וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח אמנסטי חושף פשעים נגד האנושות בעיר בסוריה

הארגון לא הורשה להיכנס לסוריה אך ביצע ראיונות טלפוניים וכן אסף עדויות בלבנון. התמונה שעולה לגבי פעולות המשטר בעיר תל-כלח מטרידה וכוללת מעצרים שרירותיים, עינויים ומוות במעצר

השיטות האכזריות אשר ננקטו במבצע בטחוני הרסני של כוחות סוריה בעיר המערבית תל-כלח עשויות להיחשב כפשעים נגד האנושות, כך קבע הלילה (רביעי) הארגון אמנסטי אינטרנשיונל בדו"ח חדש שפרסם. הדו"ח: "נקיטת אמצעים בסוריה -טרור בתל-כלח" מתעד מוות במעצר, עינויים ומעצר שרירותי, שהתרחשו במאי כאשר הצבא וכוחות הביטחון הסוריים ביצעו סריקה ביטחונית רחבה, שנמשכה פחות משבוע, כנגד תושבים בעיר הסמוכה לגבול עם לבנון.

"הדיווחים ששמענו מעדים לאירועים בתל-כלח מציירים תמונה מטרידה במיוחד של התעללויות שיטתיות המכוונות לפירוק ההתנגדות", אמר פיליפ לותר, סגן מנהל מחלקת המזרח התיכון וצפון אפריקה באמנסטי אינטרנשיונל. "רוב הפשעים המתוארים בדו"ח זה ייפלו בתחום השיפוט של בית הדין הפלילי הבינלאומי. אבל מועצת הביטחון של האו"ם חייבת קודם כל להפנות את המצב בסוריה לתובע של בית הדין", הוסיף.

ממצאי המסמך מבוססים על ראיונות פנים מול פנים שבוצעו בלבנון וכן ראיונות טלפוניים שבוצעו עם יותר מ-50 בני אדם במהלך החודשים מאי ויוני. אמנסטי אינטרנשיונל לא הורשתה להיכנס לסוריה. המבצע החל ב-14 במאי כאשר הצבא וכוחות הביטחון נכנסו לתל-כלח בעקבות הפגנה שקראה להפלת המשטר. לפחות אדם אחד, עלי אל-באשה בן ה-24 נהרג ביום הראשון, ככל הנראה על ידי צלפים, ואפילו האמבולנס שהסיע את גופתו היה נתון תחת אש. כשרבים ניסו לברוח, הכוחות הסורים ירו על משפחות נמלטות.

עוד על המהומות בסוריה:
לפחות 10 נהרגו בחמה, טנקים צרים על העיר
עדות מסוריה: צלם תיעד צלף יורה בו למוות
עשרות הרוגים בהפגנה בחמה

מפגינה אוחזת בדגל סוריה בהפגנה נגד שלטונו של אסד, סאו פאולו, ברזיל 3 ביולי 2011. רויטרס
מפגינה אוחזת בדגל סוריה בהפגנה נגד שלטונו של אסד בסאו פאולו, ברזיל/רויטרס

בימים שלאחר מכן נראו עשרות רבות של גברים תושבים, כולל כאלה מעל גיל 60 ובנים בני פחות מ-18, מכונסים ונעצרים. כל משפחה מתל-כלח, שהארגון פגש בלבנון, אמרה שיש לה לפחות קרוב אחד במעצר. רוב העצורים עברו עינויים, חלקם אפילו תוך כדי מעצרם, כך לפי הדיווחים. במקרה אחד, חיילים שהעבירו עצורים ספרו כמה הם עצרו על ידי דקירה בעזרת סיגריות בוערות על עורפיהם.

עצורים אמרו לאמנסטי אינטרנשיונל שהביטחון הצבאי, אחד מכוחות הביטחון שעצרו אנשים, השתמש בשיטת Shabah (רוח רפאים), בה העצור מאולץ להיכנס לתנוחה מתוחה לתקופות ארוכות ומוכה, במקרים אלה על ידי קשירתו בפרקי כף היד למוט גבוה מספיק מהאדמה בכדי להכריח את העצור לעמוד על קצות אצבעותיו. "מחמוד" בן העשרים, שנעצר ב-16 במאי ושוחרר לאחר כמעט חודש במעצר, הוחזק במשך כחמישה ימים במתקן המעצר של הביטחון הצבאי בעיר חומס וסיפר כי "כל יום היה אותו סיפור. הם קשרו אותי בתנוחת "רוח רפאים" ונתנו לי מכות חשמל לגוף ולאשכים. לפעמים צעקתי בקול רם והתחננתי בפני החוקר שיפסיק. לא היה לו אכפת".

לפחות תשעה אנשים מתו במעצר, לאחר שנעצרו במהלך המבצע הביטחוני בתל-כלח, כך סיפרו עדים. שמונה מתוך גברים אלה, אשר חלקם לקחו חלק פעיל בהפגנות, נורו ונפצעו כאשר פקדו עליהם לצאת מהבית, ונלקחו על ידי חיילים. רק כעבור כשבועיים, נאמר לקרובי המשפחה ללכת לבית החולים הצבאי כדי לזהות את הגופות של שמונת הגברים. עדים אמרו, שעל הגופות היו סימנים שהצביעו על עינויים, כולל חתכים בחזה, חתכים אנכיים לאורך ירכיהם, ומה שנראה כפצעי ירי על החלק האחורי של רגליהם.

פתולוג משפטי ניתח תמונה של אחד מהגברים, עבדל אל-רחמן אבו ליבדה, עבור אמנסטי אינטרנשיונל והסיק שהוא נראה כמי שסבל מפציעות אלימות בפנים, בכתפיים ובצוואר, בעודו בחיים. חלק מבני המשפחה שהלכו לזהות את הגופות של בניהם אמרו שהם הוכרחו לחתום על מסמך המצהיר שבניהם נהרגו על ידי כנופיות חמושות.

הארגון חוזר וקורא לאו"ם להעביר את הטיפול לבית הדין הפלילי הבינלאומי

לפי אמנסטי מספר אנשים שנעצרו במהלך המבצע הביטחוני בתל-כלח עדיין נמצאים במעצר, כולל ילד בן 17. הארגון קרא לרשויות בסוריה לשחרר את כל אותם אלו שנעצרו באופן שרירותי ואלו העצורים בגין לקיחת חלק בהפגנות שקטות או ביטוי עמדות של התנגדות, ביניהם גם ילדים.

אמנסטי אינטרנשיונל רואה בפשעים שבוצעו בתל-כלח ככאלה שיכולים להיחשב לפשעים נגד האנושות, היות והם נראים כחלק מהתקפה נרחבת, כמו גם שיטתית, נגד האוכלוסייה האזרחית. הארגון חזר על קריאתו למועצת הביטחון של האו"ם להפנות את מקרה סוריה לטיפול התובע של בית הדין הפלילי הבינלאומי. וכן קרא לרשויות בסוריה לספק לחוקרים של האו"ם, שכרגע בודקים את מצב זכויות האדם בסוריה, גישה ללא הפרעה.

"הנכונות של הקהילה הבינלאומית לנקוט בפעולה לגבי לוב בשם זכויות האדם הדגישה את הסטנדרטים הכפולים לגבי סוריה", אמר פיליפ לותר, "למרות דברי הנשיא בשאר אסד לגבי רפורמה, ישנן עד כה עדויות מעטות לכך שהרשויות בסוריה יגיבו למשהו מלבד צעדים בינלאומיים מוחשיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully