וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האחים המוסלמים: חוקת מצרים אושרה במשאל העם

התנועה הודיעה כי מספירת כ-95% מהקולות, עולה כי יותר מ-70% מהמצביעים בחלק השני של המשאל תמכו בנוסח החדש, המרחיב את סמכויות הנשיא, אך בשיעור הצבעה נמוך במיוחד

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

הנוסח החדש של חוקת מצרים אושר ברוב גדול במשאל העם שנערך במדינה, כך עולה מתוצאות ראשוניות שפרסמה הלילה (ראשון) תנועת האחים המוסלמים. על פי התוצאות שפורסמו באתר התנועה, 71.4% מהמצביעים בחלקו השני של משאל העם שנערך אתמול הצביעו בעד הטיוטה. משקלול התוצאות הבלתי רשמיות של חלקה הראשון של ההצבעה, עולה כי החוקה אושרה ברוב של כ-63%.

הסבב השני למשאל העם על החוקה החדשה במצרים, 22 בדצמבר 2012. רויטרס
תור לקלפיות במצרים, אתמול/רויטרס

מהתנועה נמסר כי נתונים אלה מתבססים על ספירה של יותר מ-95% מהקולות. הנתונים נאספו על ידי נציגי התנועה הנמצאים במרכזי ספירת הקולות, אשר בהצבעות קודמות שנערכו הצליחו לחזות כמעט במדויק את התוצאות. בסבב הראשון התוצאות הבלתי רשמיות היו צמודות בהרבה – 57% בלבד עבור נוסח החוקה שהוצע. התוצאות הרשמיות של משאל העם יפורסמו רק בעוד מספר ימים.

בכיר באופוזיציה המצרית אמר כי התוצאות היו צפויות "מאחר והאחים המוסלמים הצליחו להשתלט על כל המדינה". הבכיר צוטט בעילום שם בכלי תקשורת במדינה. ההיענות בהצבעה הנוכחית, שנערכה ב-17 המחוזות שלא השתתפו בסבב הקודם, הייתה מאכזבת במיוחד עבור השלטון במצרים. בסוכנות הידיעות איי-פי דווח כי רק 8 מיליון אזרחים, המהווים כ-30% מבעלי זכות ההצבעה במשאל הנוכחי, הגיעו לקלפיות. גם בסבב הראשון נרשמה היענות נמוכה יחסית.

sheen-shitof

עוד בוואלה

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

מתנגדי החוקה עשויים לקרוא לפסילת ההצבעה

על אף נתון ההצבעה הנמוך, עם פתיחת הסבב אתמול בבוקר דווח על תורי-ענק שהשתרכו מחוץ לקלפיות. במספר מוקדים אף דווח על תורים שאורכם מעל קילומטר. המחוזות המרכזיים שבהם נערכה ההצבעה הם פורט-סעיד, סואץ, דמיאט, איסמעיליה ובני סוויף. ייתכן שמתנגדי החוקה החדשה יטענו שנתון ההצבעה הנמוך מעיד על חוסר הלגיטימיות של ההצבעה.

מתנגדי החוקה – רובם נמנים על הזרם החילוני והליברלי - טוענים כי גם אם יש בה סעיפים חיוביים, אי אפשר להתעלם מהנסיבות שבמסגרתן היא גובשה. לטענתם, יש להתנגד לחוקה החדשה מכמה סיבות: ראשית, היא גובשה על ידי ועדת חוקה שהורכבה רובה ככולה מאנשי הזרם האיסלמי ולפיכך היא "ועדה שסמכויותיה מוטלות בספק". שנית, הנשיא מורסי פרסם צו חוקתי דרקוני על מנת לבצר את ההרכב של הוועדה ואת החלטותיה. שלישית, רבים טוענים כי אין בחוקה הזו כל בשורה חדשה בעידן שלאחר המהפכה אלא דווקא סעיפים המחזקים את המחנה האיסלמי.

לגופו של עניין, טוענים המתנגדים לחוקה כי היא כוללת מספר סעיפים שאינם מקובלים עליהם. אחד הסעיפים החדשים שמרגיז את מערכת המשפט קובע כי הנשיא הוא זה שממנה את התובע הכללי, את נשיא בית הדין לחוקה ואת שופטיו. גורמים ליברלים כועסים על כך שהחוקה החדשה אינה כוללת מחויבות מצרית לאמנות בינלאומיות בנושא זכויות אדם. בנוסף, נשמעת ביקורת על כך שלמרות שסמכויותיו של הנשיא מצומצמות בחוקה, נותרות בידיו סמכויות רבות מדי.

אלפים מפגינים במצרים נגד הנשיא מוחמד מורסי, 7 בדצמבר 2012. רויטרס
תוצאות המשאל יגררו מהומות נוספות? מפגינים נגד החוקה בקהיר, לפני כשבועיים/רויטרס

במקביל לספירת הקולות, חווה השלטון במצרים כמה שינויים דרמטיים נוספים. סגן נשיא מצרים, מחמוד מכי, הודיע אמש על התפטרותו. מכי נימק את החלטתו בכך שרצה לעזוב את כסאו כבר בחודש שעבר, אך העדיף לסייע לנשיא מוחמד מורסי במשבר הפוליטי שאליו נקלעה מצרים. שעות ספורות לאחר מכן הגיש גם נגיד הבנק המרכזי במדינה, פארוק אל-עקדה, את התפטרותו לנשיא מוחמד מורסי – ידיעה אותה מכחיש בינתיים הקבינט המצרי.

כמה שעות מאוחר יותר, דיווחה סוכנות הידיעות המצרית כי הנשיא מוחמד מורסי מינה 90 נציגים חדשים לחברי הבית העליון בפרלמנט המצרי. שני שלישים מ-270 הכיסאות בבית העליון נבחרו בהצבעה בתחילת השנה, בעוד השליש הנוסף נבחר רק עתה על ידי הנשיא מורסי. בכיר בנשיאות מצרים מסר לסוכנות רויטרס כי 75% מהחברים שמינה מורסי אינם איסלמיסטים, אלא ליברלים ונוצרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully