וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפקד המורדים בסוריה: נסלים התקפותינו ו"נפתיע"

3.1.2012 / 16:11

בעוד הליגה הערבית נערכת לפסגת חירום בה יידון פינוי המשקיפים מסוריה, הודיע מפקד "הצבא הסורי החופשי" כי אם בימים הקרובים לא יחול שיפור בעבודתם, ייזום פעולה "שתפתיע את העולם"

רויטרס

(צילום: רויטרס וצילומי חובבים שהועלו ליוטיוב, עריכה: יותם בן-דוד, קריינות: אביב אברמוביץ')

לקראת עליית מדרגה במלחמת האזרחים בסוריה? הקולונל ריאד אסעד, מפקד "הצבא הסורי החופשי", מחתרת העריקים שמובילה בחודשים האחרונים, את המרד החמוש נגד שלטונו של בשאר אסד, אמר היום (שלישי) בראיון לרויטרס כי הוא אינו מרוצה מתפקודם של משקיפי הליגה הערבית המסיירים בימים אלו במדינה, ואיים כי אם המצב יימשך בימים הקרובים, יסלים ארגונו את התקפותיו ואף ינקוט ב"צורה חדשה" של פעולות. "אם בתוך שבוע אנחנו עדיין נרגיש שהמשקיפים אינם רציניים", אמר בראיון הטלפוני, ממקום המסתור שלו בדרום טורקיה, "אנחנו נקבל החלטה שתפתיע את המשטר ואת העולם כולו".

"הצבא הסורי החופשי", הכולל כיום ככל הנראה כבר אלפי חיילים שערקו מהצבא ופועלים תחת מסגרת פיקודית רופפת למדי, החל לפעול בסביבות ספטמבר, ומאז קיימו חייליו כבר עשרות התקפות על בסיסים ועמדות של צבא סוריה, בהן הרגו מאות חיילים. ראשיו טוענים כי מטרת ההתקפות היא להגן על האזרחים המפגינים נגד השלטון מפני תגובת הצבא.

כותרות אחרונות מסוריה:
פגישת פיוס? אסד צפוי להיפגש בדמשק עם משעל
האופוזיציה הסורית טוענת: אירן עוברת לצדנו
דיווח בסוריה: אסד יקים ממשלה עם האופוזיציה
משקיף בסוריה: "ראיתי במו עיני צלפים, להסירם מיד"

הפגנה נגד השלטון בעיר אידליב שבצפון סוריה, 2 בינואר 2012. רויטרס
הפגנה נגד השלטון הסורי, השבוע בעיר אידליב/רויטרס

בשבוע שעבר אמר אסעד כי הורה לאנשיו להפסיק לעת עתה את ההתקפות ברחבי המדינה, כדי לאפשר למשקיפים לפעול ו"להוכיח שהמשטר פושע". אולם בראיון היום אמר כי הוא מתרשם שנוכחות המשקיפים לא הפחיתה כהוא זה את שפיכות הדמים. "התסריט הסביר כרגע, הוא שנפתח בהסלמה גדולה של פעולותינו", אמר. לדבריו, אין מדובר בהכרזת מלחמה כוללת, אבל "זה יהיה שינוי באופי הלחימה, ואנחנו מקווים שהעם הסורי יעמוד לצדנו".

המורדים: הרגנו 18 חיילים סורים

בינתיים, ממשיכים המשקיפים את עבודתם בערי סוריה. אחרי שאתמול אמר מזכ"ל הליגה הערבית, נביל אל-ערבי, כי המשקיפים מדווחים שרוב כוחות הצבא נסוגו מהערים אך נותרו בהן צלפים, הודיעה היום הליגה כי תקיים בשבת הקרובה דיון חירום במטה הארגון בקהיר לגבי המצב בסוריה, בו ייתכן שיוחלט על הוצאת המשקיפים מהמדינה לנוכח האלימות הנמשכת - כפי שדרש השבוע בין היתר יו"ר הפרלמנט הערבי, גוף מייעץ לליגה. סגן מזכ"ל הליגה, אחמד בן חלי, אמר כי בישיבה יתקיים דיון בדו"ח הראשון של המשלחת.

משקיפים של הליגה הערבית מכונסים במהלך סיור בעיר אידליב שבצפון סוריה, 30 בדצמבר 2012. רויטרס
צוות של המשקיפים במהלך סיור השבוע בעיר אידליב/רויטרס

במקביל, ממשיכים ארגוני זכויות האדם הסורים לדווח על הקטל בשטח. בעוד ארגון זכויות האדם הסורי היושב בלונדון דיווח על שלושה הרוגים היום בעיר חומס, ואיללו ארגון "ועדות התיאום המקומיות" דיווח על ארבעה הרוגים מאש כוחות הביטחון בעיר חומס, בעוד ארגון "ועדות התיאום המקומיות דיווח על שישה הרוגים - ארבעה בחומס, אחד בעיר חמה ואחד בבתנא, פרבר של הבירה דמשק. מנגד, דיווח הארגון כי כוחות העריקים הצליחו להרוג לפחות 18 לוחמים מכוחות הביטחון הסורים במחוז דרעא שבדרום המדינה. לפי הודעת הארגון, החיילים נהרגו בקרב שנערך בשעת בוקר מוקדמת בעיירה ג'אסם.

בתוך כך, דיווחה היום סוכנות הידיעות הסורית הממלכתית SANA על פיצוצו של צינור גז על ידי "קבוצות טרוריסטים חמושות", בפעם הרביעית בחודש האחרון. הפיצוץ, שארע בעיירה רסטן הסמוכה לחומס, ניתק את אספקת הגז לשתי תחנות כוח. עקב כך, נמסר, יתארכו ניתוקי החשמל באזור בשעה נוספת מדי יום.

הפגנה נגד השלטון בכפר נבל, צפון סוריה, 1 בינואר 2012. רויטרס
ילדים עם קריקטורה של אסד, השבוע בהפגנה בכפר נבל בצפון סוריה/רויטרס

בד בבד, דיווח הבוקר העיתון הסורי "אל-ווטן" כי נושאת מטוסים וכמה ספינות של הצי הרוסי יגיעו בימים הקרובים למים הטריטוריאליים של סוריה ויישארו באזור שישה ימים. מקורות המוגדרים "מהימנים" סיפרו לעיתון כי על נושאת המטוסים נמצאים מטוסי סוחוי 33, מיג 29 ומסוקים מדגם ka-27, בנוסף למערכות נ"ט, ספינות מלחמה וצוללות.

נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, חזר היום בדברים שנשא בפני חיילי צבא צרפת על קריאתו להתפטרותו של הנשיא אסד, ממנו תבע "לאפשר לעם הסורי להחליט לגבי עתידו". סרקוזי האשים כי נמשכים "מעשי הטבח המבוצעים על ידי המשטר הסורי".

הפגנה נגד השלטון בעיר אידליב שבצפון סוריה, 2 בינואר 2012. רויטרס
הפסקת תפילה, השבוע בהפגנה באידליב/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully