וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה: "הכלכלה מחלימה"; רומני: "הקיפאון מעציב"

שני המועמדים גייסו את נתוני דו"ח האבטלה החודשי לצרכי הקמפיין הנשיאותי. בבית הלבן העדיפו להתייחס למשרות החדשות, רומני מצדו הזהיר מפני מיתון נוסף שיגרום אובמה

ארבעה ימים לפני הבחירות לנשיאות ארצות הברית, גורר דו"ח התעסוקה שפרסם היום (שישי) משרד העבודה האמריקאי תגובות סותרות מהמועמדים ברק אובמה ומיט רומני. בעוד שהבית הלבן התמקד בהפתעה החיובית הודות למקומות העבודה החדשים, העדיף המתמודד הרפובליקני להפנות את הזרקור לעבר הנתון אודות עלייה בשיעור האבטלה במדינה.

המרוץ לבית הלבן - סיקור מיוחד בוואלה!

עימות נשיאותי בחירות ארה"ב 2013. GettyImages
רומני ואובמה בעימות האחרון/GettyImages

מהדו"ח, שמהווה קרקע פורייה לתעמולה מצד שני המטות, עלה כי בחודש שעבר נוספו למשק האמריקאי לא פחות מ-171 אלף משרות חדשות. בבית הלבן מיהרו אחר הצהריים להגיב לנתון, ואמרו כי הוא מדגיש את הצורך להמשיך במדיניותו של הנשיא אובמה, שמוציאה את המדינה מהמיתון. "הדו"ח מהווה עדות לכך שהכלכלה האמריקאית ממשיכה להחלים מהפצעים שגרמה לה ההאטה הגדולה ביותר מאז השפל הכלכלי של שנות ה-20", אמר אלן קרוגר, יו"ר הוועדה המייעצת לבית הלבן בנושאים כלכליים. על אף דבריו של קרוגר, מומחים בתחום מעריכים כי חלק מהמשרות החדשות הן תוצאה של כניסת מובטלים שלא היו רשומים כמבקשי תעסוקה אל תוך מעגל העבודה.

ברק אובמה ומושל ניו ג'רזי, כריס כריסטי, מבקרים במרכז קהילתי באטלנטיק סיטי בעקבות הוריקן סנדי, אוקטובר 2012. רויטרס
אלפי מקומות עבודה חדשים. אובמה ומושל ניו ג'רזי בביקור נפגעי הסופה "סנדי", השבוע/רויטרס

רומני העדיף כאמור להתמקד בנתון הפחות מעודד עבור אובמה, שדו"ח זה הוא נקודת הציון האחרונה של ארבע שנותיו בבית הלבן, לפני הבחירות שיתקיימו ביום שלישי הקרוב. בנאום שנשא במדינת וויסקונסין התייחס רומני לעלייה של עשירית האחוז (מ-7.8% אבטלה ל-7.9%) ואמר כי "אובמה התחייב ששיעור האבטלה יהיה 5.2%, אבל היום אנו למדים כי הוא עומד על 7.9% - תשעה מיליון משרות פחות ממה שהבטיח". רומני הוסיף כי שיעור האבטלה כיום גבוה יותר מזה שנרשם עם כניסתו של אובמה לתפקיד. המועמד הרפובליקני אף הזהיר כי "אם לא נבצע שינוי, אנו עלולים להיקלע למיתון נוסף". מוקדם יותר היום הגדיר רומני את הנתון על שיעור המובטלים "תזכורת עצובה לקיפאון שבו נמצאת הכלכלה האמריקאית" וקרא לאזרחים "לבחור בין קיפאון לבין שגשוג".

יתרון קל לאובמה בסקרים

בתוך כך פרשו היום שני היריבים את חזונם, במאמרים שפורסמו באתר האינטרנט של רשת CNN. אובמה התייחס בעיקר לסוגיות הכלכליות, וטען כי השגשוג בארצות הברית מבוסס בעיקרו על מעמד הביניים. "אנחנו לא מצליחים כשמעט עשירים משגשגים, בעוד שכל השאר נאבקים לשרוד. המצב הרצוי הוא כאשר כל אחד מקבל הזדמנות הוגנת, נותן את חלקו, וכולם משחקים לפי אותם החוקים". אובמה התייחס גם למישור הצבאי ואמר כי "המלחמה בעירק הסתיימה, אוסמה בן-לאדן מת והגיבורים שלנו חוזרים הביתה".

המועמד הרפובליקני מיט רומני בפלורידה. רויטרס
האבטלה עלתה. מיט רומני נואם בכנס בחירות בפלורידה, השבוע/רויטרס

רומני מצדו התחייב לתכנית שיקום כלכלית שתביא לדבריו ליצירת 12 מיליון מקומות עבודה בארבע השנים הקרובות. "אנחנו נחזיר את כוח העבודה שלנו לעבודות של המחר ונבטיח כי כל ילד מקבל חינוך שוויוני, לא משנה היכן הוא גר. נגדיל את היקף הסחר של אמריקה ונפתח עוד שווקים לחקלאות, למוצרים ולשירותים האמריקאים". עוד כתב רומני: "נחזיר את אמריקה למסלול של תקציב מאוזן על ידי ביטול תכניות שאינן נחוצות והקטנת הביורוקרטיה של השלטון בוושינגטון. נתמוך בעסקים קטנים, שהם המנוע ליצירת עבודה במדינה, על ידי רפורמה במסים ושינוי הרגולציה שחנקה את הצמיחה הכלכלית".

הסקרים האחרונים שפורסמו מאז אתמול ניבאו יתרון קל לנשיא המכהן. לפי סקר CNN, במדינת קולורדו מוביל אובמה ב-2% על יריבו רומני. זאת בשונה מסקר של מכון רסמוסן, שלפיו דווקא רומני מוביל שם ב-3%. גם בניו המפשייר מוביל הנשיא המכהן ב-2%, לפי סקר NBC ו-וול סטריט ג'ורנל, וכך גם באיווה, בוויסקונסין ובנבאדה. באוהיו, שעלתה לאחרונה לכותרות בתור "המדינה שתכריע את המרוץ", שומר אובמה גם כן בכמה סקרים על יתרון קטן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully