וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רודן בלארוס למפגינים: "לא תהיה מהפכה"; באירופה שוקלים סנקציות

10.8.2020 / 14:38

לוקשנקו הזהיר את המפגינים כי "התגובה תהיה הולמת" אחרי לילה של אלימות, בעקבות הטענות לזיופים בבחירות. מנהיגת האופוזיציה קראה להמשך המחאה, ובאיחוד גינו את הרודן האחרון של אירופה: "אלימות חסרת פרופרציות". אלפים נעצרו, פוטין ונשיא סין התקשרו לברך

בווידאו: עימותים ברחבי בלארוס אחרי ניצחון הרודן לוקשנו בבחירות/צילום: רויטרס

שליט בלארוס אלכסנדר לוקשנקו אמר היום (שני) כי על הרשויות לא לאפשר למדינה להיקרע תחת חוסר יציבות, בעקבות הפגנות ענק שנערכו במהלך הלילה. באופוזיציה דחו את תוצאות הבחירות הרשמיות, שלפיהן זכה לוקשנקו ב-80% מהקולות והבטיחו להמשיך במחאה.

על פי משרד הפנים במדינה, כ-3,000 מפגינים נעצרו אחרי הבחירות. לפי ארגוני זכויות אדם, יותר מ-1,300 איש נעצרו לפי הבחירות בעת שהמשטר פעל לדיכוי האופוזיציה.

לפי התוצאות שפרסמו הבוקר הרשויות, לוקשנקו קיבל 80% מהקולות, בזמן שיריבתו המרכזית - המורה לאנגלית לשעבר סבטלנה טיחנוסקיה, זכתה ב-9.9% בלבד. מתנגדי המשטר טוענים לזיופים נרחבים נגד מי שנכנסה למרוץ רק אחרי שבעלה, בלוגר אנטי-ממשלתי שתכנן להתמודד בעצמו, נשלח למאסר. "הרשויות לא מקשיבות לנו. הרשויות צריכות לחשוב על דרכים להעברת השלטון ללא אלימות", אמרה טיחנוסקיה, שטוענת כי היא המנצחת וכי היו זיופי קולות נרחבים.

שליט בלארוס אלכסנדר לוקשנקו בקלפי במינסק, 9 באוגוסט 2020. רויטרס
מאשים כוחות זרים בליבוי המחאה. לוקשנקו בקלפי, אתמול/רויטרס

"ודאי שאנחנו לא מכרים בתוצאות האלו", הבהירה טיחנוסקיה. הבחירות ברפובליקה הסובייטית לשעבר לא מוגדרות חופשיות והוגנות על ידי משקיפים זרים מאז 1995. הם לא קיבלו גישה לבחירות אתמול.

במהלך היום, רחובות הבירה וערים אחרות היו שקטות אחרי ההפגנות. האופוזיציה רוצה ספירה חוזרת בקלפיות שבהן נרשמו בעיות ואמרה שהיא מוכנה לשיחות עם השלטון. העצרות של טיחנוסקיה היו הגדולות ביותר מאז נפילת ברית המועצות ב-1991, ואתמול היא הגיעה לקלפי עם מאות מתומכיה שצעקו בשמה. חלק מצוות הקמפיין שלה נעצר לפני הבחירות.

לוקשנקו, שעמד בראש קולחוז בתקופת ברית המועצות, מנהיג את בלארוס ביד ברזל מאז 1994, לא נשמע מתפשר. "התגובה תהיה הולמת, לא נאפשר למדינה להיקרע לגזרים", אמר היום לוקשנקו, שצוטט על ידי סוכנות הידיעות הרשמית.

עוד בוואלה!

"ז'אן ד'ארק" של בלארוס: המורה לשעבר שקמה נגד הרודן האחרון של אירופה

לכתבה המלאה
מנהיגת האופוזיציה של בלארוס, סבטלנה טיחנוסקיה, במסיבת עיתונאים, 10 באוגוסט 2020. רויטרס
דורשת ספירה חוזרת. מועמדת האופוזיציה טיחנוסקיה, היום/רויטרס

השליט בן ה-65 חזר על טענותיו ולפיהן שכוחות זרים מנסים להסית את המפגינים, שאותם כינה "כבשים", על מנת להפיל אותו. הוא הזהיר כי הוא לא יאפשר זאת. "הם מנסים ליצור כאוס", אמר לוקשנקו. "אבל כבר הזהרתי: לא תהיה מהפכה".

האיחוד האירופי ומדינות רבות ביבשת הביעו דאגה מהאלימות של כוחות הביטחון נגד מפגינים ומהטענות לזיופים. שר החוץ של האיחוד, ג'וזפ בורל, ונציב ההתרחבות של הגוש, אוליבר וארהלאי, אמרו כי הבחירות בבלארוס אופיינו ב"אלימות חסרת פרופורציות ובלתי-מקובלת נגד מפגינים שלווים".

"אנחנו מגנים את האלימות וקוראים לשחרורם המידע של כל העצורים מהלילה האחרון", הוסיפו באיחוד האירופי. "הרשויות בבלארוס חייבות להבטיח שהזכות הבסיסית להפגין בדרכי שלום נשמרת".

דובר מטעם משרד החוץ של גרמניה אמר כי יש אינדיקציות רבות לזיופים בבחירות והאיחוד האירופי מקיים דיונים כיצד להגיב. פולין, שכנתה של בלארוס, אמרה כי היא רוצה לכנס פסגה מיוחדת של האיחוד בנושא הבחירות.

עימותים בין מפגיני אופוזיציה לשוטרים במינסק לאחר הבחירות בבלארוס, 10 אוגוסט 2020. רויטרס
מפגין נעצר במהלך ההפגנות במינסק, הלילה/רויטרס

שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו, שמוקדם יותר השנה נועד עם לוקשנקו בפגישה נדירה, אמר כי וושינגטון מודאגת מהבחירות, "שלא היו חופשיות והוגנות". בהצהרה שמסר, הוסיף פומפאו: "אנחנו מגנים בתוקף את האלימות המתמשכת נגד מפגינים ואת מעצר תומכי האופוזיציה, כמו גם את השבתת האינטרנט הפוגעת ביכולת של אזרחי בלארוס לחלוק מידע על הבחירות ועל ההפגנות".

מנגד, נשיא סין שי ג'ינפינג בירך את לוקשנקו, כפי שעשה נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שאמר כי הוא מקווה שבלארוס תעמיק את קשריה עם מוסקבה. עד עתה התנגד לכך לוקשנקו.

רוסיה עוקבת מקרוב

לוקשנקו עורר את חמתו של הציבור בשל טיפולו במגיפת הקורונה, הכלכלה והפגיעה בזכויות אדם. המעצרים של תומכי האופוזיציה עשויים לפגוע במאמציו לשקם את קשריו עם המערב על רקע היחסים הצוננים עם רוסיה השכנה, בעלת בריתה המסורתית של בלארוס. מוסקבה מנסה ללחוץ על שכנתה ממערב לאיחוד פוליטי וכלכלי קרוב יותר.

מוסקבה עוקבת מקרוב אחרי האירועים בבלארוס, שדרכה היא מעבירה נפל למערב. רוסיה רואה בה אזור חיץ מול ברית נאט"ו והמערב, שמנסה לפתות את מינסק לצאת מתחום ההשפעה שלה.

נשיא בלארוס, המציג את עצמו כמי ששומר על יציבותה של המדינה, האשים 33 שכירי חרב רוסים שנעצרו בחודש שעבר בתכנון "פעולות טרור". מוסקבה דחתה זאת ודרשה את שחרורם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully