטרם הגיע לחרטום, הוא צייץ כי "אני שמח להכריז שאנחנו על הטיסה הרשמית הישירה מישראל לסודאן". גורם אמריקני, שהיה על הטיסה, אמר כי "ייתכן שתתרחש היסטוריה נוספת", כשנשאל אם פומפאו יכריז על פריצת דרך ביחסים בין סודאן לישראל או על הסרת הסנקציות האמריקניות.

עוד בוואלה!

נתניהו נועד עם פומפאו: "ארה"ב מחויבת לשמור על היתרון האיכותי של צה"ל באזור"

לכתבה המלאה

אותו גורם אמר כי סודאן הציעה לקיים את הטיסה הישירה, והסירה את הדרישה ל"עצירה קוסמטית" בדרך.

היחסים עם ישראל הם סוגיה רגישה בסודאן, שהייתה בין המדינות העוינות ביותר אליה תחת שלטונו של אל-בשיר האסלאמיסט.

ראש ממשלת סודאן עבדאללה חמדוכ נואם בפני האסיפה הכללית של האו"ם, 27 בספטמבר 2019. AP
ראש ממשלת סודאן עבדאללה חמדוק (צילום: אי-פי)/AP

בפברואר נפגש מנהיג מועצת הריבונות במדינה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו באוגנדה, אבל הוא הדגיש כי נורמליזציה בין המדינות לא תהיה מהירה.

בשבוע שעבר הודח דובר משרד החוץ של סודאן אחרי ששיבח את איחוד האמירויות על "צעדה האמיץ והנועז" בהסכמה עם ישראל. בישראל ובארצות הברית הביעו תקווה שמדינות ערביות נוספות ילכו בדרכה של האמירויות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully