וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר איומי טראמפ: ארה"ב עוזבת רשמית את ארגון הבריאות העולמי

הארגון הודיע כי כי קיבל את ההודעה על החלטת ארצות הברית, לאחר שהפסיקה את המימון לארגון ובצל האשמותיו של הנשיא טראמפ בנוגע לשיתוף פעולה עם סין בניהול מגיפת הקורונה. ביידן: "אהפוך את ההחלטה ביומי הראשון בתפקיד"

רויטרס

ארגון הבריאות העולמי הודיע אתמול (שלישי) כי קיבל לידיו את הודעת ארצות הברית ובה בקשה לעזוב את הארגון. בארגון נודע על המהלך בעקבות דיווחים בכלי תקשורת שונים. הודעת הממשל, שהועברה לידי הקונגרס והאו"ם, תיכנס למעשה לתוקפה רק בעוד שנה, זאת בשל מחויבותה של ארצות הברית לספק התרעה מוקדם למהלך מסוג זה. "הודעת העזיבה, שתיכנס לתוקפה ב-6 ביולי 2021, הוגשה למזכ"ל האו"ם, שאליו כפוף ארגון הבריאות העולמי", נמסר.

עם זאת, הודעת ארצות הברית עשויה להתבטל ככל שייבחר נשיא חדש ויהפוך את ההחלטה. כך, סגן הנשיא לשעבר והמועמד הדמוקרטי לנשיאות, ג'ו ביידן, הודיע בתגובה כי הוא יהפוך את ההחלטה כבר ביומו הראשון בתפקיד אם ייבחר.

נשיא ארצות הברית דולנד טראמפ במהלך נאומו באירוע ה-4 ביולי בבית הלבן - ארצות הברית 2020. רויטרס, רויטרס
העביר את הודעת הפרישה לאחר האיומים. טראמפ/רויטרס, רויטרס

דוברו של מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, אמר כי מתוקף תפקידו של כמפקח על החוקה של ארגון הבריאות העולמי משנת 1946, הוא החל "בתהליך של בדיקה מול ארגון הבריאות העולמי האם מתקיימים כל התנאים לעזיבה".

על פי תנאי העזיבה, ארצות הברית צריכה לעמוד בהתחייבויותיה הכספיות כלפי הארגון לפני שניתן יהיה להפסיק את חברותה בו. ארצות הברית היא התורמת הגדולה ביותר של הארגון ומעבירה לו יותר מ-400 מיליון דולר בשנה. כיום, היא חייבת לו 200 מיליון דולר.

עוד בוואלה!

טראמפ הודיע על ניתוק היחסים עם ארגון הבריאות העולמי: "בובה של סין"

לכתבה המלאה

לפני חודשיים טראמפ איים לראשונה כי ארצו תפרוש מהארגון. הוא אמר כי ארצות הברית תקטע את היחסים עמו, והאשימו בהיותו "בובה" של סין בזמן משבר הקורונה.

בדברים שנשא אז בנאום בבית הלבן, הוא תקף גורמים סיניים והאשימם ב"התעלמות ממחויבותם לדווח" לארגון הבריאות על הנגיף, שהופיע לראשונה בעיר ווהאן בסוף השנה שעברה וגרם למותם של מאות אלפי בני אדם ברחבי העולם. הוא טען אז כי בייג'ינג לחצה על הארגון "לשקר לעולם".

"לסין יש שליטה מלאה על ארגון הבריאות העולמי, על אף שהיא משלמת רק 40 מיליון דולר בשנה, בהשוואה למה שארצות הברית נהגה לשלם, בערך 450 מיליון דולר בשנה", אמר. נשיא סין שי ג'ינפינג הבטיח בתגובה להצהרות לתרום שני מיליארד דולר לארגון הבריאות העולמי במשך השנתיים הקרובות, על מנת לעזור במאבק בקורונה - סכום ששווה כמעט לסך התקציב של הארגון בשנה שעברה.

תאודרוס אדהנום, ראש ארגון הבריאות העולמי בתדרוך לעיתונאים בנושא וירוס הקורונה. 12 ביוני 2020.. רויטרס
אודרוס אדהנום, ראש ארגון הבריאות העולמי/רויטרס

בחודש אפריל, הורה טראמפ על הפסקת המימון לארגון הבריאות העולמי, על רקע משבר הקורונה. "הארגון כשל במחוייבותו העיקרית ועליו לקחת את האחריות", אמר אז.

עוד טען כי הארגון לא בחן את הדיווחים הסיניים לגבי הנגיף, ובכך "קידם את המידע הכוזב שמסרה סין על נגיף הקורונה". לדברי טראמפ, הדבר הוביל להתפרצות המשמעותית של הווירוס בעולם.

(עדכון ראשון: 23:55)

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully