וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המסמכים שחושפים: "כך תיאמו קרי והפלסטינים את ההצבעה באו"ם"

פרוטוקולים מסווגים שנחשפו בעיתון "אל-יום א-סאבע" חושפים פרטים מתוך הפגישה בוושינגטון של המשלחת הפלסטינית עם שר החוץ ג'ון קרי וסוזן רייס. בין השאר, הדגישו האמריקנים את כוונתו של נתניהו "לחסל את פתרון שתי המדינות". הערב: נאום קרי על החזון לפתרון הסכסוך

צילום: אדריאן הרבשטיין

הממשל האמריקני והרשות הפלסטינית פעלו בשיתוף פעולה ובתיאום לפני ההצבעה במועצת הביטחון של האו"ם המגנה את ההתנחלויות הישראליות בגדה המערבית – כך עולה מפרוטוקול מסווג שנחשף אתמול (שלישי) בעיתון המצרי "אל-יום א-סאבע". הפרוטוקול שהודלף הוא מפגישה שנערכה בין משלחת פלסטינית בכירה, בראשותם של סאיב עריקאת וראש המודיעין הפלסטיני מאג'ד פרג', לנציגות אמריקנית בכירה בראשות שר החוץ ג'ון קרי והיועצת לביטחון לאומי סוזן רייס, לפני כשבועיים.

כפי שפורסם לראשונה בוואלה! NEWS בשבוע שעבר, קרי הודיע לפלסטינים כבר לפני כשבועיים כי שגרירת ארצות הברית באו"ם סמנתה פאוור לא תטיל וטו על הצעת החלטה בנושא ההתנחלויות. בכיר ישראלי סיפר כי בירושלים התקבל מידע על סבב פגישות שקיימה משלחת פלסטינית בכירה בוושינגטון, בראשות עריקאת ופרג', עם קרי ורייס, ובמהלך פגישות אלו הגיעו הצדדים להסכמות על דרך הפעולה האמריקנית.

עוד בוואלה! NEWS:
רגב: "מי זה אובמה? עם כל הכבוד, הוא היסטוריה"
אחרי כל מהלך לקידום מו"מ: זינוק במספר יחידות הדיור בשטחים
חוטובלי: "באו"ם הפנו לנו עורף - תיכף יגיע נשיא שיגיד להם 'התבלבלתם'"

הצבעה במועצת הביטחון של האו"ם על סנקציות חדשות נגד קוריאה הצפונית, 2 במרץ 2016. רויטרס
פעלה ישירות עם מקבילה הפלסטיני. שגרירת ארה"ב באו"ם סמנתה פאוור/רויטרס

במהלך הפגישה, קרי ורייס הביעו את נכונותם לשתף פעולה בהצעה "מאוזנת", לדבריהם, נגד הבנייה בהתנחלויות. כמו כן, מסיכום הפגישה עולה כי הוחלט על תיאום אמריקני-פלסטיני גם ברמת השגרירים באו"ם סמנתה פאוור וריאד מנסור.

הערב צפוי קרי "למסור דברים בנוגע לתהליך השלום במזרח התיכון". על פי ההודעה שמסר אמש סגן דובר מחלקת המדינה האמריקנית מארק טונר, "בנאומו, השר יציג חזון מקיף בנוגע לאופן שבו הוא מאמין שניתן יהיה לפתור את הסכסוך במזרח התיכון". נאומו של קרי צפוי להתחיל בשעה 18:00 (שעון ישראל). טונר אישר כי קרי יתייחס להחלטה האחרונה של מועצת הביטחון של האו"ם בנוגע להתנחלויות, אך ביקש להבהיר: "לקראת סיום כהונתו כשר החוץ, הנושא של תהליך השלום במזרח התיכון הוא עניין שהוא עבד עליו במשך שנים רבות, והוא יציג את נקודת מבטו בעניין".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ האמריקני ג'ון קרי נפגשו בניו יורק, ספטמבר 2016. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
"יחסל את פתרון שתי המדינות". קרי ונתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

בנוסף לכך, האמריקנים הדגישו בפגישה את כוונתו של נתניהו "לחסל את פתרון שתי המדינות", ודרשו מהפלסטינים לשמור על התיאום הביטחוני בכל התחומים. כמו כן, ייעצו האמריקנים לפלסטינים "להימנע מכל צעד שעלול להכעיס את ממשל טראמפ, כמו פירוק הרשות או פנייה לבית הדין הבינלאומי". יתרה מכך, הם דרשו מהם למנוע כל פעילות צבאית, ובתוך כך גם פיגועים, שעלולים לדבריהם "לסכן את העמדה הפלסטינית".

הם עוד הזהירו כי ממשלו של הנשיא הנבחר דונלד טראמפ עשוי להתרחק מהמדיניות האמריקנית המסורתית בנוגע לסכסוך הישראלי-פלסטיני. רייס שאלה את המשלחת הפלסטינית כיצד תגיב הרשות אם השגרירות תועבר לירושלים ואם יסופחו גושי התנחלויות, ועריקאת השיב כי הרשות תצטרף באופן מידי ל-16 ארגונים בינלאומיים, תחזור בה מהכרה במדינת ישראל, תבחן מחדש את מדיניות שיתוף הפעולה הביטחוני והכלכלי עם ישראל ותדרוש ממדינות ערביות ומוסלמיות לגרש את שגרירי ארצות הברית.

כמו כן, בפרוטוקול צוין כי המשלחת הפלסטינית, בתיווכו של איש העסקים האמריקני-יהודי רון לאודר, ביקשה גם לפגוש את טראמפ עצמו, אולם גורמים בלשכתו של הנשיא הנבחר מסרו כי "הם עדיין בשלבי הרכבת הממשל, ורק לאחר מכן יערכו פגישות עם הגורמים הפלסטיניים". טראמפ, שייכנס לבית הלבן ב-20 בינואר, נפגש מאז בחירתו עם מנהיגים אחרים.

אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית, בוועידה השביעית של פתח, 30 בנובמבר 2016. רויטרס
ירידה עקבית בתמיכה הכלכלית. יו"ר הרשות אבו מאזן/רויטרס

הפרוטוקול עוד מצביע על ירידה עקבית בסיוע הכלכלי שמעבירה ארצות הברית לרשות הפלסטינית במהלך חמש השנים האחרונות. עוד ביקשה המשלחת הפלסטינית לבטל באופן רשמי את סיווגו של פתח כארגון טרור, ואילו קרי בירך את הבכירים הפלסטינים על הצלחתה, לדבריו, של ועידת הארגון השביעית שנערכה לאחרונה. כמו כן, הצדדים סיכמו על שיתוף פעולה בשורת תחומים אזרחיים וביטחוניים. לסיכום, קרי ורייס מסרו כי המידע שנדון בפגישה הוא רגיש, וביקשו מהפלסטינים שלא להפיץ אותו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully